מלחמת העולם הראשונה המוזכרת בתורה היא מלחמת ארבעת המלכים בחמישה” בימי אמרפל הוא נמרוד (רש”י בראשית יד” א). במלחמה זו בין שתי קואליציות של מלכים רשעים” היתה התוצאה בשלב ראשון שארבעת המלכים ניצחו את חמשת המלכים. אבל בשלב הסופי אברהם אבינו ניצח את המנצחים ככתוב “וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק” (בראשית יד” טו). בעקבות ניצחונו של אברהם אבינו” המלכים והמנהיגים של דורו חלקו לו כבוד גדול ככתוב: “וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וְאֶת הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ” (יד” יז) – “עמק שהושוו שם כל האומות והמליכו את אברהם עליהם לנשיא אלהים ולקצין”! (רש”י שם).
נכון לעכשיו” מעשה אבות סימן לבנים!
אחרי למעלה משלושת אלפים שנה עם ישראל” בניו של אברהם אבינו ע”ה” קם לתחייה בארץ ישראל. תחיית ישראל היא בדור של מלחמות כדברי חז”ל “בשביעית – מלחמות” במוצאי שביעית – בן דוד בא” (סנהדרין צז” א).
מלחמת העולם הראשונה וגם השנייה” במאה שעברה” קשורות ישירות ובעקיפין לתחיית האומה והקמת המדינה” וכך גם המלחמות שלנו” ממלחמת השחרור ועד המלחמה העכשווית על אחיזתנו בארץ-ישראל ובירושלים. לפי דברי הנביאים (זכריה יד” יחזקאל לח-לט) שיא המלחמות תהיה מלחמת גוג ומגוג של אומות העולם שכוונתן לכבוש את ירושלים חלילה ולמחוק את מדינת ישראל ח”ו. ואמנם אנו עדים היום לקולות מסוג זה באירן ובעולם המוסלמי בגלוי” ובעולם הנוצרי בסתר. על דברים אלו אמר דוד המלך (תהילים ב): “לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק” יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ד’ וְעַל מְשִׁיחוֹ” וכִיוון על מלחמת גוג ומגוג (עיין רש”י).
אבל התוצאה של המלחמה הזאת תהיה ניצחון מוחץ על כל אלו השואפים לכבוש את ירושלים ולנשלנו מארצנו כפי שאומר דוד בהמשך: “תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם”” וכשם שאברהם אבינו ניצח את ארבעת המלכים. ומתוך נצחונם של ישראל יתגדל ויתקדש שמיה רבה ככתוב “וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי וְנוֹדַעְתִּי לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ד’.” (יחזקאל לח” כג).
מהמצפה לישועה השלמה