פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > ילדים יחודיים (המשך)

ילדים יחודיים (המשך)

בשבוע שעבר התחלנו לעסוק בגידול וחינוך ילדים לתחושת ייחודיות. לסביבה הקרובה של הילד יש השפעה רבה על הביטחון העצמי שלו. הורים רבים תמהים למה חשוב הביטחון העצמי לתחושת המיוחדות? ביטחון עצמי הוא תחושת המסוגלות שיש לילד לבטא ולממש את רצונותיו ושאיפותיו. ילד בעל ביטחון עצמי סומך על עצמו שיוכל להתמודד ולהסתדר במצבים שונים” גם אם הם מעוררים חרדה” הוא ירגיש מספיק בטוח כדי ללמוד” לחקור להתנסות” ומעצם ההתמודדות וההתנסות הוא יחזק את בטחונו. לעומתו ילד חסר ביטחון יהסס” יימנע מהתמודדות עם משימות הדורשות מאמץ. הוא יחשוש לפעול שמא ייכשל” הוא גם לא ינסה לבדוק כיוון שאינו סומך על עצמו. ילדים בגיל הרך יסרבו להשתתף במסיבות הגן” הם יכעסו ויתאכזבו מעצמם וגם הסביבה תשדר להם כך” החרדה מהתמודדות בעתיד רק תגבר” ויהיה קשה לבנות את האמון בעצמם.
טבעי הוא שכמעט כל הורה רוצה לראות את ילדו עם ביטחון” עצמאי” לוקח אחריות” מתנהג בבגרות” אולם במקרים רבים אנו כהורים פועלים בניגוד לרצון ושאיפה שלנו ובמקום לחזק את הביטחון אנו מדכאים אותו” קושי זה נובע ממספר גורמים שחשוב להבין אותם.
במהלך התפתחות הילד יש תקופות שהוא דורש עצמאות רבה ויש תקופות שהוא זקוק ליותר הגנה ותמיכה. חלים שינויים משמעותיים מתלות מוחלטת עד לעצמאות” תהליך התפתחותי של התקרבות והתרחקות. יכולת ההורה להיות גמיש” ולהתאים את עצמו לצרכים המשתנים של הילד היא קריטית. כאשר הורים דוחקים בכוח את הילד לפני שהוא חש עצמאות” הם נותנים לו הרגשה שאין לו על מי לסמוך” וזה מגביר את חרדתו. הורים שתומכים” מלווים ומגנים בשלבי החיים המותאמים” נותנים לילד כח וביטחון להיפרד ולהתמודד בעולם. כאשר הם נענים לצורך שלו בתמיכה בשעת הצורך” הם בעצם מקצרים את התקופה התלותית” לעומת דחייה או הגנת יתר העלולות לגרום להיצמדות עיקשת ולאובדן הביטחון העצמי. הורים עומדים מול השאלה עד כמה לאפשר לילד להתמודד בעצמו עם אתגרים ומתי להתערב ולהקל עליו” איפה לאתגר וכמה להגן מפני תסכולים שעלולים להחליש אותו. התנהגויות קיצוניות של הורים עלולות להזיק להתפתחות. כשהורה עושה הכול בשביל הילד הוא מחזק את התלות שלו בו” הוא לא יסמוך על עצמו וגם לא תהיינה לו הזדמנויות לתרגל ולהתוודע לכישרונותיו ויכולותיו. מצד שני התנהגות קיצונית אחרת הדוחקת את הילד להתמודד לבד עם קשיים שמעבר לכוחותיו עלולה לגרום לו לייאוש” לתסכולים מרובים ולאכזבות שישפיעו על הדימוי העצמי ועל האמון בכוחותיו.
גורם נוסף – הורים שהם חסרי ביטחון עצמי מטבעם הם פסימיים” מתמקדים לרוב בשלילי שבילדם” קשה להם לראות את החיובי בילד” הם לא יודעים לעודד ולחזק כי גם הם עצמם לא חוו חיזוקים מהאנשים המשמעותיים בחייהם. קשה להם להאמין שהילד מוכשר עם כוחות והוא יצליח.
לפעמים הורים מותשים ומתוסכלים מגידול ילדיהם” הם מתמודדים עם קשיים ובעיות במשפחה כך שמרוב עיסוק בעניינים הטכניים היומיומיים הם לא מצליחים להתפנות לפתח ולהתייחס לעולם הנפשי-רגשי של ילדם.
בשבוע הבא איך להעניק לילד שלך הרגשת ערך עצמי.

hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן