פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אש מן השמים

אש מן השמים

המלאכה היחידה האסורה בשבת שהוזכרה בתורה בצורה מפורשת היא הבערת אש” שנאמר: “לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת” . האש היא יסוד עיקרי ויש לה תפקיד מרכזי בישוב העולם ובהתפתחותו: יש צורות שונות וגוונים שונים של יצירת אש. חשמל אף הוא נכלל באש” ואנו יכולים להבחין רק בפעולותיו” בתוצאות מציאותו” אבל את מהותו הפנימית איננו יודעים. גם לגבי האש” אנו רואים וחשים רק את פעולותיה” אור וחום” אבל את מהות האש עצמה איננו מכירים. היא דבר שמימי אלוהי. האדם משתמש באש יום יום” והוא שוכח שאינו יודע את יסוד האש ומהותה; הוא רק משתמש בפעולת האש. לכן הודגשה דווקא מלאכת ההבערה באש.
אנו זקוקים לאש עבור קרבן” למען הקטרתו ושרפתו. עבודה זו היא העבודה העיקרית בקרבן. לעומת עבודות ההכנה” כגון שחיטה” שכשרה אף בזר” נאמר: “ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח” . אש זו יסודה שמימי והאדם רואה רק את פעולתה. ישראל “הדבקים בד’ אלהיכם” חייבים לזכור שלכל פעולותיהם יש ערך רק מתוך כך שהן נמשכות משמים. “לאִשַּׁי” – אש הדיוט ואש משמים. נס זה שאדם חוזה בו בכל יום” מקורו במקדש. אמרו חז”ל: “אע”פ שאש יורדת מן השמים – מצוה להביא אש מן ההדיוט”. כל מציאות חיי האדם” מקורה בשמים. הארץ נמצאת בעולם התחתון” וכל חיי האדם הם פגישה בין שמימיות לארציות.
“ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח”. בפסוק זה וכן בפסוקים אחרים מכוּנים הכהנים בשם “בני אהרן”. התייחסות הבנים אל האב מוזכרת דווקא לגבי האש” מפני שכשם שהאש האנושית מקורה באש שממקור שמימי” כך קדושת הכהנים נמשכת מהמקור האלוהי של הכהונה. מתוך השמימיות מצוּוה האדם על עשייה בחייו הארציים.
בתוך כלל ישראל יש מדרגות: הכהנים מקודשים בישראל” ואהרון הכהן הוא שורשם. כשם שאנו למדים מן האש שבמזבח את היחס לכל מלאכה” כך אנו לומדים מאהרון את היחס לכל כלל ישראל” ואת האהבה אף לרחוקים. ובכך אנו חוזרים לדברי המהר”ל שאהבת ד’ את עם ישראל היא “אהבה שאינה תלויה בדבר”” שאינה תלויה במעשים טובים שישראל עושים. היא שייכת לעצם מציאות “עם זו יצרתי לי” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן