פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרב הגאון ר’ משה כלפון הכהן זצ”ל

הרב הגאון ר’ משה כלפון הכהן זצ”ל

איננו יכולים להמשיך כך” הודיעו גבאי בתי הכנסת באי ג’רבא לרבם הנערץ. תלמודי התורה ממוקמים בבתי הכנסת” והילדים קורעים פעם אחר פעם את הריפוד של הספסלים. אנו מבקשים לסגור את בתי הכנסת בפני הילדים”.
הרב הגאון ר’ משה כלפון הכהן שמע את הטענות” וביקש מהגבאים להתלוות עמו אל בית הכנסת. משהגיעו” פתח הרב את ארון הקודש” ושאל: “מה מונח כאן?” השיבו הגבאים בתמיהה: “ספרי תורה”. “ובכן” מה ערכם של ספרי תורה” כשהם מונחים בארון והילדים אינם לומדים? קחו את יריעות ספרי התורה ופרסו אותם בבקשה על גבי הספסלים – כדי שהילדים ישבו על ידם וילמדו תורה”. הגבאים עמדו נדהמים והבינו מיד את המסר…(מפי הרה”ג ר’ מאיר מאזוז שליט”א).
ר’ משה “כלפון” הכהן נולד בשנת ה’תרל”ד באי ג’רבא. הוא למד אצל אביו” הדיין ר’ שלום הכהן ואצל הרה”ג יוסף ברבי” לימים רבה הראשי של תוניסיה. שקדנותו ושכלו החריף ניכרו לכל” אך הוא סירב בכל תוקף לקבל עליו כל תפקיד ציבורי והעדיף להתפרנס מיגיע כפיו. רק בגיל 43″ לאחר הפצרות אין ספור” נתרצה לקבל מינוי כדיין בבית הדין של ג’רבא” ולאחר מכן את תפקיד הרב הראשי של האי. בהנהגתו את ק”ק ג’רבא היתה חסידותו וענוותנותו לשם דבר. כאשר ראה כי עניי הקהילה אינם יכולים לרכוש בשר כשר בימי חול- החליט להמנע אף הוא מאכילת בשר חוץ משבתות. הוא הנהיג את עדתו במסירות נפש ודאגה ללא גבולות ותיקן תקנות רבות לרווחת העניים” היתומים והאלמנות.
בזמן מלחמת העולם השניה” כאשר כוחות הנאצים כבשו את תוניסיה” האשימו הגרמנים את הקהילה היהודית בסיוע לכוחות בעלות הברית. כעונש” נדרשו ראשי הקהילה למסור 50 ק”ג זהב בתוך כמה שעות” ולא- תושמד הקהילה כולה. הדבר היה בעיצומו של יום השבת” ור’ משה כלפון הכהן פסק שכל יהודי מחויב למסור את כל תכשיטי הזהב שברשותו כדי להציל את הקהילה. הוא אף עבר מבית לבית ואסף בעצמו את הזהב” אך לא הצליח להגיע לכמות הנדרשת. לאחר דין ודברים עם קציני הס”ס” השיג ר’ משה כלפון הכהן ארכה של שבוע להשגת יתרת הזהב. כאשר יצאו הגרמנים את ביתו- קיללם קללה נמרצת שילכו ולא יחזרו. ואכן” לאחר ימים ספורים נסוגו הגרמנים מפני בעלות הברית אל הים” ושם הופצצו אניותיהם וירדו למצולות.
ר’ משה כלפון הכהן היה שותף” במחשבה ובמעשה” בתהליך המופלא של שיבת ציון. הוא תמך בכל מאודו בפעולות מעשיות לקידום הגאולה” וכך כתב בקונטרס “גאולת משה”: “ראיתי כי יש מיימינים ויש משמאילים. המיימינים חושבים כי התשועה הכללית תהיה גם בדרך הטבע ע”פ השתדלות והכנות ארציות וגשמיות.. והמשמאילים אומרים כי תשועתנו תלויה רק בדברים רוחניים” כי יפקוד ה’ את עמו.. ולבי אומר לי” כי כל מה שאפשר בדרך הטבע צריך השתדלות טבעית” ויד הרוחנית- מעת תכלה יד הטבע”. ועל התנועה הציונית כתב: “לפי דעתי” רחוק מאוד שתהיה תנועה זו תנועה גשמית” ולדעתי תנועה שמיימית היא זו” רק שאינה נרגשת” כאשר כה וכה יש ויש כמה וכמה ניסים נסתרים”.
באגרת ארוכה שכתב אל ראשי התנועה הציונית” משרטט ר’ משה כלפון הכהן תכנית מפורטת להפליא הכוללת 24 נושאים שונים הנדרשים כדי לכונן מדינה יהודית בארץ ישראל- ממינוי מהנדסים לתכנון ערים” דרך החייאת השפה העברית ועד רכישת אניות קיטור שיביאו יהודים מכל העולם לארץ הקודש.
ר’ משה כלפון הכהן קיווה בכל נפשו לזכות לחונן את עפר הארץ הקדושה” ואף רכש חלקת אדמה בארץ ישראל. בשנת ה’תר”פ” ימים ספורים לאחר הצהרת בלפור” נשא דרשה שנתפרסמה לימים כ”דרוש החמישי לאתחלתא דגאולה”” ובה אמר: “מעתה אין ספק כי זהו ראשית והתחלת הגאולה” וראוי לכל איש ישראל לתת אלפי תודות לקב”ה על הגאולה ועל התשועה” כי פקד ה’ את עמו והוציאנו משעבוד לגאולה”
עם קום המדינה” הנהיג ר’ משה כלפון הכהן לחוג בג’רבא את חגיגות העצמאות 3 ימים רצופים. את חלומו לעלות ארצה לא זכה להגשים” הוא חלה ונפטר בג’רבא בשבת קודש” י”ח טבת ה’תש”י” השבוע לפני 63 שנה. רבבות ליוו אותו בדרכו האחרונה. לאחר 55 שנה” בשנת ה’תשס”ו” הצליחה מדינת ישראל לשכנע את השלטונות בתוניסיה לאפשר העלאת עצמותיו לארץ ישראל” ובמסע לוויה המוני שנמשך שלושה ימים” הועלה ארונו ונקבר מחדש בהר המנוחות בירושלים.
הרב הגאון ר’ משה כלפון הכהן זצ”ל” רבה של קהילת קודש ג’רבא” זכותו תגן עלינו” אמן.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן