פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ילד לא לא

ילד לא לא

בתהליך בניית ה”עצמי” התינוק מתחיל לזחול” לנוע” ללכת. בגיל שנה וחצי בערך ישנו זינוק התפתחותי שהוא שלב משמעותי ביותר שמשנה את החוויה האישית שלו” את עצמו. הגילוי של עולם המילים והסמלים מעודד את הגילוי העצמי. הוא מסתכל במראה ובפעם הראשונה הוא רואה את עצמו מבחוץ” עד עתה הוא לא זיהה ולא הבין שהדמות שבמראה היא דמותו האמיתית. המילים אני” אתה” שלי” מעיד על כך שהוא מתחיל להבין שהוא יכול להתייחס אל עצמו. כאילו היו כישורי השפה רדומים עד עכשיו ועתה הם כמו פרח שנפתח ומלבלב ומתעוררים כישורים נוספים. הוא מגלה פתאום שהוא יכול לחייג בטלפון” למזוג לתוך כוס… כמו הגדולים. אופקים חדשים נפתחים בפניו” ללא גבולות” הוא מגיע למקומות שלא דמיינו אותם” הוא מגלה יכולת שליטה” הוא רוצה הכל לבד” הרבה לא רוצה” לא עקשני” אני. זהו זמן קריטי הלא רוצה” זוהי תחילתה של נפרדות” שבה הוא עושה גבולות” יוצר מסך בין ה”אני”” הישות העצמית” לישות ההורית” כל דבר “לא” – זהו המאבק הפנימי שבו הוא מבסס את ה”אני” את ה”עצמי”. אלו תהליכים שיחזרו גם בגיל ההתבגרות.
הורים רבים מפרשים את ה”לא” כעקשנות” כ”דווקא” כ”התנגדות לקבל” כתכונה שלילית” משהו מאד מרגיז” וכשהתפיסה היא שלילית הסכנה היא בתגובה של מאבקים כדי להכניע את “המורד” הקטן” כאשר למעשה הוא אומר “לא” כי הוא בעצם בונה ויוצר את ה”עצמי” דרך ההורים.
בגיל הרך חשוב שההורים יציבו גבולות. הרגלים רבים מתעצבים בראשית החיים” כדי לעזור לילד לבנות ולגבש לעצמו עולם פנימי מאורגן יציב וברור. ללא התערבות מכוונת הילד עלול ללכת לאיבוד” גבולות יוצרים לו סדר בחיים” יש חוקיות” יש בטחון. כאשר אין גבולות וההורים נענים לכל רצונותיו” הוא יגדל במתח נפשי” בחוסר שקט” יהיה לו קשה לדחות סיפוקים ולשלוט ברצונות שלו. אלו ילדים שמתפרצים מיד ללא יכולת לסבול לא.
לכן בגיל הרך המשימה של ההורים מורכבת” מצד אחד לא להטיל יותר מדי לאוין ואיסורים” למנוע ככל האפשר עימותים על גבולות” כדי לא להכביד עליו ולטשטש את ה’לא רוצה’ שבו” שחשוב להתפתחותו העצמית” אחרת הוא יגדל במאבק על עצמו כל החיים שלו” מצד שני” כללים וגבולות במידה סבירה הם חשובים לבטחונו העצמי ולמרחב התפתחות מוגן ומיטיב.
בשבוע הבא חוזרים לביה”ס.

הדסה גהלי יועצת ומטפלת זוגית” בין הורים לילדים
hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן