פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מלחמות ההורים

מלחמות ההורים

מלחמת ההורים סביב ההפרדה בבתי הספר איננה מוסיפה כבוד והדר לציבור שלנו. נזקיה הציבוריים והרוחניים כבדים. למרות שכותב שורות אלו דוגל בהפרדה” הן מטעמים הלכתיים” הן מטעמים חינוכיים והן מטעמים נפשיים” הוא מכיר בזכותם של כל ההורים לקבוע כיצד לחנך את ילדיהם” וזאת לא מטעמים דמוקרטיים ליברליים אלא מטעמים חינוכיים טהורים.
נצא מההנחה שגם המצדדים בהפרדה וגם המתנגדים לה נאמנים לתורה ודוגלים בערכי הצניעות” קשובים לעצות רבותיהם ולהדרכותיהם” ולא ח”ו מזלזלים בתורה ובהלכה” אלא חלוקים מהי הדרך הטובה ביותר לחנך את ילדיהם לערכי התורה והצניעות – האם ההפרדה היא זו שתתרום להנחלת ערכי הצניעות לילדיהם ותרחיק אותם מגירויים מיותרים ועל ידי כך תתפתח אישיותם בצורה בריאה” או להיפך – חינוך מעורב בגיל צעיר הוא זה שיבטיח את התפתחותם הבריאה ויאפשר להם להשתלב בחברת המבוגרים שהיא ברובה מעורבת.
לרוב” המחלוקת סביב ההפרדה היא רק סימפטום למחלוקת אידיאולוגית חינוכית רחבה יותר” על התכנים החינוכיים” על האווירה הרצויה בבית הספר” על דמותם של המחנך והמנהל” על היחס בין לימודי קודש ללימודי חול” על סדרי עדיפויות חינוכיים. לרוב” המחלוקת על ההפרדה היא שם קוד לפערים חינוכיים רחבים ולא בה מתמצית כל המחלוקת.
עיקרון פשוט הוא שחובתם של ההורים היא לחנך את ילדיהם בדרך שתנחיל להם את הערכים שבהם הם (= ההורים) דוגלים. לשם כך זכותם לדרוש מבית הספר לחנך את ילדיהם על פי הערכים הנ”ל. יתרה מזו” אם בית הספר מחנך בדרך שונה מהבית” מבלי לזכות לגיבוי מהבית לדרכו החינוכית” קשה לצפות להצלחה חינוכית. המצב האידיאלי הוא כאשר בית הספר והבית משדרים מסרים חינוכיים זהים” אז בית הספר הוא הזרוע החינוכית של הבית. גם כאשר קיימים פערים גדולים בין בית הספר לבית” יש סיכוי להצלחה אם ההורים מגבים את דרכו של בית הספר. לדוגמה: יש הורים מסורתיים שאינם מנהלים את ביתם באורח חיים דתי מלא” אבל מאוד מעוניינים שבנם יחווה חוויה דתית מלאה ומגבים את דרכו החינוכית של בית הספר” כולל ההפרדה. לכן” למרות הפער בין האווירה בבית לאווירה בבית הספר” יש סיכוי להצלחה חינוכית.
אבל אם הבית משדר זלזול כלפי הנורמות הדתיות שבבית הספר” אין לקוות להצלחות חינוכיות. לעניין זה אין זה משנה אם הזלזול הוא מפני שבית הספר “מחמיר” מדי בעיני ההורים ואת גישתו מכנים ההורים “הקצנה”” או “מקל” מדי ואת גישתו מכנים ההורים “פשרנוּת”. בכל מקרה” התלמידים מקבלים שדרים חינוכיים סותרים – מההורים מחד” ומבית הספר מאידך – וזהו מתכון בטוח לכישלון חינוכי. גם אם הפער הוא מזערי” הזלזול כלפי בית הספר עלול להרוס כל סיכוי להצלחה חינוכית. אם בית הספר איננו זרוע חינוכית של הבית” השפעתו פחותה ולעיתים אף מזיקה.
אז מהי העצה? הפרדת כוחות. יש מספיק תלמידים למגוון בתי ספר. כל אחד ישלח את בניו לבית הספר המתאים להשקפת עולמו” כפי שזה נהוג ללא עוררין בחינוך העל-יסודי. יש מגוון תיכונים” ישיבות תיכוניות ואולפנות” לכל דורש. כל אחד חופשי לבחור את המוסד שיש לו קו חינוכי המתאים להשקפת עולמו.
ומה עם ערך האחדות? פשיטא” ערך האחדות הוא ערך גדול ונעלה. לכן” לפני הפרדת הכוחות” רצוי לערוך בדיקה רצינית האם הפערים כה גדולים עד שאינם מאפשרים לשלב כוחות. לפעמים” הפערים הם קטנים אבל יש גורמים שמלבים את המחלוקת באופן מלאכותי ומונעים את האחדות. גישור מקצועי עשוי לאחות קרעים מלאכותיים. אם למען האחדות” מוכנים ההורים להתפשר ולכבד את עמדת זולתם למרות שאינם מסכימים עמה” ולהשלים בביתם את הערכים החינוכיים שחסרים לדעתם בבית הספר – יבורכו. אבל” הניסיון מורה שכאשר הפערים האידיאולוגיים גדולים” והאחדות דורשת ויתורים חינוכיים מרחיקי לכת” אין ההורים מצליחים להשתוות. עדיפה הפרדת כוחות על פני אחדות כפויה” מן השפה ולחוץ” שלא תחזיק מעמד ותתנפץ בקול רעש גדול.
אם אין מספיק תלמידים לשני מוסדות חינוך” צריכה להתקבל הכרעה על פי רוב דעות ההורים” על מנת שהתלמידים יזכו לחינוך התואם את השקפת עולמם של – לכל הפחות – רוב ההורים. לא תמיד מודעים כל ההורים לשורשי המחלוקת האידיאולוגית ולהשלכותיה החינוכיות. לשם כך רצוי שיאפשרו להציג בפניהם את שתי האופציות בצורה הוגנת על מנת שיבחרו את הדרך התואמת את השקפת עולמם.
לפעמים עולה הטענה שאין זכות להורים לשנות מהמקובל בבית הספר” בבחינת “כל המשנה – ידו על התחתונה”. לטענה זו אין כל בסיס. אין כל היגיון שהחלטות ונורמות שהתקבלו לפני דור יכבלו את ידי ההורים שילדיהם לומדים עתה בבית הספר. מה שהיה – היה. השיקולים היחידים הבאים בחשבון הם חינוכיים. גישה חינוכית מחייבת שבית הספר ישמש כזרוע החינוכית הארוכה של ההורים” ואם לא – אין סיכוי להצלחה חינוכית.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן