כלל ישראל מכונה בפי חכמים – ירושלים” “כי היא היתה כנסת כלל ישראל בהעלותם ליראות פני אדון ד’ ברגלים” ושם קיבלו כלל ישראל שפע תורה קדושה ויראה” (נפש החיים שער ב פי”ז).
אשרינו ואשרי דורנו שאנו זוכים לראות את ירושלים בבניינה” לא רק בבניינים ממש ובקיבוץ מיליוני יהודים לארץ חיינו” אלא גם הבניין הרוחני בצורת רבבות רבבות לומדי תורה בכל רחבי ארצנו השוקדים במסירות נפש על לימוד התורה ומזכים בזה את כלל ישראל” גם את אלו שעוסקים בבניין המדינה ויישוב הארץ” אם זה בתעשיה” בחקלאות” בצבא ובכל מקום שהוא. חכמינו” בהכירם את החשיבות העצומה של לימוד התורה ובניין האומה” דהיינו בניין ירושלים” התריעו מפני ביטול תורה שנוגע לבניין ירושלים ולבית המקדש באומרם “לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה תינוקות של בית רבן… אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפילו לבניין בית המקדש… אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהן של תינוקות של בית רבן” ולא רק לימוד תורה של תינוקות” גם לימוד תורה של תלמידי חכמים כפי שנאמר ‘אל תגעו במשיחי’ אלו תינוקות של בית רבן” ‘ובנביאי אל תרעו'” אלו תלמידי חכמים…” (שבת קיט ב).
נכון לעכשיו אחרי חורבן עולם התורה בשואה זכינו שקם עולם של לומדי תורה המזכה את כלל ישראל” עולם שילך ויגדל” וגם הולך וגדל” ומתקיימת בנו ההבטחה האלוקית “ואני זאת בריתי אותם” אמר ד'” רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ד’ מעתה ועד עולם” (ישעיה נט).
אמנם בדרך להתקיימות הברית וההבטחה של השי”ת ישנם קשיים ומכשולים מסיבות פוליטיות ואחרות” קשיים שאפשר להתגבר עליהם על ידי שיהיה מוסכם ע”י הנוגעים בדבר” דהיינו ראשי עולם התורה והאוחזים בהגה השלטון שאין למנוע ולבטל לימוד תורה – אדרבא לתמוך ולהגדיל תורה ולהאדירה – שהרי התורה היא חיינו ואורך ימינו” לא רק של הלומדים בה אלא של כלל האומה. ומתוך כך “ויבטחו בך יודע שמך” כי לא עזבת דורשי ד’. ד’ חפץ למען צדקו” יגדיל תורה ויאדיר”.
מהמצפה לישועה השלמה