פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > להאיר את הנשמה – הפינוק בחינוך

להאיר את הנשמה – הפינוק בחינוך

פינוק בחינוך מעלה אסוציאציות שונות אצל הורים” יש כאלה שיפרשו את המילה בכיוון חיובי: אין רע בחום” אהבה” מגע חיבוקים נשיקות” מילים טובות” הם חשובים והכרחיים להתפתחות הבריאה והתקינה של הילד. ויש שיתחברו לפן השלילי של פינוק: הוא לא טוב לנפש הילד” רק לא ילד מפונק!
כהורים אנחנו מעוניינים לתת לילד כל מה שאפשר” במינון נכון עבורו” ומגלים שזו משימה מורכבת עם הרבה התלבטויות ובעיקר בסוגיית הפינוק בחינוך. ובכן” בחודשים הראשונים של התינוק “פינוק” הוא צורך קיומי ממש. לפעמים הורים חוששים להיענות מיד לבכיו של תינוק שמא יגדל ילד מפונק. הורה שמתייחס במהירות לבכי של תינוק נוטע בו תחושה שהעולם בטוח” שיש מי שדואג לו” ומבסס בילד תשתית של אישיות בריאה עם הרגשת אמון בסיסית בעולם. אם כן” בחודשים הראשונים אין משמעות למושג פינוק.
פינוק שלילי מעביר מסר לילד שהוא מרכז העולם וכל הסביבה נרתמת לעשות בשבילו הכול” גם משימות שהוא יכול לעשות בכוחות עצמו. ילדים גדלים מפונקים כאשר ההורים נענים מיד לפתור את הבעיות שלהם” כדי לחסוך מהם כל מאמץ” תסכול או כישלון” אלו הורים שתפיסת העולם שלהם היא לגדל ילד שמח ומאושר כביכול כשלא יחסר לו כל. הורים שמגוננים על הילד ומשדרים לו בזה שאינם סומכים עליו” מוותרים ללא שיקול דעת” לפעמים מתוך חולשה וחוסר בטחון. התוצאה היא שהילד גדל “אנוכי”” תובעני” דורש מהמבוגרים שישרתו אותו. הוא חסר אונים” מרגיש שצריך לקבל וליהנות שאם לא כן ירגיש תחושת קיפוח. כך הורגל” שהסביבה צריכה להתאים לצרכים שלו” והכל מגיע לו. ילדים כאלה מתקשים להסתגל ולהשתלב בחברה” ובד”כ לא מתחשבים באחרים” ומתקשים להתאפק ולדחות סיפוקים. הם מלאים פחדים” עם הערכה עצמית פגועה ולא מעיזים להתמודד בעצמם. גם ההורים המפנקים מרגישים מתוסכלים וכועסים” כשמגלים מאוחר יותר שהם רק הקשו עליו ועל עצמם” כיון שהשתמשו בשיטות חינוך לא מתאימות. יתרה מזו” החשיבה והכוונה שלהם היתה לטובה” להכשיר את הילד לעתיד ולהקל עליו להתמודד בחיים” והילד לא מעריך מה שהעניקו לו” אינו מכיר טובה על מסירות הנפש שלהם אלא רק מגביר את דרישותיו.
כדי לשנות ולתקן את דרך החינוך הזו” הורים צריכים קודם כל להכיר ולזהות מהם הצרכים והמניעים להתנהגות זו” לפעמים השינוי כרוך בצרכים מודחקים ומצריך עזרה מקצועית” כדי לשחרר את הילד מהשליטה והתלותיות . עליהם לחזק אצלו את הערך העצמי” שיסמוך על עצמו להתמודד עם האתגרים במהלך חייו.
מהם המניעים של הורים מפנקים? א. הם סבורים שהעולם מלא סכנות וקשיים” וילדם קטן וחלוש” חסר אונים” ולכן טבעי שכהורים עליהם לגונן עליו” ולדאוג שהכול ילך לו ‘חלק’. ב. הורים שסבלו חסך מרגישים צורך לספק לילד את מה שהיה חסר להם בילדותם. ג. צורך להיות “מושלמים”. ד. פיצוי של הורים שנעדרים הרבה מהבית. ה. צורך להרגיש שליטה ועליונות – על ידי דאגה לילד הקטן והחלש. ה. הורים שמפחדים להציב גבולות” כדי לא להתעמת עם הילד” או שחוששים כי הילד לא יאהב אותם” מה שמעיד על דימוי עצמי וחוסר ביטחון של ההורה.
כמעט כל הורה רוצה להכין את הילד ולהכשירו לחיים בעתיד” כל הורה שואף לחנך את הילד לאחריות ועצמאות להתמודד עם האתגרים שמזמנים החיים. לכן חשוב לפתח גישה חינוכית שרואה את הילד כבוגר שיש לו תפקיד ושליחות ייחודית בחברה. התפקיד שלנו קודם כל להאמין בו” לאפשר לו תנאים לפתח את הפוטנציאל שלו” לתמוך בו וללוות אותו בתהליך הגדילה. לא להפריע לו לגדול באמת!
עם כל זאת צריך לזכור שאין גבולות לחום” לאהבה” לחיבוקים” לתשומת לב ולחיזוקים – אלו רק מעלים את ערכו וביטחונו העצמי.
הורה טוב זה לא “הורה מושלם”. הורה טוב – מחנך טוב” משתדל לבחון את דרכו מידי פעם” להתלבט עם עצמו” להיות אמיתי ולשאול את השאלות הנכונות” לבדוק אם הושגו המטרות” לא לחשוש משינויים. רק אם ההורה עצמו יגדל דרך התובנות שלו” רק כך יוכל לגדל ילד בוגר” עצמאי ובטוח שלא מפחד לגדול – לא ילד מפונק. זהו סוד חנוכה להאיר את הנשמה.

hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן