פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מעשה אבות בניין עולם

מעשה אבות בניין עולם

מעשיהם של האבות אינם רק סימן לבנים” כי אם בניין לדורות עולם” בגשמיות וברוחניות” בהווה ובעתיד” לעם ישראל ולאנושות כולה.
יעקב אבינו הנו אבטיפוס לכך.
א. בהניחו יסודות לעבודת ה'” במשכן ובמקדש.
ב. בהביאו ברכה בכל מקום שהוא חי בו.
ג. בהנחילו מוסר עבודה מושלם.

א. בניין אמונה ועבודת ה'” אנו מוצאים בסיום חלומו של יעקב שנאמר בין השאר “והיה ה’ לי לאלקים” והאבן הזאת אשר שמתי מצבה” יהיה בית אלקים” (כח כב). מהי האבן הזאת” בהא הידיעה? ומה מורה המילה הזאת? וכיצד תהיה בית אלקים?
מסביר האוה”ח הקדוש. האבן מורה על אבן השתיה” שממנה מושתת העולם” ועליה נבנה המקדש. וכלשונו: “והאבן הזאת תהיה בית אלקים… יֵרָאֵה. היא זו אבן השתיה שהזמינהּ יעקב למקדש”. וכתרגום יונתן במקום “האבן הזאת ששמת מצֵבה” – תהיה מסודרת בבית מקדש ה’ ודורות יעבדו עליה לשם ה’ וכן בזוה”ק (א ע”ב ע”א).
יעקב” בהזמנתו זו” הקדישהּ לקדושת המקדש. וממשיך האוה”ח “וכן מצינו לו (ליעקב) שהזמין והכין עצי שטים למשכן במדבר” (עי’ תנחומא תרומה ט) ונמצאנו למדים כי מכך שבדעת יעקב היה להכין את צרכי המשכן והמקדש (ע’ רש”י שמות כ וטו” כה ה) אוה”ח: “ואולי שיכוון ה’ באמרו: ועשו לי מקדש (שם כה) ולא אמר ועשו לי משכן לפי שמקדש הוא לשון מזומן ומוכן. פי’ שצווה אותם שיעשו את בית ה'” ממה שכבר הוזמן. כי המשכן וגם ביהמ”ק בשניהם” הזמינם יעקב (עצי שטים ואבן). ושכנתי בתוכם רומז על שתי הכנות אלו”. ואולי יעשו לי מקדש – הוא מקדש עולם” ושכנתי בתוכם הוא המשכן.
ב. בהביאו ברכה בכל מקום שחי בו. כדברי האוה”ח (כח יד) “ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך – שכן מצינו באנשי ארם” שנתברכו (בשהותו בבית לבן) כאמרם ז”ל (בר”ר יט) שקודם בוא יעקב לארם היו מדוחקים למים” וכיון שבא יעקב” נתברכו במים. וכן היה ג”כ במצרים שמעת שירד למצרים” נתבטלה גזרת הרעב” ונתברכו לרגליו” (בבריאות ובעושר. תוספתא סוטה י). “ובזרעך” – שכל זמן שהיה ביהמ”ק קיים” היתה ברכת 70 האומות וקיומם באמצעות ישראל” במה שהיו מקריבים כנגדם (70 פרים בסוכות) ובגלות” ג”כ קיום האומות וסמיכתם (משענתם) היא ישראל דכתיב: ‘שמוני נוטרה את הכרמים’ (שיה”ש א ו” אדר”נ כ)”. ובפירוש אוה”ח על הנ”ך ‘ראשון לציון’ על פסוק זה כי ה’ שומר האומות בשביל שלא יגיע היזק לישראל. בחינת כרמי שלי.
ג. מוסר עבודה ורגישות לזולת. בבוא יעקב לבאר” אמר לרועים בין השאר “הן עוד היום גדול.. השקו הצאן” ולכו רעו”. במבט ראשון הוא דואג שמא הם שכירים ומדוע יבזבזו זמנם לריק. אך בעיני אוה”ח מבצבצת מכאן דאגתו לצער הצאן. וכלשון אוה”ח הקדוש: “ויאמר ‘הן עוד היום גדול” טעמו: אשר נעשה שופט ומוכיח להם” (על אף שאין זו מדרכו של אורח)” ולצד שאיסור צער בע”ח הוא דבר תורה (ב”ב לב ע”ב) וחש על צערם של הצאן”.
יעקב אבינו הוא היחידי מבין האבות המשמש כשכיר” ומלמדנו מוסר עבודה מהו. כאמרו לנשותיו “כי בכל כוחי עבדתי את אביכן” (לא ו)” וכדבריו ללבן “הייתי ביום אכלנו חורב” וקרח בלילה” ותידד שנתי מעיני” (לא מ).
מעניינים דברי הרמב”ם בסוף הלכות שכירות (פרק יג) שם הוא מציב את יעקב אבינו כמודל למוסר עבודה. ואלו דבריו: …כך העני (שכיר) מוזהר שלא יגזול מלאכת בעה”ב ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן” ומוציא כל היום במרמה” אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו חז”ל על ברכה רביעית של ברכת המזון (הטוב והמיטיב) שפטור מלברך (ברכות טז) שלא יברכנה וכן חייב לעבוד בכל כוחו” שהרי יעקב הצדיק אמר ‘כי ככל כוחי עבדתי את אביכן” לפיכך נטל שכר זאת אף בעוה”ז שנאמר ‘ויפרוץ האיש מאד מאד (ל מג)”. על פי תוספתא (בבא מציעא ח) “אסור לפועל לסגף ולהרעיב עצמו ולעשות מלאכתו בלילה ולהשכיר עצמו ביום” או לקבל על עצמו תענית משום דמחלישים כוחו ומבטל ממלאכת בעה”ב”. וכל דינים אלה בנויים על יסוד הדין שצריך לעבוד בכל כוחו כמו שמצאנו אצל יעקב הצדיק” כך מכנה אותו הרמב”ם. ולוואי שנזכה ללכת בדרכי אבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן