פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ביקורת בונה (ג)

ביקורת בונה (ג)

א. אהבה. כאמור במאמר הקודם” התנאי הראשון להשמעת ביקורת (= תוכחה) כלפי ילד הוא אהבת הילד” כפי שנאמר “את אשר יאהב ה’ יוכיח”. מדוע האהבה היא תנאי לביקורת? מפני שאדם מוכן לשמוע ולקבל תוכחה רק ממי שאוהב אותו. לכן” אם אינך אוהב את הזולת” אל תוכיח אותו” מפני שתוכחתך לא תתקבל. אבל” לא די שאתה אוהב אותו” אלא הוא צריך להרגיש אהוּב” ואז הוא יחזיר לך אהבה ויהיה מוכן לסבול את ביקורתך. וכן כותב הרמב”ם: “צריך להעמיד בכל קהל וקהל מישראל חכם גדול וזקן וירא שמים מנעוריו ואהוב להם שיהא מוכיח לרבים ומחזירן בתשובה”.
האהבה היא תנאי גם לביקורת פנים-משפחתית. כאמור לא די לאהוֹב אלא הילד צריך להרגיש שהוא אהוּב. קורה לעיתים קרובות שההורים אוהבים בלבם את ילדיהם” אבל הילדים אינם מוּדעים לאהבה כלפיהם” מפני שההורים שומרים את רגשותיהם כמוסים בלבם ואינם נותנים להם ביטוי. ילדים שטרם למדו תורת הנפש ואינם בוחנים כליות ולב” מפרשים את הביקורת המוטחת בהם השכם והערב כביטוי לשנאה – שנאת הורים אליהם. נשמע במחוזותינו יותר מפעם אחת נערות ונערים אומרים: “הורי שונאים אותי”. אם זוהי תחושתם” אין סיכוי שביקורת כלשהי תחדור בהם.
בדרך זו מפרש השל”ה (פרשת קדושים) את הפסוק “הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא” – “רצונו לומר” שתאמר לו ‘איש טוב אתה” ולמה תעשה כה?!’. על דרך ‘אל תוכח לץ פן ישנאך’ – [אלא] רק הוכיחוֹ [= תוכיח אותו] שהוא חכם” ואז יאהבך וישמע לדבריך”. השל”ה מציע פירוש מקורי לפסוק “אל תוכח לץ פן ישנאך”. אל תכנה אותו לץ (אל תוכיח אותו בכינוי לץ)” כי אז ישנאך ולא יאזין לביקורתך. אלא תשמיע באוזניו דברי הערכה” ואז יאהב אותך. ומכאן הדרך פתוחה לשמיעת דברי התוכחה.
השל”ה איננו מתכוון שנסתפק בכמה משפטי חנופה. זה לא יתרום כלום מפני שילדים ובני נוער מזהים מיד חוסר כנוּת וזיוף. יתרה מזו” שדר של אהבה חד פעמי כהקדמה לביקורת איננו מספיק מפני שיחסי אהבה הדדית לא נבנים בבת אחת. על מנת לפתח יחסי אהבה” שהם תנאי לביקורת” נדרשת השקעה קבועה באהבה.
כאמור” השמעת ביקורת נוקבת כלפי ילד שמרגיש שנוּא או אפילו בלתי אהוב” רק תעצים את הניכור בינו לבין הוריו” והוא יאטום עוד יותר את אוזניו. לכן” אם זה המצב” צריך להניח בצד את כל התוכחות והביקורות” ולהתמקד בשיקום האהבה. רק לאחר שהאהבה תשוקם” אפשר לחזור לתוכחה.
ב. אל תעליב אותו. הרמב”ם מפרש את האזהרה “ולא תישא עליו חטא” המסיימת את הפסוק על מצוות תוכחה (“הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא”) כסייג לתוכחה. למרות שנצטווית להוכיח את הזולת” הוי זהיר שזה לא יהיה כרוך בחטא. איזה חטא? פגיעה בזולת. אל תכלים אותו” אל תבייש אותו” אל תצער אותו” אל תעליב אותו.
איסור גרימת צער לזולת נלמד מהפסוק “ולא תונוּ איש את עמיתוּ”” המזהיר על אונאת דברים (שלא לצער את הזולת באמצעות דיבורים). הוזהרנו שלא לצער אף אחד מישראל” כולל ילדים קטנים” כפי שכתוב בספר החינוך (מצוה שלה) “בזכרים ובנקבות” ואפילו בקטנים ראוי להיזהר שלא להכאיבם בדברים יותר מדאי” זולתי במה שצריכים הרבה כדי שיקחו מוסר”.
פירוש: לאחר שקבע ספר החינוך שהתורה אוסרת לצער ילדים קטנים” הוא עונה לשאלה הבאה: אם אסור לצער ילדים קטנים” כיצד ניתן להוכיחם” הרי ברור מעל כל ספק שכל תוכחה מצערת” בין הרבה בין מעט? התשובה היא: מותר לצערם “כדי שיקחו מוסר”. העיקרון הוא שמותר לעבור על מצוות בין אדם לחבירו “לתועלת” (כגון: תועלת חינוכית). כפי שהותרה לשון הרע “לתועלת”. אבל בתנאי שה”מינון” איננו עודף אלא נדרש לשם השגת המטרה. אם מספיק מינון נמוך ומשתמשים במינון גבוהה – עוברים על איסור. לכן “המכאיבם [את הילדים] יותר מדאי”” מעבר למינון הנדרש” עובר על איסור של אונאת דברים” למרות שהכאב נגרם להם בגלל תוכחה חינוכית.
הוי אומר: גם כאשר השמעת הביקורת מוצדקת” חייבים להקפיד שלא להעליב את הילד. הביקורת מספיק כואבת לילד” ואין כל היתר לתבל אותה בעלבונות ובגידופים על מנת לפגוע בילד (המשך במאמר הבא).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן