פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חיבור כפול

חיבור כפול

תכונת החיבור הנמצאת בשמה של חברון מתבטאת בחיבורים שונים ומגוונים. הפעם נעסוק בחיבור אחד המתייחד מאוד בשמה של מערת המכפלה אשר בחברון” שכדבריהם של חז”ל בגמרא (ב”ב נח) וכפי רש”י בפרשתנו (כג ט) – היא כפולה: א. בקומותיה” “בית ועלייה על גביו” ב. כפולה בזוגות הקבורים בה – איש ואשתו.
והנה תמוה הדבר מאוד מדוע נקברו אבותינו ואמותינו במקום קבורתם שלאדם וחוה? ויותר מכך בגמרא (שם) מבואר” שלפי הדעה שהמערה כפולה בקומותיה” אדם וחוה נקברו בקומה התחתונה” ואילו אבותינו ואמותינו בקומה העליונה” מה משמעות הדבר? מבאר הרב קוק (שם): “והנה מעלות השלמות כפולות הנה במעלתן” ויש לכל אחת מקום לפי ערכה. האחת היא המעלה השכלית שנטועה בנפש האדם” שממנה – כשהיא על דרך ישרה – תוצאות לחמודות ומידות יקרות ועבודה גדולה לה’ יתברך. אבל ראה ה’ יתברך שאינה מספקת לשכלול שלמות האדם עד שנוספה לו הערת התורה האלוקית… שבוודאי לזאת המעלה העליונה שהתורה מגעת את העוסקים בה ומקיימים מצוותיה “א”א כלל שיגיע השכל האנושי את ההולכים בדרך ישרה על פי דרכו”. אם כן שתי מעלות באדם: האחת טבעית אנושית הבאה לידי ביטוי בשכלו ובמוסריותו” והשניה אלוקית” נבדלת העומדת למעלה מטבעיותו. ויותר מכך” דווקא מפני שהתורה עליונה מן הגוף” ואילו השכל קשור לגוף ולמדרגה הטבעית שבאדם. דווקא מעלה זו של התורה יוצרת ריחוק וחוסר קשר אל הגוף וממילא אי יכולת להעלותו משפלותו. שפלות שדווקא מפני נמיכותו שלהשכל וקישורו לגוף תוכל להשתלם על ידי השכל השייך למדרגת החיים הטבעית” וממילא בהתחברות שתי המעלות שבאדם” התורה והשכל” כשנשמר היחס הנכון ביניהם” שמקומו של השכל למטה כהכנה ותשתית” והתורה במעלתה העליונה מעליו” יוכל להופיע החיבור השלם בין הגוף” השכל המעלהו” והתורה שלמעלה משניהם. וכלשון הרב (שם) “והנה עצם הערת השכל כיוון שהוא דבק בטבע האדם”כשהוא דבק עם הערת התורה” גורם שנעשה רצון הגוף שלם עם חוקי התורה ומשתלם הגוף להתקדש בקדושת התורה (דרך השכל המתווך והמקשר ביניהם). מה שלא היה כן” אם לא התלווה השכל אל התורה… הגוף יהיה מטבעו ההפך המבוקש מצד התורה…”
מכאן ברור שאדם וחוה המבטאים את מעלתו הטבעית-השכלית של האדם” ולעומתם אבותינו ואמותינו המבטאים את מעלתו האלקית של אדם” הוצרכו להיקבר ביחד באותו מקום על מנת ללמדנו את הכרחיות הקשר שביניהם. אמנם מובן שאדם וחוה נקברו למטה” ואילו האבות והאמהות למעלה” כי התורה היא למעלה מן השכל” אך מאידך ללא השכל הנמצא למטה אי אפשר להגיע אל התורה שלמעלה” וק”ו שאי אפשר להעלות את חיי הגוף הטבעיים שמתחת לשניהם.
זה סוד הכפילות של מערת המכפלה וסודה של חברון המחברת את המדרגות האלו יחדיו ביחס הנכון” וכסיום דבריו שם “אדם הראשון לבדו היה הכולל הערת השכל הכללי בשלמותו …(ולעומתו) האבות והאימהות הכינו הערת התורה שתהיה ראויה להתקבל מצד הגוף… על כן היתה הוראת חיבורם נחוצה מאוד… אם כן הם בית ועליה על גביו ואדם וחוה בבית” שהוא רק הכנה ותחתון לגבי מעלת ההתקדשות הנמשכת מהאבות שהיא על פי התורה” על כן האבות בעליונה על כן שם העיר חברון לשון חיבור” כי היא נאותה אל החיבור הנכבד להשלמת הגוף מצד השכל והתורה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן