פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > בין ‘עמודי בית המדרש’ ל’בריח הדלת’

בין ‘עמודי בית המדרש’ ל’בריח הדלת’

לא מקרה הוא שפרשת משפטים העוסקת בעיקר בדיני נזיקין ובדיני ממונות” מופיעה מיד לאחר מעמד הר סיני ועשרת הדברות שבפרשת יתרו.
על מנת להבין זאת נזכיר את דברי הגמרא המופיעה במסכת שבת (דף י'” ובתרגום חופשי): ר’ אמי ור’ אסי (הקרויים דייני ארץ ישראל) היו יושבים ולומדים תורה בין עמודי בית המדרש” וכל שעה היו דופקים על בריח הדלת ואומרים: אם יש משהו שיש לו דין שצריך לדון בו” שיבוא אלינו לדין. מה משמעות הדברים?
מבאר הרב קוק (עין איה שבת א עמ’ 4 פס’ י) “ערך הדין והמשפט התורי הוא גדול מאוד” באשר רק הוא קובע על התורה את החותם המיוחד שהיא תורת חיים” כלומר שתהיה התורה מתייחסת אל החיים המעשיים בתור מאירה לנתיבות החיים” ולא רק להניחה בתור חכמה נאצלת לבדה”. אם כן” הבדל עקרוני ויסודי יש בין תורת ישראל ל’תורות’ אחרות אצל עמים אחרים. שאר התורות עוסקות ברעיונות ‘עליונים ונשגבים’ בחכמות ואידיאלים מופשטים המנותקים מהמציאות ומחיי המעשה” ובפרט מהמסובכים ומהמורכבים שבהם כדיני נזיקין וממונות המבטאים את הצד היותר נמוך בחייו של אדם” אך תורת ישראל” להבדיל מכל אלה” היא תורת חיים” המתגלה בכל פרטי החיים המעשיים ואף השפלים שבהם” וזו היא גדולתה של תורת חיינו” המרוממת למדרגתה האלקית העליונה גם את כל צדדי החיים הנראים כשפלים ונמוכים”” וכהמשך דברי הרב קוק שם” “שרק אז תצא תכלית התורה אל הפועל בהיותה מתפשטת על אורחות החיים המעשיים”. על כן דווקא בעת שעסקו בתורה בין ה’עמודים’ המסמלים יציבות” קביעות ומוחלטות” של אמת התורה האידיאלית המופשטת” ידעו לגשת אל ‘בריח הדלת’ המסמלת את היציאה אל חיי המעשה” אל הרחוב בו מופיעים ‘סיבוכי החיים האנושיים’ כדי ללמד שאינם חוששים לביטול לימוד תורתם העיונית “כי זהו יסודה של תורה וקיומה התכליתי” להראות קיומה בפועל בחייו המעשיים החברותיים”. א”כ מתוך “אנוכי ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים” עלינו לגלות את “ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם” במהרה בימינו אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן