פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > המעבר למערכות חינוך שאינן ממלכתיות

המעבר למערכות חינוך שאינן ממלכתיות

אחת לכמה זמן” כאשר מוטחת ביקורת נוקבת על התכנים הנלמדים בחמ”ד” מוזכרת מחדש ההצעה להעביר את הילדים לרשתות חינוך אחרות” שמחנכות על “טהרת הקודש”” שנאמנות יותר למסורת החינוכית של ישראל סבא ואינן נגועות ב”מחלות” החינוכיות שפוקדות את החמ”ד. אין ספק שהעצה זו – להצטרף לרשתות שמחנכות על “טהרת הקודש” – נשמעת קוסמת ומפתה” וכל הורה שדואג לחינוך ילדיו יעדיף לבחור בה.
אבל” תחילה רצוי לבדוק היטב האם פתרון זה רצוי.
בתולדות עם ישראל” היו תקופות שבהן מערכות החינוך הנחילו בהצלחה את דרך התורה לדור הבנים” אבל היו גם תקופות שבהן מערכות החינוך נחלו כישלון. לדוגמה: בתקופת ההשכלה” החינוך התורני ששמר על “טהרת הקודש” לא הצליח לחסן את דור הבנים מפני השפעותיה המזיקות של תנועת ההשכלה” ואחוז ניכר של צעירי ישראל נשטף בזרם ההשכלה. הנטייה הפשוטה היא להפנות אצבע מאשימה כלפי “תנועת ההשכלה הארורה”” אבל הראי”ה קוק זצ”ל לימד אותנו שמערכות החינוך התורניות גם הן אינן נקיות מאשמה. הן לא העניקו לחניכיהם מטען רוחני שיחסן אותם בפני רוח הזמן. הרב קוק זצ”ל הצביע במיוחד על העדר עומק אמוני כסיבה הראשית לכישלון החינוכי. החינוך היה מלא רגש” מעורר חיבת קודש” נאמנות לתורה והערצת תלמידי חכמים” אבל העדר העומק האמוני הכשיל אותו. כאשר בני הדור הצעיר פגשו את תנועת ההשכלה” אורו עיניהם והם הסתנוורו ממנה; וכאשר קמו התנועות החברתיות הגדולות (סוציאליזם וקומוניזם” וכדו’) פגשו צעירי ישראל אידיאלים סוחפים והוקסמו מהם” עד שהזניחו את התורה שלמדו בתלמודי התורה ובבתי המדרש לטובת תנועת ההשכלה והתנועות החברתיות. החינוך התורני” אף שהיה מלא רגש קדוש ונאצל” לא הצליח לעמוד ביום מבחן מול חלופות שהצטיירו בעיני הצעירים כמלאי עומק ולהט אידיאליסטי. הצעירים נטשו את החינוך התורני בטריקת דלת. במשך הדורות” קמו בעם ישראל תנועות רוחניות שהציעו תחייה רוחנית (כמו החסידות)” אבל הן לא הצליחו לרפא לגמרי את השבר. מאז ועד היום” עם ישראל טרם השתקם.
הדיאגנוזה הזו של הרב קוק לשורשי המחלה הרוחנית של עם ישראל עדיין מהדהדת בבתי מדרש מעטים בלבד. מרבית בתי המדרש מתעלמים ממנה ומהתרופות שהמליץ הרב קוק עליהן. לכן המחלה ממשיכה לכרסם בנו.
גם רשתות החינוך שאינן שייכות לחמ”ד טרם שמעו על דרכו החינוכית של הרב קוק ועל הפתרונות החינוכיים הנחוצים בדורנו. לכן” אין כל ערובה שדרכן החינוכית תעמוד להן בעת מבחן.
זאת ועוד. מהחינוך התורני” אנחנו מבקשים לא רק שיקנה לילדינו יכולת עמידה בפני הסתערות רוחות הזמן אלא גם שיקנה להם עוצמות פנימיות של הקרנה על מנת שישפיעו על סביבתם. לא רק להציל את עצמנו אלא גם להציל את עם ישראל. לשם כך נדרשת גישה שמחנכת לאחריות כלל-ישראלית” מתוך ענווה והקשבה. ובעיקר נדרשת הכרת אופי התקופה על מנת להבין את בני דורנו ולהצליח לתקשר איתם. וכך כותב הרב קוק: “ואם יבוא אדם לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה” ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט” לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת. כי כל זמן מאיר בתכונתו…” (איגרת שע”ח). כל בתי המדרש” ללא יוצא מן הכלל” עוסקים בתשובה” במיוחד בחודש אלול” אבל בודדים בלבד לומדים את סוגיית התשובה מתוך התבוננות בתהליך שיבת ציון. הם אינם מביטים על “הקץ המגולה”” ואינם מתחשבים בו בעת שעוסקים בתשובה. מדוע? מפני שאינם מאמינים שאנחנו חיים בעידן של “קץ מגולה”. דברי הרב קוק זצ”ל חריפים מאוד: מי שאיננו מכיר שאנחנו חיים בעידן של “קץ מגולה” “לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת” בענייני תשובה. בל נטעה – אין לפסול ח”ו את כל תורתו של מי שאיננו מביט אל “אור הישועה הזרוחה”. תורתו יקרה לנו מאוד” פרשנותו לתורה ולדברי חז”ל חביבה עלינו עד מאוד. הקביעה “לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת” מתייחסת להדרכותיו הרוחניות החינוכיות” כדוגמת התשובה.
סוד גלוי הוא שרשתות החינוך שאינן שייכות לחמ”ד אינן מביטות על “הקץ המגולה”. טעמיהן ונימוקיהן עמהן. כלומר” תהליך שיבת ציון והקמת המדינה אינם מהווים חלק מהשיח החינוכי שלהן. זהו חיסרון גדול. בהשקפת העולם החינוכית שלנו” תהליך שיבת ציון איננו פינה שולית אלא משקפיים להכרת הדור ולהדרכתו. בלעדי משקפיים אלו נתקשה לכוון את החינוך לאמתתה של תורת אמת.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן