פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרב יהודה שלמה חי אלקלעי זצ”ל / גדולי ישראל

הרב יהודה שלמה חי אלקלעי זצ”ל / גדולי ישראל

יישוב הארץ הוא בית החולים הגדול הכולל הוא יעלה ארוכה ומרפא לכל בית ישראל”.
הרב יהודה אלקלעי נולד בסרייבו בשנת ה’תקנ”ח” לאביו ר’ שלמה. בגיל צעיר נתמנה כרב בעיירה זמלין” שם פגש את רבו הרב יהודה ביבאס” ממנו ינק את יסודות השקפתו ביחס לגאולת ישראל. בהקדמתו לספרו “דרכי נועם” מתאר הרב אלקלעי את פגישתו הראשונה עם רבו” אותו כינה “איש אלוקים קדוש”” “הרב המופלא”” וכותב: “דבריו הרעידו את לבי וברכי כשלו”.
בשנת ת”ר” בעקבות עלילת הדם בדמשק” החליט הרב אלקלעי להתחיל לפעול באופן מעשי לקידום הגאולה ולשיבת ישראל לארצו. הוא הוציא לאור ספרים” מאמרים וחוברות שבהם שרטט את חזון הגאולה במישור הרוחני העקרוני” לצד תוכניות מפורטות לגאולת ישראל ברמה המעשית” ובכלל זה גם תחיית הלשון העברית. הרב אלקלעי ערך מסעות הסברה בבירות אירופה ונפגש עם מנהיגים יהודיים מרכזיים ואותם ביקש לרתום להגשמת חזון הגאולה. שנים רבות לפני הרצל” טווה הרב אלקלעי תכנית מדינית שלמה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל” וראה בה תהליך תשובה כללי: “תשובה – הוראתה היא שישוב האדם אל המקום אשר יצא משם… והתשובה הכללית היא שנשוב אל הארץ אשר יצאנו משם. ותשובה זו – ציוו עליה כל הנביאים כמו שאמר הרמב”ם בהלכות תשובה ‘ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה’ – רצינו לומר בתשובה הכללית שישובו ישראל לארץ הקדושה”.
לאור העובדה כי אביו של הרצל היה תלמידו של הרב אלקלעי” וסבו של הרצל היה התוקע בשופר בבית הכנסת בהנהגתו” סביר מאוד כי משנתו של הרב אלקלעי היא זו שהייתה מקור ההשראה לחזון הציוני שייסד הרצל כחמישים שנה מאוחר יותר.
הרב אלקלעי שמח שמחה עצומה בייסוד חברת ‘כל ישראל חברים’ בפאריז בשנת תר”כ” וראה בכך את התחלת הגאולה. כך כתב: ‘היום נתקיימה נבואתו של הנביא הושע “ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדיו ושמו להם ראש אחד ועלו מן הארץ’ – רצונו לומר יקבצו ישראל אגודה אחת כל ישראל חברים” ושמו להם ראש אחד הוא משיח בן יוסף” וראשית תבואתה תהיה יישוב ארץ ישראל” כי היא תשובה כללית ותשועה והצלחה כללית”.
הרב אלקלעי פעל ללא לאות לשינוי תפיסה ביחס ליישוב ארץ ישראל” וביקש לחדול מלעסוק בקיבוץ נדבות “אם יישוב הארץ יהיה מן נדבות – הוא דבר שאין בו ממש” מפני שאין לו קיום” ולכן החברה הקדושה עליה לייסד את הארץ בדרך סחורה” בשטרי אמונה” בניין בתים וכו’… מפעל עָם- אי אפשר שיתכונן באמצעים קטנים”.
בשנת ה’תרל”א הגיע הרב אלקלעי לארץ ישראל על מנת לבחון את האפשרויות המעשיות להתיישבות בה. הוא הקהיל קהילות ביפו ובירושלים ונשא נאומים נרגשים שהותירו רושם עמוק על השומעים. כך הוקם בירושלים ארגון “כל ישראל חברים ליישוב ארץ ישראל”.
מעשה מופלא אירע לרב אלקלעי ערב חזרתו לביתו בזמלין. לאחר שטבל שבע טבילות עמד והתפלל לפני הכותל המערבי” ובדמעות שליש בכה על גלות השכינה” גלות התורה וגלות רוח ישראל. הוא התחנן לפני ה’ כי עמלו לא יהיה לשווא. באותו לילה ראה בחלום את אליהו הנביא כשפניו מאירות ושוחקות” והוא מברכו על מפעלו הכביר. לאחר מכן ראה הרב אלקלעי בחלום את רחל אמנו מבכה על בניה הנידחים” והנה ירד עמוד אש ועליו חרות “ושבו בנים לגבולם”. אז הקיץ הרב אלקלעי משנתו והנה חלום.
בשנת ה’תרל”ד החליט הרב אלקלעי לעלות ולהתיישב בארץ ישראל. כעבור ארבע שנים” ביום ד’ תשרי ה’תרל”ח” נתבקש הרב יהודה שלמה חי אלקלעי לישיבה של מעלה והוא בן שמונים. גדול מבשרי הציונות” אמנם לא זכה לראות בעיניו את התגשמות חזונו” אך כעבור זמן קצר קנו חמישה מחסידיו את הכפר מלאבס” בו התיישבו חמישים משפחות יהודיות. מיישוב זה התפתחה לימים אם המושבות” היא פתח תקווה.
ברבות השנים” נוספה ונקראה על שמו גם העיירה אור יהודה.
הרה”ג יהודה שלמה חי אלקלעי זצ”ל” מבשר התחיה הציונית. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן