פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הכירו את האדמו”ר של ארץ ישראל

הכירו את האדמו”ר של ארץ ישראל

הרב ערן טמיר עם קווים לדמותו של רבי מנחם מנדל מויטבסק שיום פטירתו חל היום, מי שהוביל את עליית החסידים לארץ הקודש

“מי שבירך אבותינו אברהם יצחק ויעקב” משה” אהרון” דוד ושלמה” הוא יברך וינצור ויעזור את כל אחד ואחד מישראל המסייעים בטובת קופת ארץ ישראל” בין בגוף” בין בממון” בין בדיבור ומעשה” וכל איש ואשה אחר יעשו עוד נדבה חדשה – ישאו ברכה מלאה וגדושה מאת ה’ אלוקים בציון” כי שם ציווה את הברכה וחיים בזכות תורתנו הקדושה” וזכות הארץ ושוכניה – האבות והאמהות” נביאים ותנאים ואמוראים” ובפרט התנא הגדול רבי עקיבא ורבי מאיר בעל הנס ורשב”י” המגינים עלינו תמיד” זכותם יגן עלינו ועל בנינו” וכל אשר להם” בתוך כלל ישראל ואמרו אמן” ( מכתבו מארץ הקודש לבני הגולה ה’תקמ”ה)
הגאון רבי מנחם מנדל מויטבסק” נולד בשנת ה’ת”צ בויטבסק שברוסיה. אביו” רבי משה” היה מקורב מאוד לרבי ישראל הבעש”ט” מייסד תנועת החסידות” שאף בישר לו כי אשתו עתידה ללדת נשמה גדולה שתאיר את העולם כולו.
ואכן” מילדותו היה מנחם מנדל לפלא בעיני כל רואיו – בכישרונותיו הברוכים ובהתמדתו העצומה.
כשגדל” היה רבי מנחם מנדל לתלמידו המובהק של המגיד ממזריטש” שאף מינה אותו כרבם של כל החסידים שב”רוסיה הלבנה”. המגיד ממזריטש הוסיף וגילה לרבי מנחם מנדל כי שורש נשמתו הוא ניצוץ מנשמת חזקיהו מלך יהודה. לאחר פטירת המגיד” נתמנה רבי מנחם מנדל לממשיך דרכו ולמנהיגם של כל החסידים בדור השלישי לחסידות. מאמצים רבים השקיע” בניסיון להשכין שלום עם “המתנגדים” בראשות הגאון מוילנא” ואף נסע לוילנא יחד עם תלמידו רבי שניאור זלמן מלאדי – האדמו”ר הזקן מחב”ד – אך הדבר לא עלה בידם.
כך מתאר האדמו”ר הזקן את מעלתו של רבו הגאון רבי מנחם מנדל מויטבסק: “רבי מנדל ידע את מחשבותיו של כל אדם” בכל ימי חייו. כאשר עבר בבית – הרגיש כל מה שחשבו בבית זה מעודו” וכל מה שעתידים לחשוב בו עד עולם”.
בשנת ה’תקל”ז החליט רבי מנחם מנדל לוותר על הנהגת החסידות ולעלות לארץ ישראל בראש קבוצה של כשלוש מאות איש” המכונה “עליית תלמידי הבעל שם טוב”.
עלייה זו” פתחה את הפתח להתיישבות היהודית בארץ ישראל” ומבחינות רבות היוותה יסוד לשיבת ציון של תלמידי הגר”א” ובהמשך לתנועה הציונית כולה. קשיים גדולים ליוו את שבי ציון החסידים. בצורת” מחלות” רדיפות מצד המושלים הערבים” ואף כתבי חרם ונידוי שהגיעו מהמתנגדים בליטא. אך חרף כל העיכובים” שהובילו למעבר החסידים מצפת לפקיעין” ומשם לטבריה” היה נחוש רבי מנחם מנדל שלא להיגרר למחלוקות ולשנאה. כך הוא כותב באגרת לחסידיו: “ולאפרושי מאיסורא באתי להזהירם.. שלא להתלוצץ מבני אדם עוזבי תורה… שהוא סיבת הירידה והשפלות” והעניין שאמרו חז”ל בין כך ובין כך קרויים בנים – והוא מפריש עצמו מן הכלל להיות הוא פרטי” ובכל השפעות כללות ישראל אין לו חלק עמהם… ולשמוע ינעם ותבוא עליו שפע ברכה מכנסת ישראל בגשמי ורוחני” ויעלה מעלה מעלה” (אגרת לחסידיו משנת ה’תקמ”ד).
ראשי הקהילה הספרדית בטבריה קיבלו את קבוצת החסידים בכבוד רב ובידידות גדולה” ואף בנו יחידו של רבי מנחם מנדל” רבי משה” נשתדך עם בת העדה הספרדית – דבר שהיה בתקופה ההיא בבחינת פריצת דרך גדולה. רב מנחם מנדל ראה בכך נדבך נוסף בבשורת גאולת ארץ ישראל ועם ישראל.
גם בצוואתו לפני מותו ציווה את בנו” רבי משה: “לא ידקדק עם הספרדים בהנהגתם – יהיה איך שיהיה.. ויתחבר עם אנשי אמת” ויאהב הפחות שבישראל” ויתרחק משקר בכל כוחו” ואפילו לשם שמים”.
מסופר כי פעם” כאשר למדו החסידים בבית מדרשם שבטבריה” הגיעה שמועה כי המשיח הגיע לירושלים. מששמע זאת רבי מנחם מנדל הוציא את ראשו מחלון בית המדרש” ולאחר רגע קט החזירו ואמר לחסידים כי לפי הריח – יודע הוא בבירור שהמשיח עוד לא הגיע…
כל ימיו ציפה רבי מנחם מנדל לביאת המשיח” כלפי חוץ נהג בגינוני מלכות” אך בפנימיותו היה שפל רוח ואף חתם את כל מכתביו במילים: “השפל באמת”. על כך אמר האדמו”ר רבי ישראל מרוז’ין: “אם שפל היה באמת – כיצד כתב כדבר הזה” וכי יש לך יהירות גדולה מזו?! – אלא” רבי מנחם מנדל היה כה שפל עד שלא העלה על דעתו כי יש בדבר זה משום שבח…”
גם בצוואתו לבנו” הדגיש רבי מנחם מנדל והזהירו שלא יחקוק על מצבתו שום שבח” כי אם מוהר”ר מנחם מנדל. בשנת ה’תקמ”ז” בא רבי מנחם מנדל לפקיעין לבקר את בנו שחלה” ונדבק אף הוא במחלתו ר”ל. חודשים ארוכים שכב על ערש דווי וסבל ייסורין קשים. סמוך לפטירתו” ציווה לקוברו מייד בתוך שעה לאחר פטירתו” ולהניחו ישירות על גבי אדמת הקודש. לשאלת חסידיו” בסמוך לאיזה קבר הוא חפץ להיטמן” ענה: “טוב יהיה לפני” אם ישכיבוני אצל כל יהודי שהוא” והלוואי ואף יהודי לא יתבייש בי” כפי שאני אינני מתבייש באף יהודי”.
בא’ אייר ה’תקמ”ח” השבוע לפני 225 שנה” כאשר החסידים מקיפים את מיטתו” קרא לפתע : “סורו נא מעלי” כי ה’ ניצב עלי!”” ובמילים אלו עלה בסערה השמימה.
רבי מנחם מנדל נקבר בבית העלמין העתיק בטבריה” ולאחר פטירתו שלח ממשיך דרכו בהנהגת החסידות” האדמו”ר הזקן” איגרת תנחומים ליושבי ארץ הקודש” אשר מופיעה בתוך “אגרת הקודש” שבספר התניא” ופותחת במילים: “ליושבי ארץ הקודש” לנחמם בכפליים לתושייה על פטירת הרב הגאון המפורסם” איש אלוקים קדוש” ע”ה” מוהר”ר מנחם מנדל נ”ע”.
הגאון הגדול רבי מנחם מנדל מויטבסק. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן