ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: האזינו
פרשה הבאה: בראשית
 


"נמצאה האבן!!!", תגידו לאותו האיש מאיראן.

הרב ליאור אנגלמן

כולנו מכירים את השאלה הפילוסופית עתיקת הימים, האם אלוקים, הכל-יכול, יכול לברוא אבן שאיננו יכול להרים אותה. הפילוסופים החדשים מכנים את השאלה הזאת "פרדוכס הכל-יכול" ובכך הופכים את השאלה לסוג של טענה שאין עליה תשובה, טענה המפריכה כביכול את מציאות ה' ככל יכול. האמת שאין חדש תחת שמש הפילוסופיה והשאלה הזאת מופיעה כבר בספר 'אמונות ודעות' בסגנון קצת שונה, משהו מעין: "האם אלוקים יכול להעביר את העולם דרך טבעת מבלי להגדיל את הטבעת ומבלי להקטין את העולם?" גם במורה נבוכים היא מופיעה באופן אחר: האם יכול אלוקים לברוא עוד אלוקים כמותו או להעלים את קיום עצמו.
השאלה ידועה והתשובות לה מוכרות, ואני מבקש רק להוסיף עוד תשובה קטנה-גדולה שהגיעה לאוזניי באקראי סמוך לראש השנה.

בשלהי אלול האחרון נכנסתי אל העיר העתיקה ברכב דרך שער יפו. בצד הכביש עמד אדם מבוגר, נשוא פנים, מעוטר זקן, שניכר ממבט פניו כי הוא מבקש הסעה לכותל וכיוון שבא לעולם הזה כמה שנים לפני שהומצא 'טרמפ הלחץ' וכיוון שאינו עז פנים, הוא אפילו לא הושיט את ידו, רק המתין.
עצרתי לידו, הוא שמח ונכנס ועוד לפני שהספיק לחגור את עצמו שאל בפנים מאירות בזו הלשון ממש: "רצונך שאומר לך מדרש?"
ואני, שפנים מבוגרות ושמחות שמציעות בפניי מדרש בשפה של בעלי המדרש, ממיסים אותי, השבתי בלשונו שלו: "אמנם כן, רצוני במדרש".
האיש לא השתהה להתפעל מאדם בגילי שיודע שפה של אדם בגילו, הוא רק עצם את עיניו, ואמר: שמא אינני מדייק, אך קרוב לוודאי שכך הוא לשון המדרש", ומייד ציטט מן המדרש:
"'ויבקש המן להשמיד את כל היהודים'. אמר לו הקדוש ברוך הוא: שוטה שבעולם, אני בקשתי להשמידם ולא יכולתי".
האטתי את קצב הנסיעה כדי להרוויח עוד כמה שניות במחיצת האיש שלצדי שמתענג ומתפעל מלעגו של הקדוש-ברוך-הוא על ההמצאה המקורית כביכול של המן, שמבקש להשמיד את כל היהודים, 'גם אני ביקשתי' הוא אומר לו, 'ולא יכולתי'. זה לא עובד, זה בלתי אפשרי.
"חבל שאותו האיש מאיראן אינו מכיר את המדרש", אמר הזקן בפנים של ילד, "יכול היה לחשוך לעצמו את כל הטרחה המרובה..." ויצא.

השאיר אותי לבד, לנסות למצוא את המדרש ואחר כך למצוא את המייל של האיש מאיראן, לעדכן אותו שאין טעם להתאמץ כל כך.
מצאתי.
לא את המייל. את המדרש. ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש אבא גוריון פרשה ג:
"אמר ר' לוי: (למה דומה תוכניתו של המן להשמיד את ישראל?) לעוף שקינן על שפת הים ועלה הים והציף את קנו. מה עשה? עמד והתחיל ממלא פיו מים ונותנו בחול, וממלא פיו חול ונותנו בים. בא חבירו ואמר לו: מה אתה עושה ותתייגע? אמר לו: אין זז מכאן עד דאנא עביד הדין ימא חול (איני זז מכאן עד שאהפוך את כל הים לחול), אמר לו: שוטה שבעולם... כך ויבקש המן להשמיד את כל היהודים, א"ל הקדוש ברוך הוא שוטה שבעולם אני בקשתי להשמידם ולא יכלתי, שנאמר ויאמר להשמידם לולי משה בחירו (תהלים קו כג), ואתה מבקש להשמידם, סוף שהוא נופל בידם".

להשמיד את ישראל זה כמו להפוך את הים ליבשה, זה בלתי אפשרי, זה נגד כל חוקי ההוויה. רגע אחרי חטא העגל האפשרות הזו צצה: "הרף ממני ואשמידם..." אפשרות שעלתה רק כדי שתישלל, רק כדי שיהיה ברור שכפי שהקדוש ברוך הוא אינו יכול להעלים את הקדוש ברוך הוא (מורה נבוכים) כך הוא לא יכול להשמיד את ישראל, שהרי ישראל וקודשא בריך הוא אחד הם.

המדרש בעצמו מסביר מדוע כל התנגשות קיומית בין אומות העולם לישראל מחייבת ניצחון ישראל:
"שישראל נמשלו לצורים (אבן צור), שנאמר כי מראש צורים אראנו (במדבר כג ט), ועובדי אלילים נמשלו לחרס, שנאמר ושברה כשבר נבל יוצרים (ישעיה ל יד), נפל כיפה (סלע צור) על קדירה (מחרס) ווי לקדרה (אוי לה, לקדירה), נפל קדרה על כיפה ווי לקדרה, כך כל מי שבא ומזדווג להם לישראל, נוטל את שלו מתחת ידיהם".
הנה, נמצאה סוף סוף האבן, זו שהקדוש ברוך יכול להרים כדי לרומם אבל אינו יכול להרים כדי להעלים, זו שהוא אינו יכול להשמיד - אבן ישראל!

עכשיו נשאר רק להשיג את המייל של הצורר מאיראן, לחסוך לו טרחה, הזקן ביקש. ואם לא ישתכנע? המן הביא במו ידיו לאחדות בישראל, לייסוד החג שגם לעתיד לבוא לא יתבטל ולבניין בית המקדש השני, מי יודע אילו זכויות יזמן רבש"ע לצורר העכשווי...


הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: