פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > ולכל בני ישראל היה אור / נכון לעכשיו

ולכל בני ישראל היה אור / נכון לעכשיו

יש מדרגות באור ומדרגות בחושך. במכת חושך נאמר “ויהי חושך אפלה בכל ארץ מצרים שלושת ימים” (י כב). מפרש רש”י: “חושך של אופל שלא ראו איש את אחיו אותן שלושת ימים. ועוד שלושת ימים אחרים חושך מוכפל על זה שלא קמו איש מתחתיו. יושב אין יכול לעמוד” ועומד אין יכול לישב”.
חושך מצרים בא לרמז לנו על המצבים השונים שהאדם והחברה עלולים שהיו שרויים בחשכה כשהם במשבר רוחני ומוסרי. אדם שאינו חש את אחיו” ואינו רגיש לזולתו” לצרכיו ולסבלו – שרוי בחושך. בדרך כלל מצב זה נובע מגישה אגואיסטית ואינטרסנטית כשאדם חושב רק על עצמו ואינו מתחשב ומתייחס לזולתו. וכמו בחיי הפרט והמשפחה” כך גם בחיי החברה. חברה שאינה רגישה לסבלם ולצערם של האחרים – שרויה בחושך. וישנה מדרגה ירודה יותר בהידרדרות הרוחנית והמוסרית המביאה לידי שיתוק וחוסר יכולת לתפקד ככתוב “ולא קמו איש תחתיו”. מעין מצב של קיפאון” חוסר אונים ואי יכולת לפעול לשינוי המצב העגום כפי שהיה בחושך מצרים. וההפך – “ולכל בני ישראל היה אור במושבותם” (י כג). הדרך להיות מואר ולהאיר” על ידי שנהיה אנשים אידיאליסטיים” כלליים” השואפים להיטיב לזולת” הכואבים את כאב האחרים” והאוהבים אותם” מתוך כך זוכים ל”אור במושבותם”.
נכון לעכשיו” אשרינו מה טוב חלקו של דורנו שאנו יכולים לומר “ולכל בני ישראל היה אור במושבותם”. אחרי אלפיים שנה שהיינו שרויים בחשכת הגלות” ברוב עוונותינו בבית שני בגלל שנאת חינם” לא רק שהיינו עם אחד מפוזר ומפורד בין הגויים” אלא בשואה הנוראה” כשהובילו מיליוני יהודים כצאן לטבח למשרפות המוות היינו משותקים מבלי יכולת להגן על עצמנו ככתוב “לא קמו איש מתחתיו”. והיום ב”ה עם ישראל זוכה לחיות כעם חופשי בארצו. עָם בעל עוצמה כלכלית וצבאית המגן על עצמו והחי ביחד כאיש אחד בלב אחד בארץ חייו.
אמנם תהליך הגיבוש הלאומי והחברתי העושה אותנו עם אחד בארצו” הוא מתמשך ומורכב” אבל ככל שנצעד במעלה הדרך המפותלת לגאולה השלמה” נראה בחוש איש את אחיו ונאהב איש את רעהו” ונאמר בפה מלא ובשמחה רבה “הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד”” “ולכל בני ישראל היה אור במושבותם”.
בציפייה לישועה השלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אם אני כאן הכל כאן – לחג הסוכות | הרב דב ביגון
הרב דב ביגון יום חמישי
“שלי ושלכם – שלה הוא”; הרב ביגון נפרד בדמעות מרעייתו הרבנית נאווה ז”ל
Shape-2
הרב דב ביגון
‘עלה נעלה כי יכול נוכל’
Shape-2
mountain-984083_640
הרב דב ביגון: הסוד שמחבר את עם ישראל
Shape-2
אחדות לפני הכל
תעלומה לפרשת זכור: מה העמלק הזה רוצה מאיתנו?
Shape-2
שבת זכור1
לבחור באדר: כך משיגים הסכמה לאומית
Shape-2
חודש אדר3
הרב דב ביגון: כך נלמד נדיבות מהפוליטיקאים ומהמפקדים
Shape-2
Israeli soldier military man saluting
אל תרגזו בדרך
Shape-2
machon
האספו והיקבצו
Shape-2
machon
מגדילים את האור
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן