פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון הרב שלום משאש זצ”ל

הגאון הרב שלום משאש זצ”ל

והנה לפני קובץ גדול ממה שחנני ה’ אחר עיון ומיתון גדול… ותמיד מקדים לעיין ולהבין דברי חברי ואפילו תלמיד ולא אוהב לטעון עד שאני רואה שהדברים ברורים בעיני בירור אחד בירור… ואף שאני אוהב חברי אהבה עזה” שכן חייב להיות” עם כל זה אהבת האמת גוברת” ובפרט שאין אני אומר “קבלו דעתי”” וחובה לומר האמת ולא להכחידה. ובפרט לקיים מנהגים הקיימים” (הקדמה לשו”ת “שמ”ש ומגן” חלק ד’).
הרב שלום משאש נולד בשנת ה’תרס”ט בעיר מקנס שבמרוקו” לאביו הרב מימון משאש- מצאצאי הרב הגאון רבי רפאל ברדוגו שנודע בכינויו “רפאל המלאך”. הוא נקרא ע”ש סבו הרב שלום משאש” מחבר שו”ת “דברי שלום” ודיין בעיר מקנס.
מצעירותו נודע ר’ שלום כחריף ובקי עצום” ובהקדמתו לספרו הראשון “מזרח שמש”” אותו חיבר בגיל 17″ הוא מעיד: “כל ימי נעורי לא ידעתי צורתא דזוזא” וכל כסף תועפות נחשב בעיני לאַיִן נגד חשק תאוות לימוד התורה הקדושה… ואוכל לומר בפה מלא אשרי ילדותנו שלא ביישה את זקנותנו” שאף רגע אחד לא הלך לריק חס ושלום”.
בשנת ה’תש”ד” לאחר שנרפא ממחלת הטיפוס בה לקה” החליט הרב משאש להקים במקנס את ישיבת “כתר תורה”” נוסף על בית הספר “תלמוד תורה” בראשותו” בו למדו אלפי תלמידים.
בשנת ה’תש”ט נעתר הרב משאש לפניות ראשי הקהילה בקזבלנקה שביקשוהו לשמש כדיין בעיר” ולאחר 13 שנה” בשנת ה’תש”כ” נבחר כרב הראשי של קזבלנקה” ובהמשך- של מרוקו כולה.
הרב משאש היה אהוב ונערץ לא רק בקרב היהודים. חסן השני מלך מרוקו נהג בו בכבוד מלכים” שמח מאוד להיפגש עמו תכופות” ואף העניק לו סמכויות משפט גם כלפי הגויים.
בשנת ה’תשל”ח” לאחר בקשת הרבנים הראשיים לישראל הרה”ג עובדיה יוסף שליט”א והרב שלמה גורן זצ”ל” החליט הרב משאש לעלות לארץ ישראל ולכהן כרב הראשי לירושלים” תפקיד אותו מילא 26 שנה” עד לפטירתו.
הרב שלום משאש העניק תוקף הלכתי מכריע למנהגי אבות” ואף במקרה בו המנהג מנוגד לפסקי השולחן- ערוך. במאמצים רבים טרח לבסס ולחזק את מנהגי צפון אפריקה” ולהוכיח שיסודם בהררי קודש. בעניין זה נחלק לא פעם על הגר”ע יוסף שליט”א שבדרך כלל מכריע כדעת מרן השו”ע” אך עם זאת היו בקשרי ידידות והערצה מופלאים. כך כותב עליו הגר”ע יוסף” בהסכמתו לשו”ת “שמ”ש ומגן” חלק ב’: “שמחנו מאוד לשמוע כי כבוד הרב הגאון הגדול” מבצר עֹז ומגדול” המאור הגדול לממשלת התורה” רבה הראשי של ירושלים כמהר”ר שלום משאש שליט”א” עומד להוציא לאור את ספרו שמ”ש ומגן חלק ב’… אשר אין ספק שיהיה לתועלת רבה לכל יושבי על מדון ולכל מורי ההוראות בישראל” לדון ולהורות לשעה ולדורות. הגאון הרב שלום משאש שליט”א נודע בשערים המצויינים בהלכה” בשקידתו ובהתמדתו בתורתנו הקדושה… וסמכותו היא בעלת משקל רב בעולם התורה”.
הרב משאש פעל בכל כוחו לאחדות ישראל” כפי שכתב (“שמש ומגן” חלק ד’ עמ’ ק”פ): “כל ישראל יש להם חלק לעוה”ב… להם בלשון רבים” בכללותם” כאשר הם בתוך הציבור ועושים כל מה שעושה הציבור” ואינו פורש מהם” אז אע”פ שהוא חסר מעט ואינו שלם- אזי הציבור מגן עליו בהיותו מעורה בתוכם… ובזמנינו זה בעוונותינו הרבים זה חסר לנו” ותמיד מחלוקות ופירוד בין העדות והמפלגות- וזהו שמעכב ביאת המשיח… ונהיה כל ישראל חברים ובזה נזכה לגאולה שלימה בקרוב” אמן”.
ובמקום אחר כתב: “וראיתי למי שפירש מה שאמרו חז”ל תשעים ותשעה מתים בעין הרע- שאין הכוונה כפשט הדברים שאנשים מביטים עליהם ונותנים עין הרע בהם” אלא נהפוך הוא- שהם מתים בעין הרע שנותנים באחרים ומביטים בהם” ואותו צער המתמיד שיש להם בראות טוב באחרים” ולבסוף ממית אותם. והוא נכון”.
אהב עצומה פיעמה בלבו של הרב שלום משאש לארץ ישראל” ארץ חמדת אבות. כך כתב בספרו “וחם השמ”ש”” אודות חטא המרגלים: “מפליא הדבר” שלבסוף נתגלה שבחו של כלב גדול מיהושע” שלא הוצרך משה להתפלל עבורו- כי כלב היה לאומי” מאותם אשר אהבת הלאום והארץ בוערת בקרבם” ואהבתם לארץ היא טבעית ופשוטה” הם באים ורואים כאן קברות אבותם” זאת הארץ אשר על כל צעד ושעל מלאה זכרונות עלומים מעָבַר עמנו- מחשבות אלה מעוררות בהם מיד רוח חיבה וגבורה” ונכונים המה להילחם בחירוף נפש עבור אדמה זו… אבל יהושע משרת משה- היה שקוע כל ימיו בתורה ומצוות” לא ימוש מתוך האוהל” הוא לא ידע ולא הרגיש מעולם מה זו לאומיות טבעית. מפרשה זו של כלב ויהושע יש ללמוד הרבה” אף לצדיקי הדור יש ללמוד לקח מפרשה זו… הרי שגם בקודש הקדשים יכול להיות פגם עמוק” דבר זה נאמר על כל הדורות- כי חוסר הכרה בגדולת הארץ וקדושתה הוא פגם ההולך ונמשך בדברי ימינו…”
גם בעניין הלל בברכה ביום העצמאות כתב הרב משאש דברים ברורים: “יום העצמאות- ודאי שהוא יום גדול” שזכינו בארצנו הקדושה. ותקנו הרבנים הראשיים בזמנם לגמור את ההלל בברכה” ומי שכבר נהג כמותם- יישארו במנהגם” ומי שעדיין לא נהגו- לא יברכו” כי נתחדשו דעות שלא יברכו” וספק ברכות להקל”.
בשבועות האחרונים לחייו” היה הרב שלום משאש מלא שמחה על הוצאת דרשותיו על התורה בספר “וחם השמ”ש”. בערב שבת הגדול בירך ברכת האילנות” ובליל שבת ביקש במפתיע” לשיר את שירי ליל הסדר. בבוקר יום השבת” י’ ניסן ה’תשס”ג” עלתה נשמתו הזכה לגנזי מרומים והוא בן 95 שנה. רבבות אנשים מהארץ ומהעולם ליוו את הרב למנוחת עולמים. על מצבתו נכתב ביו השאר: “הוסרה המצנפת והורמה העטרה” כאן נגנז ארון התורה. המנורה הטהורה” אספקלריא המאירה” צדיק” חסיד ועניו ואור השכינה על פניו… שמו נודע בכל קצוי הארץ וים רחוקים” הפליא עצה הגדיל תושיה להשיב לכל שואל” חוקיו ומשפטיו לישראל” ראש גולת אריאל”.
הרב הגאון שלום משאש זצ”ל. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן