פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הפרעות שינה

הפרעות שינה

אחת השאלות הנפוצות בקרב הורים היא איך לפתח דפוסי שינה נכונים אצל ילדים?
הורים מבקשים להקנות לילדם הרגלי שינה עצמאיים ורגועים” מצפים שהילד יישן כל הלילה וגם אם יתעורר יחזור למיטה וימשיך לישון בלי הפרעות. סיוט של הורים זה לקום בלילה.
חשוב לציין שיש הבדלים בין ילדים בגיל הרך עד גיל שנה לילדים מעל גיל שנה. את החודשים הראשונים לחייו מבלה התינוק בשינה” שנתו אינה רצופה והוא מתעורר כמה פעמים במשך הלילה. השינה חשובה להתפתחותו הנפשית והפיזית” ילד שלא ישן טוב הוא רגיש ועצבני מאד. ככל שהתינוקות גדלים” מגיל שישה שבעה חדשים רובם ישנים עד עלות השחר” וחלקם עדיין מתעוררים בלילה. בגיל שנה עדיין הם זקוקים לשינה ביום אבל עיקר שנתם היא בלילה” ורוב התינוקות רוכשים למעשה הרגלי הירדמות ללא קשיים כל הלילה כמו מבוגרים.
אם כן מתי מתחילות בעיות בשינה?
ישנם שני סוגים של הפרעות. הראשונה נפוצה בעיקר בגיל הרך” מגיל שנה” ילדים מתעוררים במשך הלילה פעמים מספר” ומתקשים להירדם מעצמם. והשניה קושי להירדם בתחילת הלילה” קושי ללכת לישון” יש ילדים שמנסים במכוון לדחות את מועד ההליכה לישון. הורים מודאגים כשילד לא ישן טוב” הם גם כועסים כשאינו ישן כיוון שקשה לתפקד גם בלילה אחרי יום עבודה” וגם למחרת ביום ללא שינה. יתרה מכך” הורים משכיבים את הילד עם לחץ ומתיחות מפני החשש שהוא יתעורר בלילה וזה משפיע על הילד שעוד מתקשה להירדם בשל כך. מרוב עייפות ו”אין כח”” מוותרים הרבה הורים ולוקחים את הילד לידם” כדי שירדם מהר” ויש הורים הפוכים שנלחמים “לא יעזור לו כלום” שיבכה כל הלילה עד שילמד בסוף…”.
יש גם ויכוחים ומחלוקות בין הורים כיצד לנהוג” הורה אחד מכניס למיטתו והורה שני מחזיר את הילד. השאלה אם לאפשר לילד לישון במיטת ההורים שנויה מאוד במחלוקת. חשוב לדון באופן ענייני על כל מקרה” והכי נכון ובטוח – הורים צריכים לשתף פעולה ולהחליט לנהוג בדרך אחת מוסכמת.
מה הגורמים לבעיות בשינה?
אצל תינוקות הסיבות לבעיות שינה הן פיסיות” כאבים שונים” לפעמים צינון שגורם לקשיי נשימה” שיניים” בעיות רפואיות שונות ומגוונות. בכל מקרה ודאי צריך לטפל בבעיות הרפואיות. גם אם הורה לא ישן כל הלילה וגם אם צריך להחזיק את התינוק כל הלילה עד שיבריא” לא מתייחסים להרגלי שינה במקרים של תינוקות אלו. במצבים רגילים תינוקות ישנים כיוון שהם זקוקים לשינה כמו שהם זקוקים לאוכל” זהו צורך פיזי ורגשי. אצל ילדים מעל גיל שנה ייתכנו בעיות על רקע רגשי – יתקשו להירדם כתוצאה ממתח או מהתרגשות או מגרוי חזק מדי” והרבה פעמים החושך” הלילה” מפחיד אותם” אם אלו דמיונות או חשש מפרידה מההורים” שמא ייעלמו להם. לכן ילדים מנסים למשוך זמן – עוד סיפור” עוד מים” שירותים… יש ילדים בעלי מזג רגיש במיוחד” שמתקשים לווסת את עצמם” והשקט שלהם מופר מכל רעש וממה שקורה סביבם” קשה להם להירגע ולהירדם. לפעמים ילדים כאלה נרגעים על ידי מגע וליטוף יד” או על ידי סלסול בשיער” או עם משהו בעל מגע מרגיע.
וכפי שאמרנו גם הורים עלולים ליצור בעיות שינה – כשהם לחוצים וחרדים סביב השינה של ילדם” ומדביקים אותו במתח שלהם” והוא מתקשה להירדם. נוצר מין מעגל סגור” הורה חרד – ילד חרד – הורה חרד. לפעמים גם השתוללות סמוך לשינה” מעכבת אותה.
וההורים? יש שקופצים מכל בכי קטן וחלוש ורצים אל הילד לטפל בו. ויש הורים שלא פיתחו מספיק את מעמדם הסמכותי מול הילד ומתקשים ליצור גבולות של זמן” שעה קבועה” בתוך סדר היום. ויש כאמור כאלה שמניחים לילד לבד בחדרו” שיתמודד לבד…
משימתם העיקרית של ההורים היא לעזור להם לפתח הרגלי שינה עצמאיים ורגועים.
מה כדאי לעשות” בשבוע הבא.
אם יש שאלות מיוחדות ניתן לכתוב hadasage@wall.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן