פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרב צבי הירש קלישר זצ”ל / גדולי ישראל

הרב צבי הירש קלישר זצ”ל / גדולי ישראל

הרב צבי הירש קלישר נולד בשנת תקנ”ה בעיירה ליסא שבמערב פולין. הוא למד תורה מפי ראש ישיבת ליסא” הרב יעקב לורברבוים זצ”ל” בעל “חוות דעת” ו”נתיבות המשפט”. בהמשך למד אצל רבי עקיבא איגר בעיירה הסמוכה פוזנה. בנוסף לעמקותו התורנית העצומה” רכש הרב קלישר ידיעות בפילוסופיה ובקבלה” ידיעות שהיוו אבן פינה למשנתו ההשקפתית אותה ביטא בספרו “אמונה ישרה”.
בגיל 29 נתמנה הרב קלישר לרב ודיין בעיר טורון” שם שימש בקודש עשרות שנים ללא כל שכר. הוא התפרנס מחנות קטנה שניהלה אשתו.
בתקופה זו חל שינוי מהותי במעמדם של היהודים במערב אירופה. רעיון האמנסיפציה (=שוויון זכויות) קרם עור וגידים” ורבים מהם הגיעו לעמדות מפתח ציבוריות וכלכליות. במקביל התפתחה התנועה הרפורמית שביקשה בין השאר למחוק ולעקור את הכמיהה לציון. לצד המאבק הבלתי מתפשר בתנועה הרפורמית” ראה הרב קלישר כצורך השעה לחזק ולעורר בקרב היהודים את רעיון שיבת ציון ויישוב ארץ ישראל.
בשנת ה’תקצ”ו שלח הרב איגרת לבנו של מייסד שושלת רוטשילד” בה הוא מנסה לרתום אותו לרעיון תחיית יישוב ארץ ישראל. האיגרת המקיפה והמפורטת מכילה משנה השקפתית סדורה” לצד תוכנית מעשית להגשמתה. איגרת זו היא הבסיס לחיבורו הגדול “דרישת ציון”” שיצא לאור בשנת ה’תרכ”ד” בדיוק לפני 150 שנה. וכך כותב הרב קלישר: “עד מתי לא נרחם את ירושלים? עד מתי לא נחונן את עפרה? עד מתי לא נכסוף לבית אבינו שבשמים” ועד מתי לא נעשה גם אנו לביתנו? עד אנה נאהב זרים” נחבק אדמת ניכר” ונחשוב כי בכוסף הלב בלבד נעוף ההרה” הר הקודש ונחשוב לנו לצדקה? לא כן” אחַי” כי אם בפיך ובלבבך לעשותו” הכל לפי רוב המעשה. כי המחשבה בלי מעשה כנשמה בלי גוף. נברך י-ה” אם נתחזק בפועל כפינו” אם נגביה עוף אל אדמת הקודש לנטוע ולבנות ולייסד ולהצמיח פרי קודש הילולים לה’. ועינינו תחזינה מישרים” כי צמחה יבורך ויריק לנו ברכה עד בלי די” ונתפאר ונשתבח בשבח הארץ הקדושה” ועל ידי זה מעט תסובב גאולת ישראל” בהתאסף ראשי עם קודש” ונחפש כמטמונים את חורבותיה” ודרכי ציון האבלות נעשה כגן רטוב” וחפץ ה’ בידינו יצלח וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה'” ברוך ה’ לעולם”. (דרישת ציון הוצ’ מוסד הרב קוק” עמ’ 84).
בשנת ה’תרכ”ח נוסף החיבור “שלום ירושלים” לספר “דרישת ציון”” שם מוסיף הרב קלישר: “וכי תשאלו: מהו הלב של ישראל? לכו נא ציונה” עלו נא ירושלימה” שאלו שלום ירושלים” שחרו אדמת קודש” הקימו שוממותיה” בנו הריסותיה” בקשו בניין חורבותיה” עשו ארץ מליחה לפרי קודש. ארץ אשר עיני ה’ אלוקיך בה- עד אנה כמהפכת זרים תהיה? עד מתי עפרה לא יחוננו עם בני ישראל? ארץ אשר היא חמדת כל העולם- היא תִשָאֶה שממה? כל יושבי תבל יעידון על עוצם קדושתה – גם הנוצרים גם המחמדנים (=המוסלמים) תהילת ארצנו בפיהם” ויאמרו כי היא יפה-נוף” משוש כל הארץ- ואנחנו עם ישורון” אשר היא נחלת שפרה לנו- נעמוד מרחוק?!”
עשרות שנים הקדיש הרב קלישר את מיטב כוחותיו לשכנע רבנים ואנשי ציבור בצדקת רעיונותיו” רעיונות שהיוו בסיס להקמת תנועת “חיבת ציון”” שנים רבות לפני הקמת התנועה הציונית ע”י הרצל. כך כתב הרב קלישר בעיתון “המגיד” בשנת ה’תרכ”ד: “והאם אפשר להכחיש שכבר עכשיו אנו רואים אצלנו התחלה של זריחת עמוד השחר? האם לא הגענו כבר לדרגה הראשונה של הגאולה” בדומה ל”ומרדכי יושב בשער המלך”? ע”י אנשים מהוללים כמו פולד” רוטשילד” מונטיפיורי וכו’… כך תבואנה בעזרת ה’ גם יתר התקופות: ‘ומרדכי יצא בלבוש מלכות'” כך שכבוד גדולי ישראל יהיה גדול בעיני הכל.”
ובמקום אחר: “גאולת ישראל אשר אנו חוכים לה” אל יחשוב החושב כי פתאום ירד השי”ת משמים ארץ” לומר לעמו צאו” או ישלח משיחו כרגע מן שמים לתקוע בשופר גדול על נצחי ישראל ויקבצם ירושלימה ויעשה לה חומת אש ומקדש אל ממרומים ירד. לא כן קורא המשכיל” ודאי כל יעודי הנביאים יתקיימו באחרית הימים” ולא יפול ח”ו דבר ארצה… אך לא במנוסה נלך ולא בחיפזון יום אחד” כי אם מעט מעט תבוא גאולת ישראל.” (דרישת ציון” עמ’ 37).
הרב קלישר שאף כל ימיו לעלות לארץ ישראל ולחונן את עפרה” אך בכל פעם היו עיכובים שמנעו זאת. בגיל 79″ בה’ במרחשוון ה’תרל”ה” נסתלק הרב קלישר לישיבה של מעלה בטרם הספיק לראות בהתגשמות חזונו. על שמו נקרא הקיבוץ טירת צבי שבעמק בית שאן.
הרב צבי הירש קלישר זצ”ל” זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן