פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > יצר החיים – התא המשפחתי

יצר החיים – התא המשפחתי

העוצמה הגדולה שבה מופיע יצר הזוגיות בנפש נעוצה בעובדת היותו כוח שמוצאו ברצון החיים הכללי. בתביעת החיים הבסיסית של האדם גנוזה השאיפה לכלליות ולנצחיות – אולם בחייו הפרטיים” המוגבלים בממדי הזמן והמקום” אין יכולת לממש זאת באופן מלא” ומכיוון שכך” מִתַּרגמת עוצמה זו לדחף הפסיכולוגי של הנטייה הזוגית. זהו הרצון להשאיר חותם ולהתקיים לאחר המוות” להופיע בהמשך הדורות באינסוף נשמות” תחושות” מעשים ומקומות – לחיות חיי נצח. כדברי הרב קוק (אורות הקודש ג'” עמ’ רצח’): “יצרא דעריות יוכל ללפף את האדם יותר עמוק מהשורש של קישור החיים שלו עצמו” מפני שהוא נעוץ בנטיית המשך החיים של הדורות כולם. ולעומת זה בקדושה” יכולים לעלות על ידי קדושת הברית למדרגת דוגמא של צדיק בכל הדורות”.
יצר הזוגיות” שהוא הזיקה לכללי ולנצחי – הינו למעשה יצר החיים. על כן” הרצון לא רק לִחיוֹת אלא לְהַחֲיוֹת הינו בין החזקים שבכוחות הנפש. מחד” יכול הוא לגרום לאדם לשקוע עד צווארו בתאוות” “לא זכו – אש אוכלתן” (סוטה יז'” א’). אולם מאידך” בצורה הראויה” מקבלות ממנו נטיות החיים כולן מוטיבציות קיום ושמחה” “זכו – שכינה ביניהן” (שם).
השקיקה לאינסוף האלוהי המתגלם בנטייה הזוגית היא המחוללת את האהבה” אף במובנה הרומנטי. זו השאיפה להתקשר עם נפשות נוספות” לצאת מן הפרטיות ולהתכלל עם המציאות” “כל אדם שאין לו אשה – אינו אדם” (יבמות סג'” א’)” “דרש רבי אלעזר בן עזריה: כל מי שהוא מבטל פריה ורביה מעלה עליו הכתוב כאילו הוא ממעט את הדמות. מאי טעמא? ‘כי בצלם אלהים עשה את האדם’ וכתיב בתריה ‘ואתם פרו ורבו'” (בראשית רבה לד'” יד’). על כן” האהבה הינה התשתית לעבודה המידותית” המקנה את היכולת להתגבר על קשיי היום-יום” ונותנת את השמחה ואת המבט האופטימי על החיים” “כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה” בלא ברכה” בלא טובה” (יבמות סב'” ב’).
על פי זאת מובנת התנגדותה החריפה של היהדות כנגד סטיות בתחום זה ככלל ומשכב זכר בפרט (על פי ויקרא יח'” כב’). כל מערכת יחסים זוגית אשר מטרתה הבלעדית הינה הסיפוק היצרי-פרטי לבדו בניתוקו מן ההקשר הרחב – מכונה “תועבה” (שם). ההתבוססות בהנאה החושנית אשר איננה חלק ממכלול יצירת החיים של הדור הבא – משמעותה השחתת יצר החיים ושקיעה בפרטיות חומרנית הממוטטת” בסופו של דבר” את החברה הכללית. עוצמתה של השחתה זו כה גדולה עד כי אף בתרבות האנושית הרחבה ישנה סלידה טבעית (מודעת ולא מודעת) כנגד סטיות מסוג אלו.
לעומת זאת – היום בו אדם בא בקשר נישואין עם אשת בריתו” זוהי הנקודה בה חורג היחיד מן הפרטיות שלו והופך לחלק משטף הדורות. זוהי הנקודה בה מתחבר הפרט עם כוח החיים הכללי של החברה. על כן” בעם ישראל ההלכה היא כי “ברכת ארוסין צריכים עשרה לכתחילה” (שולחן ערוך” אבן העזר לד” ד)” כלומר חתונה היא עניין ציבורי ואין ציבור פחות מעשרה. כאשר בא זוג לבנות את ביתו באה החברה כולה לשמוח בשמחתו ולהביע את אמוּנהּ כי הבית הפרטי שנבנה כעת יהווה חוליה נוספת בבנין האומה והנצח – ו”כל המשמח חתן וכלה כאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים” (ברכות ז'” ב’).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן