פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חיי עולם נטע בתוכנו – חינוך לחיי תורה

חיי עולם נטע בתוכנו – חינוך לחיי תורה

מגילת רות מתארת לנו בצורה מוחשית ומרתקת חיי תורה בפועל” חיבור החיים לתורה” התגשמות התורה למעשה. התורה מופיעה בכל מערכות החיים” בין אדם לאשתו” בין אדם לקהילה” לחברו” בין אדם לשדה” לאדמה” בין אדם למקום. מסכת חיים שלמה ועשירה.
השאלה בתלמוד תורה היא כיצד לחבר את הילד לחיי תורה” שתהא טבעית לו” שתחיה התורה בקרבו” שלא “כל רוח מצויה באה עוקרתו והופכתו על פניו”?
שאלה זו מתסכלת. כהורים אנחנו עמלים בחינוך ילדינו לתלמוד תורה” שואפים לחנך אותם במסגרות הכי תורניות שיש” ולא תמיד עולה בידינו לחבר תלמוד תורה לחיי תורה – בפועל” כדרך חיים” כדרך של עבודת ה’. שהתורה לא תהיה חיצונית לנו” ותישאר בבית המדרש. שאלה זו העסיקה את רבי טרפון והזקנים (קידושין מ) שהיו מסובין בבית נתזה בלוד” ודנו מה גדול יותר תלמוד או מעשה? נענו כולם ואמרו “תלמוד גדול” שהתלמוד מביא לידי מעשה”. כלומר המעשה הוא החשוב והמשמעותי בחיי האדם” הוא גם מראה שהתורה הופנמה עמוק בנפשו” כך שהיא תורת חיים” מכוונת את כל החיים לאורך כל היום” בכל צעד וכל מצב” בכל תחום” בחיי הפרט” הקהילה” בכל עבודה ותפקיד. אין זה מקצוע מנותק מהחיים. העולם מתברר על ידי התורה “הסתכל באוריתא וברא עלמא”.
גם המהר”ל עסק בסוגיה זו כבר לפני 500 שנה ב”נתיב התורה” – כיצד אדם מתחבר בנשמתו לתורה? איך יתכן שאנשים לומדים תורה” מתפלפלים בלימודה אך היא לא הופכת חלק מחייהם” על אף שבאמת התורה חקוקה בנו” טבעית לנו. המהר”ל מדבר על ההדרגתיות שבלימוד תורה כפי שמופיע במשנה אבות (פרק ה). “בן חמש למקרא” בן עשר למשנה בן שלוש עשרה למצוות” בן חמש עשרה לתלמוד… עד גיל מאה. המשנה מתאימה בין הגיל הביולוגי לנושא שצריך המורה ללמד. הגיל מסמל את מידת הבשלות השכלית והמנטלית של הילד. שנות החיים הראשונות הן השנים שהרישומים על נפש הילד חזקים. העולם שלו צלול ונקי מתכנים זרים. בן חמש למקרא – הנפש עדיין תמימה” פשוטה” אינה מורכבת ואינה מעורבת עדיין בחומריות. הדמויות המקראיות של האבות האימהות מצטיירות ונצרבות בנפש הילד” נחקקות ובוערות בתוכו. הן מהוות את הרקע” המסגרת והתוכן. השל’ה מלמד על השנים הראשונות: “עיקר ויסוד גדול בגידול הבנים… להרגילו ולחנכו במידות טובות וישרות… ועל כולם ידיעת ה’ יתברך כפי כוחו… ויתחיל בו מבן שנתיים שלוש שנים” להדריכו בכל” כי אמרו רבותינו כל מה שקונה בנפשו בילדותו נשאר כן בטבע קיים כל ימיו”.
התינוק מתחיל את המפגש שלו עם העולם בהדרגה” ועולמו הולך וגדל. האישיות שלו מתפתחת” המושגים” הכישורים” הרצונות והשאיפות” מבחינה גופנית” נפשית” נשמתית ורוחנית. כאשר מפגישים אותו עם הדמויות הענקיות שבתורה הוא בונה את עולם המושגים והעולם הרוחני דרכם. השאיפות שלו מתנשאות אל על” כדי למשוך אותו לחיי תורה אמיתיים” מראים לו את השלב הכי גבוה שאפשר לשאוף אליו – האבות” כדי שהנפש שלו תימשך לקדושה. התורה היא מורשה” תורשה” ירושה. מלמדים אותו לשמוע את דבר ה’ המופיע דרך האבות” מחנכים אותו להקשיב לקול ה'” לפגוש אותו דרך האירועים והמצבים שהתנסו אבותינו” לגלות את האמת האלוקית בעולם. וכך ככל שהוא מתקדם ומתפתח הוא לומד להקשיב לדבר ה'” המופיע דרך הלל הזקן ושמאי ואביי ורבי אליעזר הגדול ועוד ענקי האומה בכל הדורות.
נקודה נוספת בחינוך הבנים היא מי מעביר את התורה. כאשר משה רבינו נפרד מעם ישראל הוא ממנה את שבט לוי להיות מורי הוראה בישראל” “וללוי אמר… יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל”. הספורנו מפרש פסוק זה “מאחר שהוא שבט כשר” תן להם חן ושכל טוב שיורו משפטיך”. כלומר לא די בכישורים פדגוגיים ודידקטיים. על המורה להיות בעל סגולות אישיות “חן ושכל טוב”” מידות טובות כדי שהתלמיד ירצה ויבקש ללמוד ולקבל. גדול תלמוד תורה שמביא למעשה. אין הכוונה לקיום טכני של המצוות” אלא התורה מקיפה את כל האישיות של האדם” את כל העולם” היא מגלה את הכוחות הטבעיים של האדם” ובאה להוציא לפועל את האמת הפנימית שלו” עד שהוא קם כארי ורץ כצבי לקיים ולעשות רצון אבינו שבשמים. תלמוד גדול שמביא למעשה כיון שהוא גורם לאדם לצאת מהמסגרת הצרה והמצומצמת של בשר ודם ולהיות בעל אשיות תורנית ורוחנית – התורה עמו ובקרבו” חיי עולם נטע בתוכנו” תורה שמאירה לנו את הדרך בעולם” בכל מצב” מקום” זמן היא חיינו ואורך ימינו.
ותן בליבנו בינה לשמוע “ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה.
hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן