פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > לגעת בטבע – עלה למעלה עלה

לגעת בטבע – עלה למעלה עלה

צעד ראשון בחבל ארץ חדש צעדו הנשיאים. לא היתה בידיהם שום סחורה להציע ולא הוזמנו לפגישה מלכותית. כל אזרח כנעני שמבטו חד” היה מבחין בנקל כי מדובר בתריסר מרגלים. הם פתחו את שער העיר בחשש” שלפו מבט” אך חשכו עיניהם” כל התושבים מיררו בבכי ועסקו בהספדים. המגפה השתוללה וגם השמועות עליה התרוצצו לכל עבר. גיבורי הארץ נפלו שדודים בפני החיידקים. היו אלו ימים מפחידים.
“ארץ אוכלת יושביה'” היה הדיווח ה’ריאלי”” זה היה מתבקש. גם יהושע וכלב לא ערערו על הנתון” אלא טענו שאנו לא לבד” שה’ אתנו. כאן שואל הכלי יקר “והלא אמרו האמת” מה שראו. וכי מפני שלא הרגישו שלטובתם עשה ה’ זאת נקראו מוציאי דיבה?” אם כבר” מוסיף הכלי יקר” ראוי לקרוא להם כסילים” כיוון שלא העמיקו לראות סיבה משמעותית יותר למגפה. מתרץ הכלי יקר – המרגלים נפלו מפני שראו באנשי כנען “אנשי מידות” דהיינו אנשים הגונים ראויים להערצה” בעלי מידות. המרגלים התעלמו מהמישור הרוחני ומהתנהגותם הבלתי מוסרית של עמי כנען” וממילא לא נותר להם אלא לתלות את סיבת המגפה בבעיה מקומית” במבט מדעי גרידא “ברוע מזג אויר הארץ” שאוכל ומכלה אפילו ליושביה המורגלים בה”. מבט של קַטנות שלא התרומם מעל הנתונים המוחשיים” ולא חתר ללבם של דברים” אך היה אחד הגורמים לתוצאות הרות אסון ולבכייה לדורות.
מתנה נפלאה העניק לנו הרב קוק בפסקה הנקראת “קריאה להסתכלות עליונה” (אוה”ק א” פג): “אם תרצה בן אדם” הסתכל באור השכינה בכל היקום… התבונן בפלאי היצירה” בחיי הא-לוקות שלהם… דע את המציאות שאתה חי בה. דע את עצמך ואת עולמך… עלה למעלה עלה… אבל תמיד” בעת שאנו באים לחיים מדעיים” אסור לנו לזוז מהנקודה העליונה!”. כזה הוא אוירה של ארץ ישראל המחכים אותנו בשזירת חוכמות המדע והקודש” לאחד.
שידור חוזר הוקרן בפעם הנוספת שנכנסנו לארץ” נשייט במישור הזמן שלושת אלפים מאתיים שלושים ואחד שנה קדימה” לתקופת המנדט הבריטי. השנה היא 1920 למניינם” היהודים עולים לארץ ומצוקות המושבות רבות. גם הפעם מתרוצצות מגפות עתיקות. חבלי הארץ הפוריים הם ביצות עמוסות יתושים. היהודים קונים בנקל את עמק החולה וחבלי מישור נוספים” שהרי מי לא רוצה להתפטר מביצות שוממות. יתושי האנופלס הזעירים הופכים לאימת מוות” הם מפיצים את מחלת המלריה הנוגפת עשרים וחמישה אחוזים מתושבי הארץ!
היו זה מכבר ענקים שניסו לכבוש את השממה” אך היתושים שברו את רוחם. האימפריה התורכית חשבה להתעשר מהאדמות הפוריות אך נסוגה מהם. גם האימפריה הבריטית קברה חיילים רבים במגפה. “והשימותי אני את הארץ” ושממו עליה אויביכם” (ויקרא כו) “כי מאז יצאנו ממנה לא קיבלה אומה ולשון” וכולם משתדלים להושיבה ואין לאל ידם” (רמב”ן על התורה שם).
הפעם” בשונה מהמרגלים” החלוצים היהודים לא נשאבו למבט ריאלי גרידא ולכן לא נשברו. הם נלחמו בשממה” ופעלו בנחישות לייבש את הביצות. למרבה הפלא” ארבע עשרה שנה לפני שסיימו את משימתם התפוגגה המגפה. ב1945 למניינם” שלוש שנים לפני קום המדינה” הפכה ארץ ישראל למקלט רפואי בפני המלריה. רק אחוז אחד היה נגוע במגפה” ויהודי העליות החלימו פה ממה שנדבקו בארצות מוצאם” משהו התחולל באוויר. הפעם” לא נפלנו בחטא המרגלים” החלוצים היו אצילים ולא פחדו על נפשם. למות ממלריה” זה היה אות כבוד. רוח אהבת הארץ כבשה את רוח השממה.
לאחר מעשה” אנו מתאמצים להשיב לאגם החולה את צביונו הראשון” אנו רואים כמה אוצרות טבע הוא נושא בחובו” מיליוני ציפורים נודדות” בעלי חיים נדירים” ועד כמה הוא מטהר לנו את מי הכנרת. היום” במבט לאחור” ניכרת לעין כל ההשגחה העליונה. היום אנו יכולים להודות לה’ על יתושי האנופלס שפעלו בשליחותו ודחקו רגלי אימפריות ענק מתוכה. אנו מודים על הרעה מעין הטובה” על מגפת המלריה שזרעה אימה ואִפשרה לנו לשוב לבעלות על מיטב אדמותינו. היום המסך מתרומם וכל התפאורה מתגלית. היום ברור עד כמה אי אפשר בכלל להסיק מסקנות ממבט מדעי בלבד” וכי לא נבין את חוקי הטבע עד שלא נבחין בחוקי הרוח המפעילים אותם.
כעת באה פרשת ציצית ואומרת: כשאתה משפיל מבטך לארץ” למוחש” תפגוש על רגליך פתיל תכלת” תן למבט שלך להתרומם איתו למרחבי הרקיע הכחולים” עלה למעלה עלה” עד שתגיע לכסא הכבוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן