יוסף הצדיק הוא “בעל החלומות” ופותר החלומות. לכאורה הוא נמצא בעולם של חלומות ודמיונות” אבל באמת יוסף הוא גם איש נבון וחכם כדברי פרעה “אין נבון וחכם כמוך” (מא'” לט’). יוסף הצדיק הוא מורכב. מצד אחד חלומותיו מלווים מאותו בחייו והוא יודע היטב שסופם להתקיים” ומצד שני הוא “איש מצליח” (לט'” ב’)” היודע לנהל את כלכלתה של מצרים ומכין אותה לשנות הרעב כאדם נבון וחכם. הוא יודע היטב שכל המצבים השונים שהוא נמצא בהם בין שהוא בבית הסוהר בבירא עמיקתא בין שהוא משנה לפרעה” באגרא רמא – כולם הם חלק מהגשמת חלומותיו” שבשיאם עומד החלום של הולדת עם ישראל לשבטיו” במצרים. ראשו בחלומותיו אבל רגליו מוצבות ארצה במציאות המורכבת והמסובכת שהוא חי בבית פרעה ומשפחתו.
נכון לעכשיו” “בשוב ד’ את שיבת ציון היינו כחולמים”. כידוע” קיבוץ הגלויות והקמת מדינת ישראל” חז”ל רואים בהם את הבחינה של משיח בן יוסף (עי’ “קול התור”” תלמידי הגר”א)” היינו כשם שיוסף הצדיק היה נבון וחכם ומצליח בכל פועל ידו” ועסק בקיומה והצלתה של מצרים מבחינה כלכלית” כך דורנו הוא דור שעיקר עיסוקו בצד הקיומי כלכלי.
אבל זה רק שלב ראשון בתקומת ישראל. השלב השני הוא הופעת משיח בן דוד” “כי התכלית האחרונה של עם ישראל אינה בהתגדרות והתייחדות הלאומית לבדה כי אם השאיפה לאחד את כל באי העולם למשפחה אחת לקרוא כולם בשם השם” (הרב קוק זצ”ל” אורות קט). וכדברי חז”ל” “תוליכנו קוממיות לארצנו” – בשתי הקומות” בתחילה התקומה הלאומית שהיא בחינת משיח בן יוסף ומתוכה הקומה הקוסמופוליטית הכלל אנושית – שהיא בחינת משיח בן דוד.
בברכת חנוכה שמח”
בציפייה לישועה השלמה.