פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הצדיק ר’ יעקב אבוחצירא- “אביר יעקב” זיע”א

הצדיק ר’ יעקב אבוחצירא- “אביר יעקב” זיע”א

” ‘ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו’. אפשר לרמוז” דעיקר ביאת האדם לזה העולם הוא כדי להשלים רוחו ונשמתו” והשלמתם היא ע”י עסק התורה והתדבקות במצוות ובתפילה כראוי. וכישזכה לתיקון נפש רוח ונשמה – בזה יזכה להתדבק בשכינה… וזהו שאמר ‘ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה’ ‘מצרימה’ – גימטריא שכינה” ובאו לומר כאן מי הם בני ישראל הראויים לידבק בשכינה – הם ‘את יעקב'” דהיינו שיש בהם המידות הרמוזים בראשי התיבות של ‘יעקב’ – יחוד” ענוה” קדושה” וברכה. יחוד- שיהיו מייחדים את השם כראוי בכל עומק ליבם. ענוה – בכל אשר עושים יהיו ענוים ולא יתנשאו בשום דבר. קדושה – שיקדשו אותם כראוי בקדושה ובטהרה ויהיו עסוקים בתורה הקדושה. ברכה – שיהיו נותנים ליבם בכל הברכות לברכם כראוי… וכשיהיו בהם כל המידות הללו – אז יהיו ראויים לידבק בשכינה” (“פיתוחי חותם”” תחילת ספר שמות).
מצעירותו הצטיין יעקב בהבנה ישרה להפליא ובכושר התמדה מדהים. הוא למד עם אביו” ר’ מסעוד” – בתחילה מקרא” אח”כ משנה ותלמוד” בבקיאות מופלאה. עד מהרה נודע ר’ יעקב בשערים גם כבעל מופתים” ששכינה מדברת מתוך גרונו. מסופר כי בהיותו כבן 26 בלבד” בשנת ה’תקצ”ב” שלח ר’ אליהו חיים זצ”ל” ראש רבני בבל” וביקש מר’ יעקב ברכה עבורו ועבור אשתו לפרי בטן. ר’ יעקב בירכם שיזכו בקרוב לבן שיאיר עיני ישראל בתורה” וב”ה ברכתו עשתה פירות” ולאחר כשנה זכו לחבוק בן – יוסף חיים” הוא הגאון האדיר ה”בן איש חי”.
ר’ יעקב נתמנה כמנהיגה הרוחני של הקהילה בתאפילאת שבמרוקו. הוא נודע כגאון עצום בנגלה ובנסתר” ובהדרכתו בלימוד כתב: “דבתחילה לומד אדם המקרא” ואח”כ לומד המשנה” ואח”כ לומד הגמרא” ואח”כ לומד ההלכות על בוריין” ואח”כ העיקר- הוא הסוד” על אמיתתו” (הקדמתו לספר “אלף בינה”)
כח ברכותיו של ר’ יעקב היה מן המפורסמות” בקרב יהודים וגויים כאחד. נכדו” ה”בבא סאלי”” סיפר כי פעם הגיע ר’ יעקב לעיר תומיסנת שבמרוקו והתאכסן אצל אחד התושבים בכבוד רב. ר’ יעקב למד תורה בחדרו” וילדים ערבים החלו להשליך אבנים על חלון חדרו. ר’ יעקב ביקש לסגור את חלונות הזכוכית” ולמרבה הפלא כל האבנים שהושלכו חזרו כבומרנג אל הזורקים ופצעו אותם. הורי הילדים” שהבינו שמדובר באיש קדוש” באו עד מהרה לבקש את סליחת הרב…
פעם אחרת” כשהיתה שנת בצורת והשערים האמירו” הבטיח ר’ יעקב לאחד מעשירי העיר כי אם יתרום את כל כספו לעניי העיר – יהיה עמו במחיצתו בגן עדן. הלה” ר’ דוד אזרואל” הסכים מיד והפקיד אצל ר’ יעקב כד מלא מטבעות ושטרות. בכל פעם שהיה עני מתדפק על דלתו” היה ר’ יעקב מוציא מהכד ונותן לו. לאחר שנה” כאשר השתפר המצב” קרא ר’ יעקב לעשיר” הודה לו והשיב לו את הכד. כאשר מנה ר’ דוד את תכולת הכד” נדהם לגלות שלא חסר ממנו מאומה!
מה גדולה היתה כמיהתו של ר’ יעקב לעלות לארץ הקודש. חמש פעמים ניסה לעלות לארץ ובכל פעם הניאוהו בני הקהילה בהפצרות ובתחנונים. בפעם השישית הודיע להם כי הוא עולה לארץ הקדושה” וממנה את בנו ר’ מסעוד תחתיו. ר’ יעקב נסע דרך אלג’יריה ומשם לתוניס” לוב ומצרים בדרך לארץ ישראל. תוך כדי מסעו” בעיר דמנהור שבמצרים” נפל לחולי” והשיב את נשמתו ליוצרה ביום כ’ טבת ה’תר”מ” השבוע לפני 134 שנים.
סיפורי מופתים רבים נקשרו בשמו גם לאחר מותו. סיפור מדהים קשור לתבוסת הנאצים באל-עלמין שבמצרים. הנאצים פלשו למצרים” בדרכם לארץ ישראל. לילה אחד חלם ר’ יצחק אלפייה זצ”ל” מגדולי מקובלי ירושלים” ובחלומו פונה אליו ר’ יעקב אבוחצירא ומפציר בו לערוך בדחיפות לימוד על קברו בדמנהור. בדרך לא דרך הגיע הרב אלפייה לציונו של ה”אביר יעקב” עם מנין אנשים” ולאחר תיקון שארך שלושה ימים ושלושה לילות” שמעו קולות שמחה מהעיר. השמועה נפוצה במהירות שהגרמנים נסוגו. מיד קראו הלל ועשו שמחה גדולה” ויהי הדבר לנס.
הקדוש ר’ יעקב אבוחצירא הותיר אחריו משפחה ענפה של צדיקים” ותלמידי חכמים עצומים. היא משפחת אבוחצירא המעטירה.
ר’ יעקב אבוחצירא” “אביר יעקב”. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן