פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מְחַיים ימיהם

מְחַיים ימיהם

הרב חנוך בן פזי
מדרש רבא פותח את פרשתנו: “ויהיו חיי שרה…” בפסוק (תהילים לז” יח) “יודע ה’ ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה” – כשם שהם תמימים” כן שנותם תמימים וכפירוש רש”י בתהילים: ה’ מכיר ומחבר את ימיהם של הצדיקים התמימים” שהם ימים מלאים מעשים טובים” ואת שכרם המוכן להם לנחלה” ינחלו לעוה”ב (ועיין מלבי”ם בראש פרשתנו).
אוה”ח הקדוש שואל א. למה כתב “ויהיו חיי שרה” ולא ‘ותחי שרה’? כפי שמוצאים אצל הצדיקים שקדמו” אדם” נוח” שֵם.
ב. מדוע כפל הפסוק דבריו” פתח “ויהיו חיי שרה” וסיים ב”שני חיי שרה”.
תשובת אוה”ח הקדוש: כל מקום שנאמר ‘ויהי'” ‘ויהיו'” הרי הוא לשון צער. בניגוד ל-‘והיה'” לשון שמחה (מגילה ז ע”א) ולכן שינתה התורה ואמרה “ויהיו חיי שרה…” – “אכן יתבאר ע”ד אמרם ז”ל (פרקי דר”א) שסיבת מיתתה היתה שהודיעוה עקדת יצחק” וכמעט שלא נשחט” פרחה נשמתה” וכפי זה מיתת שרה היתה מצד שמועת יצחק (עקדה) הוא שרמז באמרו ‘ויהיו’ לשון צער”.

?? פירוש נוסף: “אמר ויהיו” שאם לא היה המאורע של העקידה” היו נכונים לה עוד שנות חיים והוא אמרו ‘ויהיו'” פירוש: הויה חדשה שונה מהקצבה (שניתנו לה מתחילה)” שקצבת ימיה יותר הם” ועל ידי מעשה הנזכר היו חייה סך (שנים) האמור בעניין.”
“ואמרו ‘חיי שרה’ (ולא ויהיו ימי שרה) כי הצדיקים מְחיים ימיהם” כי כל מהות חייהם היא עבודת ה’ ובמעשיהם הטובים” הם מכניסים חיות רוחנית לימיהם שבעוה”ז. והרשעים” ימיהם מחיים אותם ולכן כתב: חיי שרה” כי אין העיקר אצלה הימים אלא החיים”. ובדומה לזה: “ואברם זקן בא בימים” – בא עם כל המעשים הטובים שעשה בכל יום.
ובעניין הכפילות ‘חיי שרה’ ו’שני חיי שרה’ מחדש אוה”ח חידוש מפליא: צדיק שמתקצרים ימי חייו מקבל מעמד רוחני ושכר כאילו חי את מלוא חייו ונתעלה בהם.
וכדברי אוה”ח “שיכוון להודיע את משפט החסד (לפנים משורת הדין) אשר ישפוט הקב”ה לידידיו” כי כל צדיק שלא השלים ימיו לסיבה ידועה (ונמצא כי חסר הוא את אותם המצוות והמעשים שהיה יכול לעשות בשנים אלו) ולא יגרע ה’ מהצדיק את מה שהיה מרוויח” אילו חי שניו שלמים (בשלמותם) וישלים לו שכרו גם על השנים שלא פעל בהם דבר” כי יאמר אליו (לה’) אילו הייתי חי” תאוותי היתה לסגל לעצמי דבר טוב” והוא אמרו “שני חיי שרה”. כִּיוון אל שאר השנים שלא חיתה” לומר שכל שנותיה שנקצבו לה היו חיים ממנה והאירו מכבודה”.
‘ויהיו חיי שרה’ בתחילת הפסוק” הם החיים שחייתה בפועל. ואילו סיומו של הפסוק שנֵי ‘חיי שרה’ אלו החיים שנתקצרו” בהם הולכת ומתעלה למרות שבפועל לא פעלה בעוה”ז.
ובדומה לזה מאמר חז”ל “צדיקים במותם קרויים חיים”. “ואתם הדבקים בה’ אלקיכם חיים כולכם היום”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן