פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > רוח אחרת

רוח אחרת

ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו וימלא אחרי…” כָּלֵב” מקבל צל”ש ותואר של עבד ה’ בעקבות רוח אחרת אשר בו.
מדוע נגרע חלקו של יהושע” שאף הוא עמד בפרץ אל מול דעת הקהל והמרגלים?
שואל האוה”ח הקדוש: צריך לדעת 1. למה לא הזכיר אלא כלב” ולא יהושע? 2. גם כוונת אומרו ‘רוח אחרת עמו’.
3 גם אמרו ‘וימלא אחרי’.
ועל אלו עונה אוה”ח הקדוש בפירוש מקורי. כלב” היתה בו הסכמה פנימית הגיונית לדעת המרגלים ושיקוליהם” כי אל מול עצמת עמי כנען לא נוכל לרשת את הארץ. וזוהי הרוח האחרת אשר בקרבו וכנגדה התמודד כלב בכוחות עצמו” ועל כך קיבל את השכר “ולפום צערא אגרא”. וזהו פירוש ‘וימלא אחרי'” שהעמיד אותה ראייה הפנימית האמונית מעל לכל השיקולים האנושיים. כי בבואנו לכבוש את ארץ ישראל מלבד השיקולים הצבאיים” בראש ובראשונה ניצבת ההבטחה האלקית” כדברי הרב צבי יהודה על הפסוק “כי עין בעין יראו בשוב ה’ ציון”. מהו עין בעין – כי בבואנו לשוב ולחיות בארצנו צריכים אנו לכוון את הראייה האנושית לראייה האלקית.
לעומת זאת” יהושע עמד כנגד המרגלים והגן בגאון ובהגיון על העלייה לארץ ישראל” נחלת ה'” והתמודדותו הפנימית אל מול המרגלים היתה בסיוע משה רבו שבירכו “י-ה יושיעך מעצת מרגלים”.
פירוש נוסף ומנוגד מביא אוה”ח:
עקב אשר עשה שני דברים טובים. א. היתה רוח אחרת עמו” פירוש שלא הלך אחר עצת המרגלים. ב. וימלא אחרי” שהשתיק העם וסתר דברי המרגלים.
רש”י פירש ‘רוח אחרת’ – שתי רוחות. אחת בפה ואחת בלב. למרגלים אמר: אני עמכם בעצה” ובלבו היה לומר את האמת בשעת המבחן כשיחזרו מהשליחות.
אברבנאל מסביר מדוע רק כלב מקבל שבח” כי יהושע זכה לרוח נבואה כדבר ה’ בבחירת יהושע כמנהיג “קח את יהושע” איש אשר רוח בו”” רוח נבואית” ובנוסף הריהו תלמידו ומשרתו של משה. בכוח זה יעמוד בהצלחה אל מול המרגלים. מה שאין כן כלב” שיש בו רוח אחרת – אנושית” שכלית” לא נבואית כמו יהושע” ולכן יזכה לשבחים ולשכר.
עיין חפץ חיים על התורה – שתי דרכים בעבודת ה’ במעורבות חברתית – שתמצית דבריו היא” כי הדרך האחת זו דרכו של יהושע שהיה נחרץ בעקרונות ובאמת שלו” איש אמונה ללא פקפוק” שאינו מושפע כלל” ובזה יש חסרון” שאין מקבלים את דעתו הידועה והוא מסכן עצמו. כלב” לעומתו” כפי ביאור רש”י” שדרכו אחד בפה ואחד בלב” היא דרך מתגמשת” פוליטית” מעלתו שברגע של אמת יוכל לפעול באופן חופשי וחסרונו שהוא עלול בסופו של דבר להיות מושפע. אלו שתי דרכים ששתיהן לשם שמים” אך בסופו של דבר הוכחה כנכונה דרכו של כלב…
ועיין עוד בפירוש רמב”ן” אבן עזרא” והעמק דבר – במדבר לב’ יב’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
לעשות אותם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן