פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רועה צאן?!

רועה צאן?!

הדרכתו של יוסף לאחיו בהיפגשם עם פרעה – “ואמרתם אנשי מקנה היו עבדיך…” (בראשית מו’ לד’) – יכולה להיות מובנת כאמירה טקטית טכנית” כאמצעי למנוע התערבות בחברה המצרית כדי למנוע את ההשפעה התרבותית המצרית על משפחת יעקב. וכמו שהדגיש יוסף לאחים “בעבור תשבו בארץ גושן כי תועבת מצרים כל רועה צאן” (שם). אך מהתבוננות מדויקת יותר בפסוקים” (מו’ לד'” מז’ ג’) נראה שהדבר עמוק יותר” שהרי אחי יוסף מדגישים לפרעה “רואי צאן עבדיך” גם אנחנו גם אבותינו”. אם כן ‘מקצוע’ רעיית הצאן אינו רק עסק כלכלי או פתרון למניעת התבוללות אלא ‘מקצוע’ העובר בירושה” שהרי ‘גם אנחנו גם אבותינו’.
ובאמת ידועה הערתם של חז”ל על כך שאבותינו” כיעקב” בניו” משה ודוד” זכו לגילוי האלהי עליהם ולהנהגתם את ישראל דווקא מפני היותם רועי צאן.
מה אפוא טמון בתכונת ‘רועה הצאן’ וכיצד ניתן לגלותה בעולם מודרני מערבי כשלנו?
מבאר הרב קוק (עין איה שבת ב עמ’ 144): “חיי הרועים הם החיים המביאים את האדם לידי התבוננות שכלית בריאה” התבוננות פנימית” לא חקרנית” עשויה ומלאכותית. חיים שהשיתוף עם הטבע גדול מאוד… על כן היו אבותינו” החושבים הגדולים של משפחת האדם” רועי צאן”.
הסבר: רעיית הצאן מביאה את האדם למעלות טובות רבות ונזכיר שתיים יסודיות וחשובות ביותר: א. אנו חיים בעולם ‘עירוני'” המנותק ממפגש נורמלי ובריא עם הטבע” הטבע – בו מופיעים צדדים אלקיים באופן טבעי” נקי” צלול” שקט” מסודר ומדויק וכו’. אין מילים לבטא את הרשמים הסמויים העמוקים והפנימיים” במפגש של האדם עם הטבע והגרעין האלקי שבתוכו” שהרי כל אחד מאתנו יודע” לדוגמא” מה ערכו של ‘טיול’ לנפש לנשמה ובכלל.
ב. אנו חיים בעולם ‘רעשני’. החברה והסביבה מייצרת ללא הרף רעשי רקע” רעשים חיצוניים שלא מאפשרים התבוננות פנימה וחדירה לעומקי חשיבה ונשמה אלקיים וייחודיים. ההתבוננות הפנימית הזאת מתאפשרת דווקא מפני שהצאן מתנהל בעצמאות יחסית” והרועה מתפנה נפשית ומעשית למפגש פנימי עמוק עם האלקי שבתוכו” ללא חקירות שכליות שאף שהן חשובות ביותר יש בהן מן המלאכותיות פעמים רבות.
גם כיום” בעידן המודרני” עלינו לְפַנוֹת לעצמנו” בתוך מערכת החיים הסואנת” זמן איכות של שקט” ריכוז” והתבוננות פנימית בכלל” ובמפגש עם הטבע בפרט” על מנת לממש את תפקידנו האלקי לדורות ולהיות “החושבים הגדולים של משפחת האדם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן