ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 


עשרה בטבת

הרב יורם אליהו

צום עשרה בטבת הוא מן הצומות היותר חמורים - כיוון שממנו התחילו כל הצרות השייכות לחורבנם של בתי המקדש שלנו. הדבר היותר ידוע לנו כסיבה לצום, שביום זה התחיל המצור על ירושלים, נמשך שלוש שנים, ואחר כך נפרצה החומה ונחרב בית המקדש הראשון בט' באב. אך במקורות מובאים עוד שני דברים שעליהם אנו מתאבלים ביום זה. האחד, נפטר עזרא הסופר שעליו נאמר, "ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו אלמלא קדמו משה" (סנהדרין כא ב), אשר תיקן הרבה תקנות חשובות והיה שליח אלקי לעלייה לארץ ולבניין בית המקדש השני. והדבר הנוסף שעליו אנו מתאבלים, תרגום השבעים, תרגום התורה ליוונית. אחד ממלכי יוון, תלמי שמו, ביקש להתעלל בתורת ישראל וחכמיה, ויצווה על החכמים שיתרגמו את התורה ליוונית.
כך מספרת הגמרא (מגילה ט'): "מעשה בתלמי המלך שכינס שבעים ושניים זקנים והכניסם בשבעים ושניים בתים... ואמר להם כתבו לי תורת משה רבכם, נתן הקב"ה בלב כל אחד ואחד עצה, והסכימו כולם לדעה אחת". ולא מצא תלמי שום שינוי בתרגומים ואפילו בדברים מסוימים שהם שינו מהמשמעות הידועה, כולם כיוונו ושינו באופן שווה.
במגילת תענית נאמר: ש"אותו יום שמונה בטבת היה וחושך בא לעולם שלושה ימים" (עד עשרה בטבת), "משל למה הדבר דומה? לאריה שניצוד וכלאוהו בכלוב, קודם שנכלא היו הכל יראים מפניו ובורחים, עכשיו הכל באים מציצים בו ואומרים היכן גבורתו של זה? כך התורה, כל זמן שהיא נתונה בידי ישראל ומתפרשת על ידי חכמים ובלשונה, לשון הקודש, הכל חרדים מפניה ויראים ממנה". רק כך התורה משפיעה על האדם הלומד אותה. "אך כיוון שכלאו את התורה בתרגום יווני כאילו ניטלה יראתה ממנה, וכל הרוצה בא ומציץ בה, וכל הרוצה לפגום בא ופוגם" (ספר התודעה, טבת).
רבנו הרצי"ה מביא עוד מאמר חז"ל, ש"אותו יום שתורגמה התורה נזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה והיה יום זה קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל".
ומציין הרצי"ה שמאז ועד היום נמשכות צרות רוחניות ועיוותים בתורה, מדע השקר הנקרא ביקורת המקרא נמשך מצרה זו. הטרגדיה הרוחנית התרבותית ההסטורית הזאת נמשכת מאז ועד היום, עד האוניברסיטה שלנו" (שיחות הרצי"ה עשרה בטבת).
ועל כן מטרת הצום היא תיקון ותשובה של היסודות החורבניים.
א. לעומת המצור על ירושלים יש להרחיב את חומותיה לשם תיקון שצריך להתפשט על פני כל הארץ, להרבות בבניין הארץ וירושלים - החומרי והרוחני.
ב. התיקון והצער על פטירת עזרא, יתוקן על ידי חיזוק ובצרון התורה, וריבוי העלייה לארץ ישראל.
ג. לעומת תרגום התורה ליוונית יש לעסוק בהבראה רוחנית ותרבותית, לסלק את כל דרכי הטומאה בדרכי לימוד התורה... יש לעקור את הרוח הרעה מתוך המדע (ביקורת המקרא, תנ"ך בגובה העיניים) ולהחזיר את שפת התורה למקוריותה. "עלינו", אמר הרציה "להקים את העצמאות התרבותית הרוחנית שלנו בכל שלמותה... אנו תלמידי עזרא ועלינו להקים שכינתא מעפרא ולרומם את השכינה, את ירושלים ואת תורת ישראל האמתית" (הרצי"ה שם), ומתוך תיקון הזעזועים הללו נזכה במהרה לבניין בית המקדש, אמן.


תגיות: מצור | עזרא הסופר | ביקורת המקרא | תרגום השבעים | תרגום התורה | חורבן בית המקדש | צום | עשרה בטבת



מאמרים נוספים מעלון פרשת ויגש התשע"ג:
הכשרים שונים - הרב שלמה אבינר
חינוך בגיל הרך - יסודות - הרב אלישע אבינר
יצר החיים - התא המשפחתי - הרב חגי לונדין
תקשורת במיטבה - הרב חנוך בן פזי זצ"ל
"רועה צאן"?! - הרב ערן טמיר
פֶּסֶל מִיכָה - הרב שלמה אבינר
דוד המלך - הרב דוד לנדאו

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: