פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חכמת ההמונים (א)

חכמת ההמונים (א)

א. תיאוריית “חכמת ההמונים”. קיימות ‘אופנות’ כמעט בכל תחום: בכלכלה” בסוציולוגיה” בפסיכולוגיה” בחינוך” ועוד. האופנות נוטות לנדוד ולגלוש מתחום לתחום. אופנה עשויה לצמוח בתחום אחד” להשפיע על הלכי הרוח באותו תחום או אפילו להשתלט עליהם” ועם הזמן לפשוט צורה וללבוש צורה” לעבור לתחומים אחרים ולהשפיע עליהם. לדוגמה” להתחיל בכלכלה ולהתרחב לחינוך ולפסיכולוגיה” וכן להפך.
אחת האופנות המדוברות מאוד לאחרונה היא תיאוריית “חכמת ההמונים”. היא טוענת שחכמתו של ההמון גדולה מחכמתו של המומחה היחיד. “חכמתו של ההמון” מתקבלת על ידי שקלול תשובותיהם של אנשים מגוונים (הטרוגניים) רבים לשאלה שמוצגת בפניהם. נערכו ניסויים המבססים את התיאוריה הזו. לדוגמה” בפני קבוצה גדולה של אנשים הוצגה פרה וקופסה שהכילה אפונים. חברי הקבוצה נשאלו מה משקלה של הפרה וכמה אפונים מכילה הקופסה. מרבית התשובות היו מוטעות” אפילו עם סטיות גדולות” אבל למרבה הפלא התוצאה שנתקבלה משקלול כל התשובות יחד היתה קרובה מאד לאמת. בתחום הכלכלה יש הטוענים שלשם הערכת השוק הפיננסי ולחיזוי התנודות בשוק” אמינה חכמת ההמונים יותר מחוות הדעת הניתנת על ידי מומחים בכלכלה. רשת האינטרנט משמשת כיום כפלטפורמה מרכזית לאיסוף מידע מסוג “חכמת ההמונים”. הדוגמה המובהקת היא האנציקלופדיה ויקיפדיה” שרתמה את יידע ההמונים למפעל אנציקלופדי ענק. תגובותיהם של גולשים רבים למוצר צריכה חדש או ספר חדש” מלמדות על איכותו של המוצר או של הספר לא פחות מחוות דעתם של מומחים אלא אף יותר. כיום” יש חברות ענק שכאשר אינן מצליחות לפתור בעיות בעזרת המומחים שלהן” הן מוכנות לוותר על הכבוד העצמי שלהן” ומוציאות את בעיותיהן החוצה” הן פונות אל ה”המון” ומבקשות ממנו לסייע להן בפתרון הבעיות. יש מגמה של ויתור על הריכוזיות של קבוצת המנהלים הבכירים לטובת שיתוף של העובדים בתובנות וברעיונות פיתוח.
לאחרונה” יש הדוחפים לנצל את “חכמת ההמונים” גם בתחום החינוך. אם האמת מצויה בקרב ההמונים בנושאים רבים ומגוונים” מדוע שהיא לא תימצא גם בתחום החינוך?! היישום: התחשבות מרבית בעמדת התלמידים ובעמדת ההורים. הם מייצגים את “חכמת ההמון” מול מומחיותו של הצוות החינוכי.
ב. קול המון כקול שד-י. יש מי שרצה לזהות בין המונח החדש “חכמת ההמונים” לפסוק “קול המון כקול שד-י” המורה שיש לייחס משקל רב לדעת הציבור ואין לזלזל בה. טעות! אין פסוק כזה בתנ”ך. זהו פתגם עתיק. מקורו בלטינית Vox populi” vox Dei. במקורותינו” הוא מופיע לראשונה אצל רבי שמואל הנגיד במשמעות מעט שונה (“קול המון” = המיית קול). אחר כך” בפירושו של הר”י אברבנאל למשנה “כל שרוח הבריות נוחה הימנו – רוח המקום נוחה הימנו”. מפרש הר”י אברבנאל” שאם רוח הבריות נוחה הימנו” זה מעיד על יושרו של האדם” מפני שאי אפשר לרמות את כלל הבריות. רמאי מתוחכם מסוגל לרמות את חברו” אבל לא את כל הציבור” “לפי שכללוּת העם תשיג אמיתת הדברים ולא יוכל הרמאי לרמות את הכול” ולכן היה קול הרבים כקול שד-י”. וכן פירש הרב שמואל די אוזידה ב”מדרש שמואל” על אותה משנה: “להודיענו שהכלל הוא כלל אמיתי לעולם. כי מי שכללוּת הבריות נוחה הימנו” בודאי שהוא צדיק גמור” תוכו כברו” רוח המקום נוחה הימנו” כי קול המון כקול שדי”.
לא רק בזיהוי מכמני האישיות ראוי להסתמך על ההמון אלא גם בענייני הלכה. כך שנינו בתלמוד הירושלמי: “כל הלכה שהיא רופפת בבית דין ואין את יודע מה טיבה” צא וראה מה הציבור נוהג” ונְהוֹג”” ובניסוחו של הבבלי: “פוק חזי מאי עמא דבר” [=צא וראה מה העם נוהג]. אמנם אפשר להסביר שההסתמכות על מנהג הציבור כמקור הלכתי אינה בגלל אמינותה של חכמת ההמונים אלא משום שאנו מניחים שהציבור משמר את המסורת יותר מיחידים” ואִלו החזיק הציבור ב”מנהג טעות” היו גדולי הדורות מוחים בידו ומסירים ממנו את המכשול. מותר להניח שמנהג מקובל זכה להסכמה של גדולי הדורות” לכן “פוק חזי מאי עמא דבר”. אבל” יש מהפרשנים שפירשו שסומכים על הציבור מפני שהקב”ה איננו נותן לציבור לטעות” כדברי המהר”י חאגיז (שו”ת הלכות קטנות): “וזה כלל גדול שהיה מוסד בידינו: אם הלכה רופפת בידך” פוק חזי מה עמא דבר. כי פשוט הוא אשר באהבת ה’ את עמו ישראל” יסיר מכשול מדרכיהם” ולא יטו כל העולם אחר היחיד” אילו סברתו דחויה”. הכלל אינו טועה!!!
אבל” אסור להתבלבל. חכמי ישראל לא הלכו שבי אחרי חכמת ההמון. ומפורסמת אזהרתם של גדולי ישראל ש”מנהג” אותיות “גהנֹם”” ללמדך שלא כל מנהג שההמון מחזיק בו הוא כשר. קול ההמון ממלא תפקיד חשוב במקרה שההלכה רופפת בידך אבל לא בכל מקרה. לכן” לא היססו חכמינו לקבוע ש”פסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים” (סמ”ע ג יג)” כלומר ששיקול הדעת של ההמון מנוגד לעיתים לעמדת התורה (המשך בשבוע הבא).

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן