יצאנו מהחגים המרוממים אל שגרת ימי החורף” והאדם תוהה ושואל את עצמו – מה עכשיו? במה אני יכול לעבוד את בוראי בצורה מיוחדת? היו לי סליחות” יום הדין” יום כיפור” סוכה וארבעה מינים” שמחת התורה” אך עכשיו אין לי במה להיאחז כדי לעבוד את בוראי. השפת אמת מסביר שלא לחינם מחברים את סוף התורה לתחילתה “לעיני כל ישראל – בראשית ברא אלקים” כי ה’ בחכמה יסד ארץ ומעשה בראשית הוא חידה סתומה” ועל ידי בני ישראל שנקראו ראשית נתברר פנימיות מעשה בראשית”. כלומר תפקידו של עם ישראל לגלות את תכלית מעשה בראשית. ולכן ממשיך השפת אמת “לעיני כל ישראל – ראשי תיבות ‘כלי’ שהם כלי לברר על ידם פירוש מעשה בראשית”.
עם ישראל בכל מהלכו בעולם – בגלות ובגאולה” דרך התורה וקיום המצוות – הם הם הגילוי והפירוש לכל תכלית מעשה בראשית בעולם.
מוסיף השפת אמת ואומר “ולכל איש ישראל (יש) השגה מיוחדת שהוא יכול לראות ולהשיג דבר פרטי בעולם שאין אחר יכול לראות זאת” (סוכות תרס”ג). לכל אחד יש השגה” תפקיד בגילוי הזה של מעשה בראשית” וכל אחד צריך למצוא ולברר את התפקיד” את המשימה המיוחדת שדרכה יגלה את רצון ה’ במעשה בראשית.
סיפר לי ידידי היקר הרב ציון טוויל שליט”א (רה”י נצר מטעי באריאל)” ששאל אותו אחד התלמידים: “הרב מה ה’משימה’ החשובה ביותר בדורנו?” וענה לו הרב ציון “להיות במשימה”. כלומר אי אפשר להגדיר דווקא משימה אחת כחשובה ביותר” אלא יש הרבה משימות חשובות בדורנו וכל אחד צריך למצוא את דרכו ומשימתו בעולם שדרכה הוא עובד את ה’. וכאשר האדם מברר ומוצא את התפקיד המיוחד לו ומכוון בכל מעשיו לגלות את מעשה בראשית” לגלות את יוצר מעשה בראשית – אזי הוא נעשה שותף לגילוי תכלית בריאת שמים וארץ. זו המשימה כעת” לאחר החגים שעברנו שבהם התמלאנו כוחות ומהם שאבנו דרך וכיוון” עתה מצווה כל אחד למצוא את המשימה המיוחדת לו ואתה לעבוד את ה’ אלוקיו בכל ימות השנה.