פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > השלב הבא… ליום העצמאות

השלב הבא… ליום העצמאות

ע”פ הראיה קוק
65 שנות מדינה וכ-150 שנות ציונות הן ללא ספק ה’נס’ הגדול של העת החדשה לישראל בפרט וכמובן גם לעולם כולו” בוודאי לאחר השואה הנוראה…
אך כולנו מתחבטים פעמים רבות בשאלה – לאן הולכת מדינת ישראל” מה השלב הבא” מה יהיה בסוף? האם אנחנו בתהליך התקדמות בגאולה” או חס וחלילה בנסיגה ערכית ורוחנית כפי שנראה לכאורה כלפי חוץ?
התשובה לשאלה זו עמוקה ורחבה ואין כאן המקום להאריך” אך נשתדל לעמוד על נקודה עקרונית אחת ביחס לכך” השזורה רבות בכתביו השונים של הרב קוק זצ”ל.
טבעו של העולם ש”האדם מכיר בתחילה את מה שנחוץ לו ואת ההשפעות הבאות מהמקרים החיצוניים” (מאמרי הראיה עמ’ 177). השלב הראשון בהתפתחות אדם” עם” וכו'” הוא העיסוק והטיפול בדברים הנחוצים ההכרחיים לעצם קיומו” או במילה אחת – הישרדות. ‘הכרח’ ו’אין ברירה’ הם מושגי היסוד בשלב ההתפתחות הראשון” בין אם האדם או העם מכירים בכך מעצמם” ובין אם המציאות המעשית החיצונית מכריחה אותם להתמודד עם בעיות קיומיות המתרגשות עליהם וצריכות פתרון. התינוק הקטן זקוק לאוכל” לחיתול נקי ולטמפרטורה מתאימה ותמיכה אמהית” ובקיצור – לכלכלה וביטחון” ממש כמו עם בראשית צעדיו. וממילא “כשצפות שאלות מעשיות (על עצם הקיום) לא יכול הרוח להתגלות מתוך מעמקיו וסברות שטחיות באות בראשונה ומתהוות לכוח פועל בחיים המעשיים של סדרי ההתעוררות הלאומית”” דהיינו כשנקודת המוצא היא רק ההכרח הפנימי והחיצוני” יתמלאו חייו בתפיסות עולם שטחיות” חלקיות ואף שקריות” שלכאורה מהן תבוא הישועה.
בשלב זה הנושא הביטחוני והכלכלי יעמוד במרכז הדיונים” כשתפיסות העולם ביחס לשני נושאים אלו תהיינה מאוד מעשיות ומציאותיות” כי עכשיו צריך לטפל בבעיות… ולא לדון ברמה ה’תיאורטית’ מאיפה באנו ולאן אנו הולכים. אך ברור הדבר שכמו שאצל האדם הפרטי החיים מתפתחים ואט אט מתחיל השכל להעמיק את ההבנה ביחס להכרח הקיומי הפיזי ומטרותיו” “עד אשר יבוגר שכלו לבוא לידי המדרגה הפנימית להכיר את עצמו ואת אופיו ואת נפשו ואת מהותו היסודי” (שם)” כך גם אצל הכלל” הציבור המתגלה בעם ומדינה” יופיע בירור עמוק יותר” יסודי ומהותי יותר” על הזהות הלאומית וממילא על המטרות והדרכים ולהשיגה.
פעמים רבות דווקא כתוצאה מכישלון הפתרונות המעשיים הקיומיים” שאינם נותנים מענה ל’שאלות’ היותר אמיתיות ומהותיות של החיים” “ורק אחרי (תקופה) הרת מכשולים” בחיי הכלל ובמהלכה של ההתעוררות הלאומית” מוכנים אנו לבוא לידי תנועה יותר עמוקה” עצמית יותר ומקורית יותר ויותר” בנויה ומיוסדת על העמדה של הכרת צביוננו האמיתי” מתוך עומק נשמת עמנו וטהרת רוחו” (שם).
כבר תקופה לא קצרה” מזהים רבים שאנו נמצאים בפתחו של השלב הבא ואפילו בתוכו. החברה הישראלית מתעוררת לבירור עמוק יותר ויסודי יותר – מי אנו” מדוע חזרנו הביתה לאחר גלות של 2000 שנה” בירור המתלווה באופן טבעי בחיכוכים בין כוחות שונים אף נראים מנוגדים” ובאופן פרדוקסלי גם בחיבור ביניהם. דבר זה בא לידי ביטוי בצורה ברורה מאוד” גם כתוצאה מהבחירות האחרונות והרכבת הממשלה – ממשלה ה’מסוגלת'” נקווה” להיות הכלי (כמובן לא היחיד ולא המקורי) לבירור הגדול הזה” שמרומם אותנו מעל שאלות ההכרח הקיומי” לעסוק בשאלות מהות קיומנו” בירור מורכב” מסובך וטעון מאוד” אך מקדם בע”ה את תהליך גאולתנו..
(המשך בשבוע הבא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן