פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קרח שפיקח היה

קרח שפיקח היה

במסכת גטין (נה ב) מטילה הגמרא על קמצא ובר קמצא את האחריות על חורבן ירושלים” והיא מספרת שם: “מעשה באדם שהיה אוהבו קמצא ושונאו בר קמצא. עשה סעודה” אמר לשמשו: לך והבא לי את קמצא. הלך והביא לו את בר קמצא. בא בעל הסעודה ומצאו לבר קמצא יושב” אמר לו: הרי שונא אתה לי ומה לך כאן? עמוד וצא! אמר לו: לא. הואיל ובאתי – הניחני” ואתן לך דמי כל מה שאוכל ואשתה. אמר לו: לא!… תפסו בידו” והוציאו”.
נשאלת השאלה מה ראתה הגמרא להאשים גם את קמצא כשאמרה “על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים”” שהרי הוא לא נכח באירוע עצמו שהביא לחורבן. ושאלה זו שואל המהר”ל (נצח ישראל פ”ה): “יש לך להתבונן מה עשה קמצא ומה פשעו ומה חטאו שאמר: על ידי קמצא חרבה ירושלים?”. יש שלמדו מכאן שאם ידיד טוב שלך עושה שמחה ולא הזמינך” בוא לשמחתו גם בלי הזמנה” ואם כך היה נוהג קמצא לא היה נחרב הבית. המהר”ל מסביר שם שגם קמצא היה קשור לחורבן בדרך זו: ירושלים נחרבה בגלל המחלוקת ושנאת חינם שפשתה בחברה הישראלית” אבל אדם בודד אינו יכול לחולל מחלוקת אלא אם כן יש לו תמיכה של חברים וידידים. ובעל הסעודה העיז לשנוא רק מפני שסמך על אוהבו קמצא” כך שגם קמצא שותף לחורבן ירושלים.
את הסוד הזה” שהצלחת המחלוקת תלויה בסביבה תומכת” ידע גם קרח. לקרח היה אינטרס אישי במחלוקת” שביקש לעצמו גדולה” אולם הוא לא היה ראוי לה” כמו שאמרו במסכת סוטה (ט ב): “קרח נתן עיניו במה שאינו ראוי לו – מה שבקש לא ניתן לו ומה שבידו נטלו ממנו”. לכאורה” נראה שחטאו של קרח היה שפגע במשה” אבל לא בזה משה רואה את חטאו אלא דווקא בביזיון התורה שיש במעשה הזה” כמו שמובא במדרש הגדול (במדבר טז כח): “אמר משה לפני הקב”ה: ריבונו של עולם” על שהלעיזו עלי ועל אחי שתקתי” ועל ביזיונה של תורה איני שותק”. כאשר אדם שאינו ראוי מבקש להחליף את משה רבנו ולהיות מייצגה של התורה בעולם אין לך ביזיון לתורה גדול מזה. ובצדק שואל רש”י: “קרח שפיקח היה מה ראה לשטות זו?”. ותשובתו היא: “עינו הטעתו”. האויב הגדול של האדם הן ה”עיניים הגדולות” שלו” והן שהכשילו את קרח כבר מראשית דרכו. אנו מוצאים אותו במצרים” בשעה שאחיו נאנקים מעבודת הפרך” הוא מבקש ומוצא לעצמו ג’וב להיות ממונה בביתו של פרעה” ובתאוותו לממון הוא דואג שמפתחות האוצרות של פרעה יהיו בידו (עיין במדב”ר יח טו). להיטות זו להרבות ממון נמשכת אצלו גם ביציאה ממצרים. בשעה שמשה עסוק בחיפוש עצמות יוסף” בה בעת מחפש קרח ומוצא את המטמוניות שהטמין יוסף במצרים (סנהדרין קי א)” ובכסף זה הוא מממן את המחלוקת למשוך את ישראל אליו (עיין תרגום יונתן בן עוזיאל” במדבר טז יט).
גם אחרי שהחליט קרח להיות מנהיגו הרוחני של עם ישראל ומייצגו של הקב”ה עלי אדמות” הוא יודע שאם יתייצב עם עצמו לבד” אף אחד בעם ישראל לא יבחר בו” גם מצד עצמו ובוודאי לא כמחליפו של משה” ועל כן הוא מארגן לו חבורה תומכת” ככתוב: “ויקח קרח” וכפרש”י: “משך ראשי סנהדראות שבהם בדברים”. ולפי המדרש (ילמדנו): “משך כל גדולי ישראל והיטם אחריו”. אחרי קבלת תמיכתם של גדולי ישראל” הוא יודע שלא יצליח ב’דיל’ שלו ללא תמיכתם של פוליטיקאים המנוסים במחלוקות” והוא מצרף לעדתו את דתן ואבירם” שעליהם אמרו חז”ל (ילק”ש שמות קסז): “כל מה שאתה יכול לתלות ברשעים הללו” תלה”. הם שהיו אופוזיציה למשה עוד מהימים שמשה יצא אל אחיו במצרים” והם שהמשיכו בהתנגדותם לאורך כל ימי המדבר” כמו שמובא במדרש (שמו”ר א יט): “הם שהותירו מן המן” הם שאמרו נתנה ראש ונשובה מצרימה” הם שהמרו על ים סוף”. אלא שגם אז החבורה הזו תמכה בקרח לא מפני שחשבו שהוא המתאים” אלא כל אחד עשה זאת מאינטרסים אישיים. כל אחד ממאתיים וחמישים איש רצה להיות כהן גדול” ואילו דתן ואבירם לא תמכו בקרח אלא כדי לפגוע במשה.
מפני זה אמרו חז”ל (אבות פ”ה יז): – “מחלוקת קרח ועדתו” – ללמדנו” כי המחלוקת היתה בתוך עדת קרח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מעמד האשה
Shape-2
machon
אין לך דבר שעומד בפני התשובה: הרב פילבר
Shape-2
castle-6224896_1920
חרות של אמת
Shape-2
machon
טובים ורעים באומות העולם
Shape-2
machon
ויחזק ה’ את לב פרעה
Shape-2
machon
טובים ורעים באומות העולם
Shape-2
machon
יראה אהבה ושמחה בחודש תשרי
Shape-2
machon
ואראה את הארץ הטובה
Shape-2
machon
פרי האדמה אשר נתת לי
Shape-2
machon
כי אינני בקרבכם
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן