פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > תפילת ההורים על ילדיהם

תפילת ההורים על ילדיהם

בין תפילות ההורים על בניהם” המפורסמת ביותר היא “תפילת השל”ה” שחיבר הרב ישעיהו הלוי הורביץ” המכונה השל”ה הקדוש על שם ספרו “שני לוחות הברית”. בהקדמתו לתפילתו” כותב השל”ה שראוי לאדם להתפלל על כל צרכיו בפני ה’ ובכך מראה שהוא תולה בו את בטחונו. והוא מוסיף: “וביותר צריך זירוז להתפלל שיהיה לו זרע כשר עד עולם” ואגב כל צרכיהם וזיווגם” מה’ יצא הדבר. ולבי אומר שעת רצון לתפלה זו בערב ראש חודש סיון” הוא החודש שבו נתנה התורה” ואז נקראים בנים לה’ אלהינו”. ועל כן נהגו רבים לומר תפילת השל”ה בערב ראש חודש סיון. התפילה היא לזכות ל”זרע כשר” ש”יִהְיוּ בַּעֲלֵי תוֹרָה” מָארֵי [= בעלי] מִקְרָא” מָארֵי מִשְׁנָה” מָארֵי תַלְמוּד” מָארֵי רָזָא” מָארֵי מִצְוָה” מָארֵי גוֹמְלֵי חֲסָדִים” מָארֵי מִדוֹת תְּרוּמִיּות” וְיַעַבְדוּךָ בְּאַהֲבָה וּבְיִרְאָה פְנִימִית” לֹא יִרְאָה חִיצונִית” וְתֵן לְכָל גְּוִיָּה וּגְּוִיָּה מֵהֶם דֵּי מַחְסוֹרָהּ בְּכָבוֹד” וְתֵן לָהֶם בְּרִיאוּת וְכָבוֹד וָכֹחַ” וְתֶן לָהֶם קוֹמָה וְיֹפִי וְחֵן וָחֶסֶד” וְיִהְיֶה אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם” וכן זיווג הגון.
תפילת השל”ה היא תפילה מיוחדת שנאמרת אחת לשנה. ומה בשאר ימות בשנה? גדולי ישראל הורו להתפלל בכל יום על הבנים במסגרת התפילות הקבועות. כפי שכותב ה”משנה ברורה” (סי’ מז ס”ק י): “תמיד תהיה תפילת האב והאם שגורה בפיהם להתפלל על בניהם שיהיו לומדי תורה וצדיקים ובעלי מדות טובות. ויכווין מאוד בברכת אהבה רבה ובברכת התורה בשעה שאומרים ‘ונהיה אנחנו וצאצאינו’ וכן כשאומר ב’ובא לציון’ ‘למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה'”.
ויש שנהגו להתפלל על הבנים בעת הדלקת נרות שבת” כמובא ב”מגן אברהם” (סימן רסג ס”ק יא): “ראוי שתתפלל האישה בשעת הדלקה שייתן לה הקדוש-ברוך-הוא בנים זכרים מאירים בתורה”. הסביר ה”מחצית השקל” את הקשר בין הדלקת נרות שבת לתפילת הבנים על פי הגמרא שקובעת ש”הזהיר בנר הוו ליה [= יהיו לו] בנים תלמידי חכמים”. “לכן ראוי שתתפלל בשעת הדלקה שיהיו לה בנים תלמידי חכמים” כי בשעת קיום המצווה” התפילה על השכר המיוחד לאותה מצווה יותר רצויה לפניו יתברך”.
גם רבנו יונה מגירונדי ב”איגרת התשובה” (אות עט) כותב “תהא האישה זהירה להתפלל ערב ובוקר וצהריים” ובסוף תפילתה יהא עיקר תחנוניה על בניה ובנותיה שיהיו יראי שמים ושיהיו בניה מצליחים בתורה…”.
מקור קדום לתפילת הורים על ילדיהם נמצא ב”תנא דבי אליהו” (אליהו רבה” פרשה יח): “מעשה בכהן אחד שהיה ירא שמים בסתר” והיו לו עשרה בנים מאישה אחת” ששה זכרים וארבע נקיבות. ובכל יום ויום היה מתפלל ומשתטח ומתחנן ומבקש רחמים ומלחך בלשונו עפר” כדי שלא יצא אחד מהן לידי עבירה ולידי דבר מכוער. מה היה עושה? בכל יום ויום היה מכניסן לבית פנימי” ויושב ומשמרן בבית החיצון” ומתפלל ומשתטח ומבקש רחמים ומלחך בלשונו עפר כדי שלא יהא אחד מהן בא לידי עבירה ולידי דבר מכוער. אמרו” לא יצאת אותה שנה [ולא שינתה] ולא שילשה” עד שבא עזרא והעלה את ישראל מבבל” והעלה אותו כהן עימהם. לא נכנס אתו כהן לבית עולמו” עד שראה כוהנים גדולים ופרחי כהונה מבניו ומבני בניו עד חמישים שנה” ואחר כך נכנס אותו כהן לבית עולמו”.
להלן כמה סיפורים שמובאים בספרים שונים על כוחה של תפילת ההורים על צאצאיהם.
א. הרב יעקב ישראל קנייבסקי (ה”קהילות יעקב”) היה אומר שרואים לפעמים שמבית פשוט ביותר יוצא תלמיד חכם וצדיק. וכל זה מפני שהסבתא שלו שפכה לבה בתפילה ובדמעות שתזכה לבנים תלמידי חכמים. ואם זה לא עזר לבנים” הרי זה עזר לנכדים.
ב. אל הגרי”ז הלוי סולובייציק פנה עובר אורח ואמר לו: אשריכם שזכיתם שכל בניכם למדנים ויראי שמים. הרב שמע את הדברים והמשיך בדרכו מבלי להגיב עליהם. בעת היכנסו לביתו אמר הרב לבנו: וכי אדם זה יודע כמה דמעות שפכתי בשעה שהייתי מנדנד את עריסת בני? הייתי מתפלל ובוכה לפני ריבונו של עולם ומתחנן שיעלו הילדים ויתעלו בתורה וביראת שמים.
ג. בדומה לזה מסופר על אימו של ה”חפץ חיים”. היא נשאלה כיצד זכתה לבן שהאיר בתורתו את העולם. היא השיבה שלא עשתה פעולה חינוכית יוצאת דופן שיכולה להסביר כיצד זכתה לבן כזה. לבסוף אמרה “אולי דבר קטן אחד. לפני חתונתי” אימי העניקה לי סידור וביקשה שבכל עת פנויה אתפלל לה’ שאזכה לגדל את בני לתורה ויראת שמים. וכך נהגתי. בכל עת שהזדמנה לי” התפללתי בדמעות על בני” ישראל מאיר [= החפץ חיים]”. הסידור מצוי בידי צאצאי ה”חפץ חיים” ועדיין ניכרים בו הכתמים שהותירו דמעותיה של האם.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן