פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כלל ופרט

כלל ופרט

“אתם נצבים היום כולכם לפני ד’ אלהיכם”. כשאתם כולכם יחד” אז אתם ניצבים כולכם לפני ד’ אלוהיכם. בעצם” מציאות זו קיימת “מראשית השנה ועד אחרית שנה”. אולם כאן מתגלה הפלא השמימי של קדושת עם ישראל אחד “עם זו יצרתי לי” תהלתי יספרו”. כשאתם ניצבים יחד” אז כולכם “לפני ד’ אלהיכם” – כולכם חברים. כולכם – “ראשיכם שבטיכם וזקניכם” עד “חוטב עציך” – גוף אחד” אורגניזם אחד” חיוניות אחת.
“נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם”. כי “לא איש אל ויכזב” ובן אדם ויתנחם” . יש אלמנט אלוהי נצחי שמימי שקיים במהלך הדורות. הדורות מתגלגלים ומתבלבלים” ואומות העולם עוברות מן העולם” – כדברי הירושלמי על הפסוק “ולא אמרו העוברים ברכת ד’ אליכם” “אלו אומות העולם שהן עוברין מן העולם” – ולעומתן אנו עם נצחי” ורבונו של עולם “זוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה”.
כלל ישראל מצד כלליותו ועצם נשמתו הוא קדוש וטהור. יש סגולה אלוהית” אמת מוחלטת וקבועה” המקיפה את כל מי ששייך לכלל ישראל. אמנם ממצב זה של “ביטוח לאומי” כלל ישראלי” יכול האדם לבוא להפקרות ומתירנות” ריקנות ותאווה” ההורסות את חיי היחיד והציבור. “והתברך בלבבו לאמר שלום יהיה לי כי בשרירות לבי אלך” למען ספות הרוה את הצמאה”. על כך באה אזהרה חמורה על אחריותו האישית: “לא יאבה ד’ סלוח לו” ” והוא יתן על כך דין וחשבון. אולם” על אף כל זאת אין זה סותר את הערך הכללי של קדושת האומה” שהוא מוצק” מוגן” ואינו משתנה. יש הבדלים דקים מאוד וחמוּרים מאוד” בין מקור קודש קדשים האבסולוטי הכללי לבין הריאליזציה של הפרטים” בין התחום של “ד’ אלהינו” לתחום של היחידים. אלה דברים נוראים השייכים לבירור עניין הברית בשורשו ויסודיותו.
ככל שנרבה בבירורים האלה” ככל שנרבה בלימוד אמונה וקבלת עול מלכות שמים” ככל שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה” ככל שנרבה בגבורה של תורה” יותר נזכה לגישה האמיתית והיסודית לעצמנו” ומתוך כך ולאור זה מתוכֵנו לכל מלוא רוחב ארצנו ולכל כלל ישראל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן