פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > גוש דן.

גוש דן.

בתוך רצף הברכות של יעקב לבניו” בולטת ועולה בשונותה הברכה לשבט דן. ראשית בגלל האריכות היחסית שלה. והרי עד עתה לא שמענו על שום מעשה של שבט דן שיצדיק התייחסות ארוכה שכזו” המקבילה באורכה לברכות יהודה ויוסף.
נקודה נוספת המעוררת שאלה היא העובדה ששם ה’ הגלוי” אותיות הויה” נעלם מאז סוף פרשת וישב” עת יוסף מושלך לבית האסורים ומתחיל ההסתר הגדול” ומאז – רק שם אל-הים. והנה עתה חוזר שם ה’ הגלוי” להופעה אחרונה בספר בראשית – ודווקא בפסוקי שבט דן – ‘לישועתך קיוויתי ה”.

מה יש בו בשבט דן שיעקב רואה ומדגיש. מהי התכונה המיוחדת של השבט הזה” ששם ה’ מופיע בו?
נראה שהדברים קשורים לחווית הלידה של דן עצמו. דן נולד מתוך מצוקה” מתוך כאב למי שאין לה ילדים ‘ותאמר רחל אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי’. זעקה כואבת של אשה עקרה” שנתקלת בתשובה צודקת של יעקב” אך לא מספיק רגישה ‘ויאמר – התחת אל-הים אני אשר מנע ממך פרי בטן”‘ ממך מנע” ולא ממני” מוסיף המדרש. תשובה צודקת- אך האם כך עונים את המעוקות?
ומהמצוקה הזו נולד דן. בלהה השפחה נמסרת ליעקב ונולד בן. הבכור של השפחות. הראשון באחרונים. זה דן.
כי דן הוא בן של שפחה. וממילא אין לו לצפות למלכות או לכהונה” אבל דן הוא זה שלוקח את אלו שהולכים מאחור והופך גם אותם לבעלי תפקידים. שבט דן הוא המאסף לכל המחנות. הוא ההולך בראש האחרונים ‘ונָסַע דֶּגֶל מַחֲנֵה בְנֵי דָן מְאַסֵּף לְכָל הַמַּחֲנֹת לְצִבְאֹתָם וְעַל צְבָאוֹ אֲחִיעֶזֶר בֶּן עַמישדי’ שבט דן נוסע אחרונה” והנשיא שלו הוא אח טוב שעוזר” עוזר לאלו שאיבדו חפצים” דברים” ובעיקר איבדו את עצמם. אלו שלא הסתדרו עם המחנה המקורי שלהם” עם הכיתה הרגילה שלהם” ומצאו את עצמם מחוץ למסגרת” בודדים” משרכים את רגליהם מאחור. כולם כבר התייאשו מהם” כולם חוץ מדן. הוא אוסף אותם לאט לאט” מחזיר אותם למסלול” באחווה הוא עוזר להם. את הרגישות לכאב” דן מכיר מעצמו” מהמקום ממנו הוא נולד” מתחושת המצוקה מול טענות צודקות.

יעקב בסוף ימיו” מודע לחלוטין לכל המאבק הגדול בין בניו” מאבק שכמעט וריסק את בית יעקב מבפנים. יוסף ויהודה” שני כוחות עצומים האמורים לחיות יחד – האם יצליחו?
יעקב מחפש נקודת אמצע בין שניהם” נקודת תיווך” ומוצא אותה בדמות שבט דן. מצד אחד הוא מנהיג” מנהיג מאחור” מנהיג שדוחף את כולם לפניו” ובזה הוא מאוד דומה ליהודה שאף הוא מנהיג” אמנם מסוג אחר” כזה שהולך קדימה ‘ראשונה יסעו'” אך תכונת המנהיגות אחת היא – ‘ דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל’.
ומצד שני דן קרוב מאוד אל יוסף. ‘והוא נער את בני בלהה ובני זלפה נשי אביו'” יוסף קרוב אל בני השפחות” ומן הסתם הקרבה הגדולה ביותר היא אל דן” בכור הבנים” אשר רחל קראה לו את שמו” וגידלה אותו. יוסף הוא בכורו של יעקב מרחל” אך דן הוא כמו אחיו הגדול של יוסף מרחל. דן ויוסף קרובים מאוד.
דומה” שאת הרגישות הגדולה הזו לכאב” קיבל יוסף מדן אחיו. פעמים רבות יוסף בוכה” ובכל פעם העוצמה עולה. אך בכל פעם יוסף מצליח להתגבר” ולהסתיר את בכיו מאחיו. הפעם היחידה שבה יוסף לא מצליח להתאפק ונשבר היא כאשר יהודה מזכיר את צערו של האבא. בנקודה הרגישה והכואבת הזו יוסף כבר לא יכול להתאפק” משמע שלוּ היה יכול” לא היה מתגלה לאחיו עדיין. אך הצער והכאב של יעקב הכריעו את הכף. יוסף קרוב אל דן ברגישות לכאב.

בספר יצירה מופיע ששבט דן הוא כנגד חודש טבת שבו אנו מצויים. [וחודש ‘המראה’ שלו הוא חודש תמוז שבו נפטר יוסף] . חודש טבת פותח את שלושת חודשי סיום השנה עד ניסן. הוא ראש לאחרונים בדיוק כמו דן. וכמו דן” גם טבת” נראה שאין בו כלום מצד עצמו” שום חג” או מועד” רק צום. וגם נרות חנוכה” אותם שלשה שהודלקו בו נראים כגנובים מחודש כסלו לשם הם באמת שייכים. ואכן” החמישיה הפותחת כבר הודלקה לה בחודש כסלו” ונשארו שלושה נרות אחרונים לטבת” לא באמת שלו.
ובכל אופן טבת הוא טוב. בכתיב חסר” לא במילוי ובבולטות” אלא בצניעות ובהחבא חודש טבת נותן את הטוב שלו לאלו שמסתרכים מאחור” בסוף שנה” שלא הספיקו לתקן בתשרי” ולא התעוררו בחנוכה” ודווקא באפרוריות של טבת משהו מתעורר בהם” והם זקוקים ליד מעודדת” למישהו שידון אותם לטובה” ויהי להם לאחיעזר” באחווה אמיתית.
ובני דן חושים. הבנים של דן הם חשים. יש להם תחושה לכאב” לצער” ומהמקום הזה הם יודעים להשיב את האבדות” ולחבר בין ההרים הגדולים יוסף ויהודה” המבט על שבט דן מעורר תקווה שיש אפשרות לאחדות אמיתית” יש תקווה ” יש למה לקוות- לישועתך קיוויתי ה’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן