פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > האינטרנט – הרהורים נוספים

האינטרנט – הרהורים נוספים

שאלה. יש הטוענים שאין טעם להתקין סינון אתרים במחשב הביתי מפני שיעילותו חלקית. הוא איננו חוסם בצורה מלאה את הגישה של הילדים ובני הנוער לאתרים בעייתיים” וממילא ילדים ובני נוער גולשים מחוץ לבית” ושם אין חסימה ואין סינון. אין סינון אצל השכן או החבר. ברחוב” האינטרנט האלחוטי מאפשר גישה פתוחה לכל האתרים. בהעדר סינון מחוץ לבית” אנחנו נדרשים ללמד את הילדים כיצד להתמודד בעוז ובגבורה עם פיתויי האינטרנט. אם אנחנו מאמינים שהם מסוגלים להתמודד עם הפיתויים שבחוץ” מדוע אנחנו כל כך חוששים בתוך הבית? האם לא ראוי לשים את הדגש על החינוך להתמודדות נכונה ולא על סינון דווקא?
תשובה: אחד השינויים הגדולים שחולל האינטרנט בחיים שלנו הוא הכנסת ה”חוץ” לתוך הבית. לפני עידן האינטרנט” ההבחנה בין הבית לבין מה שמתרחש מחוץ לבית היתה ברורה. הבית היה מרחב מוגן. בחוץ” נשבו כל מיני רוחות” אבל בתוך הבית שרתה רק רוח אחת” רוחם של ההורים שהשפיעו את השפעתם” חינכו וכיוונו.
מו”ר הרב צבי יהודה זצ”ל היה רגיל לומר שיש שני מצבים בסיסיים בחיי האדם: “בשבתך בביתך ובלכתך בדרך”. בשבתו בביתו” האדם מוגן. קירות ביתו מגנים עליו” לא רק במישור הפיזי אלא גם מישור הרוחני והנפשי. הבית מאפשר לפתח יציבות רוחנית ושלווה נפשית. לעומת זאת” בלכתו בדרך” מחוץ לביתו” נחשף האדם לסכנות” לא רק לסכנות פיזיות אלא גם לסכנות רוחניות. הוא פוגש עולם חדש שאיננו מכיר” הוא נתקל במכשולים רוחניים שהוא אינו מכיר ולא פיתח נגדם מנגנוני הגנה. הראי”ה קוק זצ”ל מפרש שתפילת הדרך מתייחסת גם ובעיקר לסכנות הרוחניות” העלולות להפתיע את האדם בדרך” כשהוא איננו מוכן וללא הגנה מספקת.
הבחנה זו בין בשבתו בביתו לבין לכתו בדרך היתה נכונה מאוד לפני עידן האינטרנט. אבל בא האינטרנט והכניס את החוץ לתוך הבית. קירות הבית כבר אינם מצליחים לאטום את הבית בפני הרוחות הנושבות בחוץ. אם בעבר” היה הבית מקום של שלווה רוחנית” של רוגע ושל התכנסות נפשית לתוך חיק המשפחה” הרי שעתה הבית הוא זירה נוספת של התגוששות עם החוץ. עבור נער דתי שבביתו מותקן אינטרנט ללא סינון” הבית הוא זירה נוספת של התמודדות” של סערת רגשות” של בלבול ושל מאבק. ולעיתים אף של פחד מכישלון.
הסינון בבית” אף שהוא פיתרון חלקי ואיננו נותן מענה לגלישה בחוץ” מחזיר לבית את האפשרות לשמש כמרחב מוגן” המשרה אווירה של רוגע הנחוצה כל כך לילדים” ובמיוחד לבני נוער. בשבתו בביתו” הילד/הנער יכול להרגיש מוגן.
שאלה: מדוע רבנים ומחנכים מתנגדים לכל חידושי הטכנולוגיה היוצאים לשוק” כמו סמרטפון” אייפון וכו’. הרי זה רק עניין של זמן ונשתמש כולנו בהם. הטכנולוגיה כובשת אט אט כל חלקה טובה” וקשה לעמוד נגדה. בעבר” התנגדו הרבנים לשימוש באינטרנט” ותראה היום מרבית הישיבות מחזיקות אתרים!! כך גם ביחס לטכנולוגיות החדשות” תוך שנתיים הן תיכנסנה לכל בית. אז למה לריב עם הילדים על סמרטפון ואייפון וכו’? הקרב גורם נזקים רבים” ובין כה וכה הוא אבוד. הורים מתקוטטים עם ילדיהם” ומחנכים עם תלמידיהם על טכנולוגיה חדשה שמאיימת על חינוכם” אבל בעוד שנתיים-שלוש תהיה הטכנולוגיה הזו מקובלת על כולם” אז לשם מה המאבק העכשווי?!
תשובה: התחזית על חדירתה המתוכננת של הטכנולוגיות החדשות ידועה למחנכים. למרות זאת” הם משקיעים מאמץ חינוכי לדחות את השימוש בטכנולוגיות החדשות לשנתיים-שלוש. עד אז” עד שהטכנולוגיות החדשות ימלאו את כל הארץ” נספיק לפתח אסטרטגיות התמודדות הן חינוכיות והן טכנולוגיות. לדוגמה: לעת עתה” אין סינון לסמרטפון” וכל מי שנענה לבקשת ילדיו לרכוש להם סמרטפון” מוסר לידם מכשיר לא מסונן וללא הגבלת שימוש (שעות גלישה ותכני גלישה). אבל” יש יותר מרמז שצפויה פריצת דרך טכנולוגית משמעותית שתאפשר לחסום גם את הסמרטפון. האיחור גם מאפשר לפתח מסרים חינוכיים ודרכי התמודדות רציניים. לראשונים שנחשפים לטכנולוגיות החדשות” אין כל הגנה. בחלוף פרק זמן סביר” נוצרת הגנה חלקית או מלאה” ואז הסכנה פוחתת.
זאת ועוד” אין לנו כל עניין להרגיל את בנינו לנורמות תרבות הצריכה המערבית. אין מצווה לעמוד בתור לילה שלם על מנת להיות בין הראשונים שרוכש מכשיר חדש או טכנולוגיה חדשה. תרבות הצריכה יוצרת מרוץ מטורף של קניות ורכישות. קצת איפוק וקצת “הצנע לכת” לא יזיקו לנו ולבנינו.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן