ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: וישלח
פרשה נוכחית: וישב
פרשה הבאה: מקץ
 


דּוֹר יְשָׁרִים תְּבָרְכֵנוּ

הרב אייל ורד

מעשה בצידן באחד שנשא אשה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה. אתון לקמיה דרבי שמעון בן יוחאי בעי למשבקה [רצה להתגרש] ואמר לה: כל חפץ שיש לי בתוך ביתי טלי אותו ולכי לבית אביך. אמר ליה רבי שמעון בן יוחאי: כשם שנזדווגתם מתוך מאכל ומשתה כך אי אתם פורשים זה מזה אלא מתוך מאכל ומשתה. מה עשתה? עשתה סעודה גדולה ושכרתו יותר מדאי ורמזה לשפחותיה ואמרה להן טלו אותו לבית אבא. בחצי בלילה ננער משנתו א"ל: היכן אני נתון? אמרה לו: לא כך אמרת לי? כל חפץ שיש לי בתוך ביתי טלי אותו ולכי לבית אביך וכדו אין לי חפץ טוב ממך. וכיון ששמע ר' שמעון בר יוחאי נתפלל עליהם ונפקדו .

קריאה ראשונית של המעשה הזה המובא במדרש מציפה שאלות רבות.
הראשונה שבהם ואולי הבולטת מכולן היא- מדוע המתין רבי שמעון מלהתפלל על הזוג הזה, עד אחר אותה מסיבת פרידה שערכו. מה קרה בתוך אותה מסיבה שגרם לשינוי, ומה רצה רבי שמעון לחולל בעצה המעט מפתיעה שנתן לזוג שבא לפניו.
האמת, שהסיפור הזה נראה במבט ראשון קצת מפתיע. רבי שמעון בדרך כלל מבטא את הדרישה הפנימית לאמת מוחלטת, את נקודת הקצה הבוערת ולא עושה פשרות. רבי שמעון נמצא במערה, כולו שקוד ושקוע בחיי עולם, יציאתו מן המערה עושה רושם, ושורפת כל אשר נקרא בדרכה, כל מה שאינו עומד ברף הגבוה שמציב רבי שמעון לעצמו ולעולם כולו.
לפי זה, היינו מצפים מרבי שמעון שאכן יצדיק את רצונו של האיש לגרש את אשתו כדי לזכות לקיים את מצוות התורה של פרו ורבו. רבי שמעון נראה לנו רחוק במבט ראשון מהדמות של משכין שלום בין איש לאשתו, מה שמצריך בדרך כלל נכונות לפשרה, לויתורים, לעיגולי פינות. ורבי שמעון - כולו אש לוהטת של תביעת אמת בלתי מתפשרת - והנה, דווקא מכאן צומח השלום וצומחת הישועה.
דומה, שדווקא נקודת האמת הבוערת היא זו שבאה לידי ביטוי בעצה שנתן רבי שמעון לזוג שלפניו.
הנה בא זוג שלא נפקד. מדוע? מה חסר? מדוע נותר הכלי ריק מתוכן. רבי שמעון מביט בהם, מאזין היטב לדבריהם ושומע היטב את המילה 'חפץ' בה השתמש הבעל. חפץ. בני זוג שהיחס שלהם זה כלפי זה היה כשל חפץ. האשה הייתה חפץ של הבעל כדי לקיים את מצוות פרו ורבו, והאיש היה חפץ בעיני אשתו על מנת לספק לה הגנה או כלכלה, או ילדים.
דווקא רבי שמעון, מרום מבטו הפנימי, יודע שקשר בין בעל לאשה, הוא קודם כל קשר בין שני בני זוג, והוא קשר שעומד בפני עצמו, ולא אמור להוות אמצעי לשום דבר, אפילו לא למצווה החשובה של הבאת ילדים לעולם. ילדים באים לעולם אל בני זוג אוהבים. זהו הכלי אליו ניצוקת משפחה - זוהי המדרגה שבה נברא העולם. איש ואשה, אדם וחוה, בלי ילדים בשלב ראשון. 'ודבק באשתו' כתיב, ואילו כאן, רואה רבי שמעון יש ניסיון לדלג על השלב הזה, הישר אל שלב ההולדה. ולכן העניין תקוע.
רבי שמעון מציע להם לשוב למדרגת הלכתחילה בקשר. איש ואשה כבני זוג. הוא מחזיר אותם אל הרגע הגדול שבו נרקמו החלומות, בו הם חוו זה את זה כבני זוג ולא כחפצים. זהו רגע החופה, רגע של שמחה ומאכל ומשתה. רגע של זיק בעיניים וכמיהה בלב.
כרגע אין מה לברך אותם. כל ברכה זקוקה לכלי כדי לפעול, והכלי - איננו.
בתוך הסעודה הזו מתרחש משהו. האשה מוצאת בעצמה את העוז לומר לבעלה שבו היא רוצה, שאין לה בעולם חפץ יותר טוב ממנו. המילה חפץ כאן משנה את משמעותה: מחפץ - ממשהו דומם וחסר תנועה, אל חפץ - כרצון פנימי ועז.
יש משהו שובב במה שעושה האשה לבעלה בסיפור. משהו מפתיע ובלתי צפוי. כנראה שעד אז הכל נעשה בדיוק על פי הספר, על פי המצופה, כל אחד עם התפקיד שלו - את ללדת ילדים, ואתה לספק פרנסה, את עסוקה בצד הזה, ואני בצד הזה, כל אחד בצד שלו, בתפקיד שלו בחפץ שהוא צריך למלא.
אך לחלוחית שמחת החיים והשובבות הנעימה המאפיינת קשר זוגי בריא, הן החלק המפתיע, שמגדיר את הקשר הזוגי כמשהו העומד בפני עצמו - לא הייתה נוכחת כלל.
רק אחרי שבני הזוג האלו, שגרו בצידן, בצד מסוים בלבד של המציאות, עברו בעצמם את התהליך אליו כיוון אותם רבי שמעון, והכירו בכך שהקשר ביניהם חסר ועקר, ואינו מסוגל להוליד, רק אז נהפכו לכלי ראוי לברכה של רבי שמעון וממילא גם להולדה.
רבי שמעון, דווקא מכוח תביעת האמת שלו, וראיית המציאות בצד האידיאלי שלה, חושף את נקודת העקרות בזוג שבא לפניו, ובונה בהם את הכלי לברכה - ואולי לזה כיוון הפייטן בשירו - דֵּעָה וְהַשְׂכֵּל תְּבוֹנֵנּוּ, בְּהִלּוּלָא דְבַּר יוֹחָאי, דּוֹר יְשָׁרִים תְּבָרְכֵנוּ, בִּזְכוּת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחָאי.


תגיות: עקרות



מאמרים נוספים מעלון פרשת בחוקותי ולג' בעומר התשע"א:
במה זכה רשב"י - הרב שלמה אבינר
ביקורת בונה (א) - הרב אלישע אבינר
על חדשות וחידושים - הרב ערן טמיר
סע לאט! - הרב יואב מלכא
ניגון העולם - הרב נתנאל לוי
חינוך מתוך אמונה בטוב - ד"ר מיכאל אבולעפיה
פרשת בחוקותי - הדסה גהלי

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: