עזרא ובית דינו הקפידו להשאיר את נוסח התפילה דווקא בלשון הקודש ולפי סדר בקשות המוכר לנו. השאלה היא האם כך הם התכוונו להתמודד עם הקושי להתפלל אחרי הגלות? הרי אותה עילגות” שהופיעה בהבעתנו לאחר שהייתנו הארוכה בגלות” לא מצאה מנוח בתקנת עזרא הנ”ל?
“שכשם שגלינו מארצנו” כך גלינו גם מעצמנו…” כך כותב האדמו”ר מפיסצסנא הי”ד (דרך המלך” דרשה א” פס’ ב). הגלות מהארץ הינה סימן לגלות מעצמיותנו. הגלות אינה מהווה (רק) שינוי מקום אלא שינוי בסדר הדברים” בטבענו (מהר”ל” נצח ישראל” פרק א’). הטבע של עם ישראל הינו תקשורת קו פתוח עם אלוקיו “…בכלל דומה” כי השאיפה והמטרה של העם כולו היו אז להכשיר את עצמם” כי תשכון עליהם רוח ה’ בנבואה… כי הנבואה והשראת רוח ה’ הייתה השאיפה והמטרה של העם כולו…” (דרך המלך שם). עם ישראל בארצו שואף לדבקות בבוראו וגואלו. דבר זה מתבטא בקו הפתוח שיכול להיות לכל אחד: נבואה. היהודי המתפלל לא מסתפק בטקס של רשימת בקשות (מעין רשימת קניות בסופרמרקט שבבעלות ה’)” אלא מזין את צימאונו התקשורתי עם אלוקי ישראל. לכן “אע”פ שהנבואה פסקה היום” מצוי בכל זאת ניצוץ של נבואה בכל יהודי ויהודי” פשוט לגמרי… הנה זאת היא צורת ישראל על רוחה ונשמתה” לגלות את רוח ישראל”. לגלות את רוח ישראל” זה כל הסיפור! ברגע שיהודי מדבר שפה זרה” נפגעת רוח ישראל. אותה פגיעה אנושה” שמרדימה את התחושות הטבעיות הבריאות של עם הנבואה. כל נושאי התפילה נובעים ממקור הנבואה. (נקודה זו תפותח במאמר הבא). להתפלל על בניין ירושלים אינו מסתכם בצירוף מילות בקשה” שאפשר לצאת ידי חובה גם בשפה זרה נטולת קדושה” אלא בחיבור החיים” במשמעות ובמגמה הנבואית שבפנייה לה'” הדורשת לגלות את רוח ישראל. כי התפילה באה לגלות את רוח ישראל בכל רובדי המציאות” שסיכומם תשעה עשר הסעיפים של תפילת העמידה. לתת ביטוי לבקשתנו באמצעות נתינת ביטוי לרוחנו” שהייתה תקינה עד ימי עזרא. עד אז “כל אחד (היה מתפלל) כפי יכולתו: יש שמתפלל פעם אחת ביום” ויש שמתפלל פעמים הרבה…”” באופן הטבעי ביותר לרוח ישראל. דאגת עזרא ובית דינו בתקנתם” הייתה לשמר בחממה רוחנית את אותה רוח” על מנת שאותן התפילות שייאמרו במשך תקופת הגלות הארוכה והמבלבלת” תשקמנה את אותה רוח ישראל” שתכליתה גילוי הנבואה של עמנו בארצו. הישג זה לא ניתן כאשר מדברים בשפה שאינה משקפת את רוח ישראל. לכן הייתה חשיבה עמוקה להקריב על מזבח גאולת רוח ישראל את ההבנה המילולית שבתפילה” גם במחיר שבמשך הגלות” יהודים יתפללו בלי להבין. כי החשוב הינו שיקום רוח ישראל. בית דינו של עזרא סידרו את העניינים וחילצו את רוח ישראל מבלבולים אנושים. בתפילותינו הננו עובדים עם לבנו” להתאימו לרוח ישראל.
זהו סוד סידור תפילותינו” נוסחן” מניינן…