פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ארבעה שלבים בלימוד תורה

ארבעה שלבים בלימוד תורה

בגמרא במסכת שבת (פו” ב-פז” א) אנו מוצאים סוגיה העוסקת בתיאור השבוע המופלא אשר עבר על בני ישראל לפני קבלת התורה במעמד הר סיני. מובן כי אין כאן תיאור ‘היסטורי’ התקף לאותו הדור ותו לא” אלא מצוי כאן פירוט של הסדר האלוהי בו מופיעה התורה בעולם (על פי עין איה שבת” ב” עמ’172-171):
א) “בחד בשבא לא אמר להו ולא מידי משום חולשא דאורחא” (ביום הראשון בשבוע לא אמר להם הקב”ה כלום משום חלישות הדרך) – על מנת להגיע למצב של קדושה לא ניתן לזלזל בגוף ולהותיר אותו בחולשתו. תפיסה צרת אופקים עלולה ליפול באותה טעות אשר ממנה מזהיר אותנו הרמב”ם (שמונה פרקים” ד) כאילו “הקדוש ברוך הוא שונא הגוף ומבקש לאבדו”. מובן שאין הדבר כן: בראשיתה של עבודת ד’ קיימים אמנם שלבים של זהירות ופרישה מן הגסות של החומר אולם אין התורה נלחמת כנגד עצם כוחות החיים ונטיותיהם. חז”ל מלמדים אותנו כי על מנת לקבל את התורה זקוק עם ישראל להבראת הגוף” או בלשונו של הרב קוק (אורות התחייה” לג): ל”דם בריא” בשר בריא” גופים חטובים ואיתנים” רוח לוהט זורח על גבי שרירים חזקים”; כלומר ל’מצע’ רחב של כוחות חיים אשר אותם ניתן יהיה לקדש.
ב) “בתרי בשבא (ביום השני בשבוע) אמר להו ‘ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש'” – היסוד השני שבהכנה למתן תורה הוא הודעת המטרה הסופית. לאחר הוידוא כי הכוחות הגופניים מצויים במילואם” וטרם הכניסה לתהליך ארוך של עמל רוחני מייגע הכולל זהירות” זריזות” פרישות וכן הלאה – יש להשקיף על האידיאל השלם. “יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא – שיתברר ויתאמת אצל האדם… למה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו” (מסילת ישרים” א). ידיעת המטרה הסופית מעניקה לאדם את הכוח ואת הביטחון לאורך הדרך. הידיעה מגלה מהו הטבע הפנימי המצוי בנו בכוח; פוטנציאל שיצא בוודאות אל הפועל גם אם לעיתים נדמה כי אין הדבר כך.
ג) “בתלתא בשבא אמר להו מצוות הגבלה” (ביום השלישי בשבוע נאמר להם הציווי להישמר מלעלות להר) – לאחר שמציבים את האידיאל השלם כנקודת שאיפה” מתעורר באופן טבעי הרצון ‘לעלות בהר’ ולהתקדש. במצב נפשי זה יש ליזהר מפני התפרצות לא מבוקרת ו’קפיצת מדרגות’. אשר על כן יש צורך בהגבלה המרסנת את השקיקה הרוחנית; הגבלה זו בונה מהלך מסודר ומודרג של התעלות בעבודת ד’.
ד) “ברביעי עבוד פרישה” (ביום הרביעי בשבוע נאמר הציווי לפרישה מחיי אישות למשך שלושה ימים עד מתן תורה) – רק לאחר התוודעותנו לאידיאל הישראלי הסופי המעוניין בקידוש נטיות החיים והגוף (וכן לצורך במהלך מבוקר ואיטי שירומם אליו) – מגיע שלב הפרישה. על מנת להתעלות מבחינה רוחנית אין מנוס מן המלחמה בצדדים העכורים של החיים” מלחמה הכוללת אף פרישה בתנאים מסוימים מן החומר. אולם כעת” לאחר ההבנה מהי המטרה הסופית” אין פרישה זו נעשית מתוך פסיביות ושנאת החיים אלא מתוך גבורה ועוז. מופיעה כאן הגבורה המוסרית של כיבוש האדם את עצמו ו”טוב… מושל ברוחו מלוכד עיר” (משלי טז” לב).
על גבי ארבע המדרגות הללו” המהוות מכלול של השלבים השונים בעבודת ד'” יכול האדם לגשת בצורה הראויה ולפתוח את ספר בראשית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן