פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ענווה – תכונה ישראלית

ענווה – תכונה ישראלית

מול טענתם של קרח ועדתו על משה ואהרון “ומדוע תתנשאו על קהל ה’ “” מעידה התורה על משה רבינו “והאיש משה ענו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה” (במדבר יב” ג). ענווה זו מתבטאת גם בדבריו בפרשתנו” “לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי אחד מהם”” אף שהיה מגיע למשה לקבל ‘רכב’ והוצאותיו בתוקף היותו מנהיג הציבור” הוא לא ניצל את מעמדו והשתמש רק ברכושו הפרטי וכך שירת את הציבור (ומכאן מוסר השכל למנהיגים בימינו). חכמינו לימדונו שמידת הענווה היא מִתכונתם של עם ישראל. “אמר הקב”ה לישראל חושקני בכם שאפילו בשעה שאני משפיע עליכם גדולה אתם ממעטין עצמכם לפני. נתתי גדולה לאברהם” אמר לפני ‘ואנכי עפר ואפר'” למשה ואהרון ואמרו ‘ונחנו מה?’ לדוד אמר ‘ואנכי תולעת ולא איש’ ” (חולין פט א). מבאר הרצי”ה שיש כאן הדרגה” שאכן שלושתם ענווים” אך כפי גודל הכלליות הישראלית של האישיות” כך גודל הענווה. אברהם עדיין אינו כלל ישראל ולכן הביטוי ואנכי עפר ואפר הוא אכן ביטוי חריף של ענווה “אבל בכל זאת יש מקום לדון בו” זה בכל זאת משהו. למעלה מזה הענווה של משה רבינו האומר “ונחנו מה”” יש בו” במשה” ביטוי יותר חריף של ביטול המציאות” וזה נובע מכך שמשה רבינו שקול כנגד כל ישראל וככל שמתגלה יותר עם ישראל יש יותר ענווה. על גבי כולם עומד דוד המלך שהוא כלל-כלל ישראל. בדוד מתגבשת ומתעצמת המציאות הכלל ישראלית” המדינית” הממלכתית” ולכן ביטוי הענווה שלו חריף עוד יותר ‘ואנכי תולעת ולא איש’ זו שלילת היותו איש” הופעת מציאות אחרת” (שיחות הרצי”ה על ספר שמות” 289)
סוגי הענווה.
הרצי”ה לימד עוד ש”הענווה קיימת בשני מובנים” יש ענווה כלפי הבריות כאשר אין אדם מתנשא על רעהו” אינו חושב את עצמו לסוג אחר” ואדרבא” תמיד מוכן לעזור לזולת” אך מול זה מתנשאת הענווה כלפי רבש”ע” ענוה כלפי ה’ היא הכרה שריבש”ע הוא מקור הכל” שורש הכל” כל מה שיש לנו אינו משלנו אלא בא מרבש”ע ואין לנו מה להתגאות בו. התורה מודיעה לנו שיש לנו סגולה ישראלית מיוחדת” וכי יש לנו להתגאות בכך? לא אנו עשינו את עצמנו אלא כך נבראנו”. וכדברי ריה”ל שהגדיר זאת בארבע מילים “הכל ממנו (מאתו) ולא ממנו (מאיתנו)”(שם” בראשית עמ’ 33).
בין ענווה לעצבות
אך סכנה אחת יש בענווה שיהא יכולה גם להביא את האדם לעצבות. כך מלמד הרב קוק שמידות אלו מצרניות ובקלות יכול האדם לבוא מענווה לעצבות ומלמד הרב איך להיזהר מכך” שהעצבות נובעת מכך שהאדם שחושב שערכו האישי מרומם והוא ראוי לכל גודל” אך לצערו הוא מוצא בעצמו חסרונות ומחסורים שלא כראוי לו וזה אכן מצער” אך אין בו ממידת האמת.
אולם “הענווה באה אחרי ידיעתו שאין עניינו בעצמו ראוי אל שום גדולה וכל גדולה וטובה שתגיעהו היא חסד ה’ יתברך עליו. אז יהיה שפל בעיניו ונגרע בערכו אבל עצב לא ידע רק ישמח במנת גורלו ומעט הטוב אשר ימצא בעצמו יודה לה’ חסדו עליו” (מוסר אביך עמ’ סוד)” ודבר זה” מוסיף הרב ללמד” יזרז אותו לקנות עוד מעלות ומידות חשובות שאחרי שהוא רואה שלמרות שהוא לא ראוי ה’ מזכה אותו בדברים טובים כאלה אזי בוודאי ה’ יזכה אותו לקנות עוד מעלות גדולות ונפלאות מאלה (ע”פ מוסר אביך שם).
נתחזק במידה זו שהיא יסוד לכל המידות ויסוד לקניין תורה אמיתי ושלם ונזכה לטובה ולברכה מאת ה’ אלוקינו.

תגיות: ענווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן