פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > להיות אדם ‘חי’

להיות אדם ‘חי’

ידועה דרשת חז”ל (ברכות סג’) על הפסוק המופיע בפרשתנו בענייני טומאה וטהרה (במדבר יט’ יד’) “זאת התורה אדם כי ימות באוהל” – “אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה”.
מהי משמעות ה’מיתה’ הזאת והרי נאמר כידוע ההפך” “וחי בהם ולא שימות בהם”?
מבאר הרב קוק באגרותיו (א’ עמ’ קפז’)” בהקשר למטרה העיקרית של הקמת ‘הישיבה המרכזית העולמית’ ומשמעותה לכולנו” בכל מצבי חיינו – “שאני חפץ בישיבה” שיהיה שורר בה עוז החיים הראוי לשמעתתא בעי צילותא” ושמחת לב… ודווקא בישיבה כזאת יוכל להתקיים התוך של הדרש “אדם כי ימות באוהל” – “אדם חי המטה את תשוקותיו וכוחותיו לא להוללות וסכלות” כי אם לעמלה של תורה ושמחת השגתה. אבל מי שאין לו הרגשת החיים וזיום” הוא לא יכול להיות אדם אשר ימות באוהל” והמצוינים מישיבה כזאת לא יוכלו להיות ממוצעים” שהם כקדירא הלא חמימא ולא קרירא” כי אם גיבורים כאריות במלחמתה של תורה ומלאים חפץ לרוממה ולשגבה על אדמת הקודש…”
מבואר אם כן” שרק על ‘אדם חי’ בכל כוחותיו הטבעיים” ניתן לומר שימות באוהלה של תורה” כלומר שיכוון את כל כוחות חייו” עם כל עצמתם והעוז שבהם למטרה הרוחנית הקדושה” אך אדם ‘מת’ חסר חיות” רפה וחלש רצון ומעשה” וכי ניתן לומר עליו שממית עצמו באהלה של תורה? הוא היה ‘מת’ לפני המפגש שלו עם התורה” ועכשיו כשפגש בתורה ‘מיתתו’ על התורה יכולה להיות הצדקה ותירוץ לחולשותיו ולרפיונותיו המקוריים” אלא שכעת יש לו ‘תירוץ דתי’ לכשלונו…
כך גם ביאר הרב קוק (עין איה שבת א’ 156″ פס’ קעב’) את הביטוי בגמרא (שבת לא’) – “גבר דדחיל חטאין” – גבר ירא חטא” היינו שיראת חטאו נובעת מגבורה חומרית” ולא מחולשה ורפיון” שאם כן אינה יראת חטא אמתית וכלשונו (שם) “לפעמים יהיה אדם ירא חטא” אבל מהותו האנושית נתבטלה אצלו אם מפני חלישות הגוף או הנפש” או ממיעוט הכרה… איש כזה נוכל לקרותו ‘דחיל חטאין'” אבל לא נוכל לקרותו גבר דחיל חטאין’ ומטרת התורה במאמר הנקוב “אשר יעשה אותם האדם וחי בהם” שיהיו כל הכוחות הגופניים והנפשיים חיים וקיימים במילואם בלבו ונפשו של אדם” ועם שלמות החיים” יבחר לו החיים היותר קדושים ויותר נעלים” הקרובים אל ה’ יתברך בלכתם בדרכיו…”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן