פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סמכות הורית (ב)

סמכות הורית (ב)

הרבה מדובר היום על סמכות הורית וכיצד בונים אותה. למעשה” הסמכות ההורית איננה מתחילה על ידי בניין” היא קיימת בצורה טבעית אצל ילדים קטנים” ואין כל צורך לבנות אותה בצורה מלאכותית.
על מה מיוסדת הסמכות ההורית הטבעית? א. הילד הקטן מביט על הוריו ה”גבוהים” וה”חזקים”” ובאופן טבעי מקבל את סמכותם. ב. הילד הקטן תלוי לגמרי בהוריו. לכן” הוא מציית להם. ג. כל הילדים הקטנים מקבלים את סמכות הוריהם ללא עוררין” לכן זהו דפוס חברתי שמשפיע על כל הילדים. ד. הילד הקטן נוטה לתת אמון בהוריו שהם רוצים את טובתו” לכן נשמע להם. ה. ניסיון העבר מלמד אותו שהציות להוריו הועיל לו ותרם לו” לכן הוא ממשיך לציית להם. הוי אומר: ילדים קטנים מקבלים את סמכות הוריהם בצורה טבעית” כיוון שהם תלויים בהם” כי “אבא גדול” ועוד.
אצל ילד קטן” הסמכות ההורית היא טבעית ומלאה” אבל בחלוף שנות הילדות” הסמכות ההורית נחלשת. מדוע? מפני שהילד גדל” ואבא נראה פחות “גדול”. התלות בהורים פוחתת” והקשר בין הילדים להורים מתרופף. עצות טובות שומעים הילדים גם מחבריהם” ולא רק מהוריהם” והאמון מתחלק בין ההורים לחברים. מתווספים גורמי סמכות נוספים (רב” מחנך” מדריך!). כל זה משפיע על הסמכות ההורית. תהליך זה הוא טבעי. ציר ההתקדמות החינוכית של ילד הוא מסמכות לעצמאות. מעבר זה הוא מבורך כאשר הוא הדרגתי” מותאם להתבגרות של הילד/נער. הנער מגלה יותר ויותר אחריות” ובמקביל עוברת הסמכות אליו” ואז הסמכות ההורית מצטמצמת. אין על כך חולק.
לכן” מרבית הספרות המקצועית העוסקת בסמכות ההורית מתמקדת בגילאים הנמוכים או בשלבים המוקדמים של גיל ההתבגרות. הסמכות ההורית כלפי מתבגרים מצטמצמת למינימום” רק לדרישות בודדות הקשורות בשלומו של המתבגר. הרציונל החינוכי הוא שהשקעה חינוכית מרוכזת בגיל הילדות תמשיך להשפיע לברכה גם בגיל ההתבגרות” בבחינת גם ‘כי יזקין – ויתבגר – לא יסור ממנה'” לכן השימוש בסמכות ההורית נחוץ פחות. הספרות המקצועית גם עוסקת בהרחבה בשיקום הסמכות ההורית של הורים למתבגרים במצבי סיכון (סיכון עצמי” התמכרויות” עבריינות נוער). המצב הסיכוני של הילדים מחייב את הוריהם להמשיך להחזיק במושכות או להחזיר אותן אליהם.
כשם שהסמכות ההורית היא טבעית בגיל ילדות” כך גם התרופפותה בגיל הבגרות היא טבעית. אבל” התנהלות חינוכית לא נכונה עלולה לפגוע בסמכות ההורית בגיל הילדות ולהאיץ את התרופפותה בגיל הבגרות” ולגרום לאובדן מוחלט של ההשפעה החינוכית על הילד/הנער.
מהי התנהלות חינוכית לא נכונה? זוהי התנהלות חינוכית קיצונית: א. עודף סמכות הורית. ב. העדר סמכות הורית. הסבר:
א. עודף לחץ” עודף הכוונה” הגבלת החופש והיצירתיות – יוצרים אצל הילד תחושת מחנק. בתגובה” הוא מתקומם ומנער מעליו את הסמכות ההורית. הוא מורד ואיננו מציית. הוא סולד מכל סוג סמכות. גם אם הורי הילד פעלו “לשם שמים”” מתוך מגמה חינוכית מובהקת” עלולה הפעלת לחץ עודף על הילד להביא אותו למרידה. על אחת כמה וכמה אם ההורים מפעילים את סמכותם שלא למטרות חינוכיות הגיוניות אלא למען כבודם” ונכנסים עם הילד למאבקי כוח חסרי טעם.
ב. גם העדר סמכות הורית” מתוך השקפת עולם חינוכית מתירנית” מזיק. הילד מתרגל להיות אדון לעצמו ולגורלו” ללא כל הכוונה חינוכית. הוא גדל פרא” במרחב הפקר. עושה ככל העולה על רוחו.
בשדה החינוך” נאבקות שתי אסכולות: זו שחוששת מעודף לחץ עם זו שחוששת מהעדר סמכות ומהפקרות. שני הקצוות מסוכנים. המחלוקת בין האסכולות היא על מה לשים את הדגש” היכן הסכנה גדולה ומוחשית יותר. יש הסבורים שמחלת הדור היא עודף סמכות הורית ויש הסבורים שהמחלה היא העדר סמכות הורית.
את מחלת עודף הסמכות ההורית קל לרפא. פשוט” מפחיתים את הלחץ על הילד ומקטינים את רשימת הדרישות מהנער. אבל לשם כך” חייבים ההורים לארגן את משנתם החינוכית ולקבוע סדרי עדיפויות חינוכיים ברורים” על מה עומדים בתוקף ועל מה מוותרים. (א) מה חשוב (ב) מה פחות חשוב” (ג) מה מיותר. על המיותר – מוותרים. את הפחות חשוב – דורשים” אבל לא “נלחמים” עליו” ולפי הצורך אף מוותרים עליו. על החשוב – עומדים בתוקף. זה מחייב את ההורים לעשות סדר בעולמם הרוחני ולהגדיר מהו לוז החינוך שלהם” ולהיות ממוקדים. קביעת סדרי עדיפויות חינוכיים איננה מלאכה קלה. הרי הכל חשוב!! דרך ארץ ותורה” לימודים ועזרה בבית” קימה לתפילה וחסד” נימוסים והליכות ונאמנות להלכה. אבל” אי אפשר להילחם על כל החזיתות. “תפסת מרובה – לא תפסת”. על מנת להצליח” חייבים לתפוס מועט בלבד ולהתמקד בו. לשם כך נדרשת הכרעה כואבת.
יש הורים שמציבים קווים אדומים רבים בפני ילדיהם” אבל בגלל לחץ ילדיהם אין הקווים האלו מחזיקים אפילו יום אחד. זה משדר חוסר רצינות וחולשה. אין טעם להניף דגלים ומיד לקפל אותם. כמובן” הצבת קווים אדומים איננה פעולה טכנית. קווים אדומים אמורים לשקף ערכים: ערכיהם של ההורים” ערכי הבית.
וכיצד מרפאים את מחלת העדר הסמכות ההורית? על כך במאמר הבא.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן