פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך לאחריות ועצמאות

חינוך לאחריות ועצמאות

ואכלתם אותו בחפזון – פסח הוא לה’. במכילתא פרשת בא הכוונה לחיפזון מצרים” כולם נחפזו – ישראל נחפזו לצאת” המצרים נחפזו לגרשם” והשכינה נחפזה לגאול את ישראל” שכתוב בשי”הש (ב” ח) “קול דודי הנה זה בא מדלג על ההרים” מקפץ על הגבעות”. דילג הקב”ה על הרים והגבעות כדי לזרז את גאולתם” בשונה מהגאולה הבאה “כי לא בחיפזון תצא ובמנוסה לא תלכון” כי הולך לפניכם ה’ ומאסיפכם אלקי ישראל” (יש’ נב יב). הנביא רומז כי המנוסה” החיפזון בגאולת מצרים” מבטאת תופעה שלילית”
אולם במצרים החיפזון היה הכרחי בגלל מצבו הרוחני של עם ישראל” שהיה שקוע במ”ט שערי טומאה ולכן היה צורך לדלג על ההרים – לגאול אותם במהירות” שמא ישקעו ולא תהיה להם תקומה” כמו שכותב הרמב”ם בהלכות עבודה זרה” “שכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן…”.
הרב קוק” בעולת ראיה” מציין כי כל תרבות מתפתחת ע”פ סדר טבעי” הדרגתי. עם ישראל היו במצב של שפלות” כדי ליצור תרבות בעלת צביון רוחני שאינה מושפעת מתרבות מצרים היה צורך להוציאם בפתע פתאם. הקפיצה המהירה משעבוד לגאולה” מעבדים לעבדי ה’ בזמן קצר של חמישים יום עד מעמד הר סיני” ללא מעורבותם של ישראל יצרה משברים קשים במדבר.
לכן אומר הנביא ישעיה “כי לא בחיפזון תצא…”. חוסר הדרגתיות וחוסר מוכנות ופתאומיות יוצרים זעזועים. כאשר מדלגים על שלבים קשה לשמור על יציבות ולהישאר בדרגה גבוהה” לכן מבטיח הנביא כי הגאולה העתידה תהיה בהדרגה שלב אחרי שלב” כדי שיזכה לדרגה של עצמאות גבוהה קבועה בקומה זקופה ויציבה.

חינוך לאחריות ועצמאות
אחד הערכים החשובים בחינוך שהורים מנסים להקנות לילדים הוא אחריות ועצמאות” הורים מתלבטים בשאלה כמה לאפשר לילד להתמודד עם קשיים ואתגרים” מתי להתערב ולהקל עליו” כמה להגן עליו או לאתגר אותו ” מתי זה יחליש אותו” מתי זה יחשל אותו האם ההתמודדות עושה אותו מחוסן יותר בעתיד?
בד”כ הורים מנסים לפתור את הדילמות שלהם מתוך ניסיון החיים שלהם” מה שראו בעצמם בבית הוריהם.
כדי להקנות תחושת אחריות ועצמאות יש להתייחס לבשלות רגשית ולשלב התפתחותי” לגיל הילד.
כבר בחודשים הראשונים” כשהתינוק עדיין זוחל” מתלבטים הורים אם לשים צעצוע קרוב או רחוק כדי לאתגר אותו שינסה להגיע אליו” האם לשים לו את בקבוק בפה או לחכות שיצליח לשים בעצמו.
לכאורה כל התנהגות קיצונית מזיקה” אם עושים הכל לילד הוא יוצר תלות – לא סומך על עצמו” לא מתרגל כישורים בסיסיים טבעיים. אם נותנים לילד להתמודד בעצמו בגיל צעיר – לבד – הוא עלול לנחול תסכולים ואכזבות רבות בגיל צעיר” ולא ירצה להתנסות בהמשך” יפתח הערכה עצמית נמוכה שיהיו לה השלכות שליליות בעתיד.

מתי לאפשר לילך להתמודד ומתי חשוב שהורה יתערב?
*חשוב שהורים ירכשו מידע אודות שלבי התפתחות של הילד והמשימות שמתאימות לשלב שבו הוא נמצא.
* כל החלטה של הורה אמורה להתבסס על תגובות הילד” כמה הוא מסוגל לגייס כוחות נפשיים כדי להצליח” כיצד הוא מגיב לכישלון. אתגרים שמעבר לכוחותיו עלולים לגרום לו להתייאש ולהימנע מלנסות.
*אין להטיל אחריות מעבר ליכולת הרגשית האינטלקטואלית והפיזית של הילד” ולא משימות שדורשות עיבוד מידע מורכב יותר” כי לילדים קשה להתחשב במספר נתונים בבת אחת. הם נוטים להחליט החלטות מתוך רגשותיהם ורצונותיהם באותו רגע” או מתוך לחצים חברתיים.
*כדי להתערב” ההורים אמורים לתווך או לתמוך. ישנן כמה אפשרויות לעזור לילד מבלי ליצור תלות ולדחוף אותו לעצמאות מוקדמת. לפעמים” הנכון הוא להתחיל את המשימה ומידי פעם לעזור ברמז” ושוב לעזוב” וכשנתקעים שוב – לחזור ולכוון” להסביר במילים כיצד ניתן להצליח בלי לעשות עבורו. לבנות אסטרטגיות או “פיגומים” שיסייעו לו” למשל” ילד שמתקשה לכתוב את האות א’ אפשר לשרטט נקודות שיאפשרו לו לכתוב נכון.
*חשוב להתייחס לשלבי התפתחות. למשל בגיל שנתיים ילד רוצה הכל לבד” זה שלב שהורים יכולים ללמד אותו להתלבש ולאכול לבד באופן עצמאי.
גם בגיל ההתבגרות ילדים מנסים להתחכך עם גבולות וחוקים כדי לבדוק את תגובות ההורים” הם לומדים מה התוצאה של נגיעה בקווים האדומים” דרך המרד ילדים מעצבים את זהותם וחשוב לאפשר להם לגלות את כוחם” לא לבלום ולא לדכא” כדי לא ליצור מלחמת נגד. מצד אחד לתת לו להתנסות” למרוד” למחות” אם זה נעשה במסגרת הנורמה והסבירות. מצד שני לשדר: “אתה הילד שלנו”.
הורים אחראים לעשות סדר בחיי הילד” נוכחותם בחיי הילד היא קריטית. בגיל הרך העולם הענק נחווה ככאוס” כחסר סדר” וצריך לארגן לו אותו” לבנות את עולמו הפנימי – בצורה הדרגתית” שלב אחרי שלב” צעד אחר צעד” בצורה טבעית ובריאה” מתוך סבלנות רבה “לא למהר ולא להאיץ תהליכים שלא על פי מידתו והקצב שלו. הם אמורים להתכוונן ליכולות שלו” לא בחיפזון. הילד צריך להרגיש שהמקום שעליו הוא דורך בטוח ויציב” וכשיש קשיים” מגבלות פיזיות ורוחניות” אפשר להאט” להתנהל באיטיות” בסבלנות” כשהמטרה-היעד מכוונים אותו.
ילדים שמדלגים על שלבים נזרקים לעולם מאיים עם תחושה מוטעית של חופש ושחרור” מנסים להתנתק מכל מסגרת והתוצאה – נוער מנותק” חסר עמוד שדרה” ללא אחריות ורחוק מעצמאות.

hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן