פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > נגיע’ס

נגיע’ס

קשה להפריז במידת החשיבות של המשימה המוטלת על אליעזר עבד אברהם. הבאת אשה ליצחק. כל ההמשך תלוי ועומד בהצלחת שליחות זו. כל ביתו של אברהם תלוי בהצלחת המשימה הזו” וקשה להפריז בחשיבותה. הכתוב מאריך מאוד בכתב המינוי שניתן לאליעזר” והפסוקים לובשים ארשת חגיגית לקראת המשימה.
אליעזר הוא עבד נאמן. בלי ספק יעשה הכל כדי שהשליחות תצליח. ובכל זאת. במקום תת קרקעי” בתחום הנסתר והכמעט לא מודע מתחולל תהליך אחר” נוסף. הפוך לשליחות עצמה” שמסכן אותה מאוד ובשלב קבלת השליחות אפילו אליעזר לא מודע לקיומה.
והנגיעה היא בת. יש לאליעזר בת רווקה” ובסתר לבו הוא קיווה שיצחק ישא אותה. זו לא תחושה גלויה. זה משהו סמוי. באופן גלוי אליעזר מקבל את השליחות” ויעשה הכל כדי שתצליח” אך בתת מודע” מסתתרת לה נגיעה שעלולה להכשיל את הכל באופן שייראה טבעי ורגיל. פשוט לא הלך” בעוד שבאמת – מי שהכשיל את השליחות הוא השליח בעצמו” השליח הנגוע.
חז”ל קראו זאת בקרי ובכתיב של המילה ‘אלי’. כאשר אברהם מצווה את אליעזר על השליחות” מעלה אליעזר את הספק הלגיטימי – וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָעֶבֶד אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת’ הכתיב כאן הוא מלא” ונראה שהספק הוא ענייני – מה יקרה אם לא תרצה לבוא.
אך ככל שמתקדמת השליחות” מבין אליעזר שמאחורי הטלת הספק הכביכול עניינית” מסתתרת נגיעה. בתו הרווקה של אליעזר.
וכאן מלמד אותנו העבד הנאמן שיעור חשוב בחתירה אל האמת” ברצון שהאמת תצא לאור כמות שהיא” בלי תירוצים. כאשר אליעזר מספר את סיפור השליחות ללבן ורבקה” הוא בוחר להציף את העובדה הזאת שיש לו נגיעה. כאן כבר נאמרת המילה אולי בכתיב חסר” הסובל שני פירושים – אולי” ואלי ‘וָאֹמַר אֶל אֲדֹנִי אֻלַי לֹא תֵלֵךְ הָאִשָּׁה אַחֲרָי:’.
אליעזר מבין שכדי להצליח בשליחות” הוא חייב להודות בעובדה שהוא נוגע בדבר” שיש כאן נגיעה מסתתרת. דווקא ההכרה בנגיעה עצמה” מבלי להסיר אותה או לנסות להתגבר עליה” שמה אותה בפרופורציה הראויה ומאפשרת לשליחות להצליח.
דווקא ההודאה בחסרון” בכך שיש כאן נגיעה” הופכת אותה לחסרת השפעה. מתברר שאיזור ההשפעה של הנגיעה הוא דווקא בהיותה מוסתרת” מאחורי הקלעים. משם היא מנהלת אותנו. אך ברגע שמופנה כלפיה זרקור” והיא נאמרת באופן גלוי” שוב סר חינה” ואמירת האמת שהייתה צריכה בדרך להתגבר על בושה מסוימת” מרוקנת את הנגיעה מתוקפה.
זהו עבד נאמן” ובזה עצמו יצא מכלל ארור ובא לכלל ברוך. ועל כך אמרו חז”ל יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים. השיחה הזו” בעיקר השיחה הפנימית של אליעזר עם עצמו” שיזכה להיות שליח נאמן ולא ייתן לשום דבר לקלקל שליחותו” ובמיוחד לא לנגיעות שלו בעצמו” הם אלו שסייעו לאליעזר להצליח בשליחותו.
‘בענין אמונת אליעזר שכתב במדרש ששרת הצדיק באמונה. שדרשו חז”ל אלי כתיב שביקש עילה לתת בתו. אעפ”כ ראינו שהתפלל להשי”ת הקרה נא לפני כו’. ואדרבא ע”י שהבין שיש לו נגיעה” התפלל להשי”ת שיעשה השליחות באמת ויצליח: [ שפת אמת לפרשה]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן