פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > להכניסו בבריתו של אברהם אבינו

להכניסו בבריתו של אברהם אבינו

מצוות מילה עליה אנו קוראים השבת מתייחדת עד היום בברכה מיוחדת אשר מברך האב “אשר קדשנו במצוותיו וציונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו”.
מהי בדיוק הברית הזו של אברהם אבינו? אם תאמר שזוהי ברית המילה עצמה – יקשה עלינו” שהרי על מצוות המילה ישנה ברכה נפרדת אותה אמור לברך האב אך בדרך כלל מברכה המוהל “אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על המילה” – ומעולם לא מצאנו שעל מצווה אחת יברכו שתי ברכות.
בשאלה זו עוסקים הראשונים סביב המשנה במסכת קידושין העוסקת בחיובי האב על בנו. ושלושה תירוצים נאמרו בדבר.
התירוץ הראשון מבאר שברכה זו נתקנה להיות מעין פרס ניחומים לאב. התורה הרי מצווה על האב למול את בנו וזה גם תוכן המשנה עצמה. האב קודם לכולם בחיוב . והנה על פי רוב – האב לא נוטל שום חלק במצווה עצמה – המוהל מל” הסנדק יושב” הרב מברך. ורק האב לא עושה דבר. תיקנו לאבא ברכה כדי לשתף גם אותו במצווה במידה כזו או אחרת.
התירוץ השני נכנס יותר פנימה – הרי ברית המילה היא דבר מקובל באומות רבות. בין בשל עניינים רפואיים כאלו או אחרים” בין כטקסי התבגרות בכל מיני שבטים” ויש אפילו שעובדים כך את העבודה זרה שלהם.
בברית הזו שלנו – עומד האב ומצהיר שההכנסה לברית היא לא לאף אחת מן המטרות האלו ” אלא רק למטרה אחת – לקיים את הברית שכרת הקדוש ברוך הוא עם אברהם אבינו” והברית הזו נעשית לשמה ולשמה בלבד. לכן כל כך חשוב היום השמיני דווקא. ופעמים רבות מתעכבת לה הברית עד השנייה האחרונה כי הילוד צהוב” ובסוף עושים ברית בלי אורחים ובלי כיבוד” העיקר שתהיה ביום השמיני. זוהי הברית של אברהם אבינו. זה העיקר. היום השמיני.
הטעם השלישי המובא בעניין הוא המאיר מכולם. ברכת “להכניסו בבריתו של אברהם אבינו” לא באה על מצוות המילה – על זה יש ברכה נפרדת כאמור. הברכה הזו באה על כל העניינים האחרים שהאב מחויב כלפי בנו” ובראשם ללמדו תורה. להכניסו בבריתו של אברהם אבינו” מדבר על הברית במובן הרחב ביותר שלה” על כל הבריתות שכרת ה’ עם אברהם” שמתפרטות בחיוב האמונה בלימוד וקיום תורה ומצוות” בעשיית חסד ומעשים טובים” ושמירת דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט. זוהי ברכה וגם התחייבות של האב שמכאן ואילך הוא יעשה כל מה שצריך כדי שבנו יגדל בתוך הברית הזו. ומה כוללת הברית עם אברהם? היא כוללת את ההליכה המתמדת” את ההתקדמות” את החסד” את הציווי לדורות הבאים” זוהי ברית רחבה מאוד” שמצוות המילה היא רק הפתיח שלה אך בשום אופן לא הסיום.בהקשר הזה – כדאי לדעת שחלק מהחיובים הללו כפי שמופיע במשנה שם – זה החיוב של האב ללמד את בנו תורה. ומהגמרא שם עולה שעיקר החיוב נעשה בזה שהאב מלמד את בנו את צורת האותיות. ולכן – כדאי מאוד שאת המפגש הראשוני של הנפש הרכה עם אותיות הקודש יעשו הבן או הבת דווקא עם האבא . גם אם את רוב תורתו כנראה ילמד ממורים ורבנים” הרי שאת האותיות הוא הכיר מאביו” גם זה חלק מ’להכניסו בבריתו של אברהם אבינו’.
להכניסו בבריתו של אברהם אבינו – זו משימה לחיים. ברכת “על המילה” מדברת על הנעשה כאן ועכשיו – על חותם הברית שנחקק כעת בבשרו של התינוק ולכן נאמרת בלשון עבר או הווה מיידי ‘על המילה.’ ברכת ‘להכניסו בבריתו של אברהם אבינו’ פונה אל העתיד” אל השם שמיד יינתן לילד – ואיך השם הזה יתמלא במשך החיים” ולכן ‘להכניסו’ בהווה מתמשך” הולך ונכנס” פנימה עוד ועוד” פתח לפנים מפתח והיכל לפנים מהיכל” כל ימיו תמיד בהליכה עד שיהיו ימיו מלאים כאברהם אבינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן