כל מגמת לימוד התורה היא שנדע לגלות אותה בתוך המציאות” כלומר לטהר את העין לראות נכון יותר” חיובי יותר” עמוק יותר את קרני השמש של השכינה העליונה שחוזרת לעמה. אדם המלא בש”ס ופוסקים” בחומש” בתנ”ך” בתלמוד” ובהלכה” מסוגל להתהלך בחייו” לעבוד בעולם החול ולקדש שם את שמו של ה’ בעולם. תורה המביאה לקידוש ה’ היא תורת הגאולה” בלשון המקובלים. תורה חודרת מסוגלת להעלות ניצוצות של אור מועט” וליצור מהם אור גדול.
לאחר שנה ועשרה ימים של התכנסות” בעת שבירת הכלים וחורבן של החברה המרושעת” נח בונה את עולם התיקון” עולם מסודר לפי זמנים” עונות” כבוד הדדי” קורבנות המעלים כלפי מעלה את הניצוצות הקדושים שהלכו לאיבוד” וברכות המורידות את השפע כלפי מטה. עד שהגמרא מצהירה במסכת חולין (קלט” ב): משה מן התורה מנין? מהפסוק “בשגם הוא בשר” הנאמר על דורו של נוח. בדור המבול קיבלו תורה” תורה גדולה אך לא היו להם כלים להכיל את האור הגדול הזה ונהייה חורבן.
אולם באמת” מהמבול וההרס יוצאת תורה שבעל פה” ששה סדרי משנה: סדר נשים: אתה ואשתך” כאן התיר להם תשמיש המטה . סדר קודשים: ויבן נח מזבח לה’ .סדר מועד: עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבתו . סדר זרעים: ויברך אלהים את נח ואת בניו ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ .סדר נזיקין: שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלהים עשה את האדם .סדר טהרות: את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ .
לא קיבלנו את תורת משה” אלא על מנת שנדע את ה’ ית’. ואין חילול ה’ גדול מזה שאין נבואה בישראל. לכן נתחזק ונלמד הרבה תורה” ויחד עם זאת ניצור כלים רחבים עד שנדע להביט פנימה לתוך המציאות הארצישראלית” להבין את דרכי הבורא” את תורת ה’. כי “בכנסת ישראל יכולים להימצא אנשים כאלה שמרגישים את ענקיות רוחם בקרבם פנימה” והם מלאים עוז וענוה” ועורגים הם למעמד של הוד חירות” הבא דווקא מתוך הערפל של החושך שמכסה ארץ” (שמונה קבצים ח” כב” ראי”ה קוק).