פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > התמודדות עם עקשנות

התמודדות עם עקשנות

עקשנות היא לא תמיד תכונה שלילית” היא ביטוי של כוח הרצון. הציפייה שילדים יהיו צייתנים אינה מציאותית ואינה בריאה. מידה מסוימת של עצמאות היא נורמלית ורצויה” ילד צעיר בודק את גבולות היכולת שלו” דרך הגבולות שמוצבים לו. בגיל שנתיים חל שינוי בהתנהגות הילד” מילד טוב וממושמע הוא הופך לעקשן ופתאום התקשורת איתו נעשית קשה” מלאת מתח התקפי זעם” מאבקים ושכנועים וויכוחים. ילד בן שנתיים אומר הרבה “לא רוצה”” כך הוא מגדיר את ה”אני”” את הנפרדות שלו. התגובה שלנו כהורים תקבע בשלב זה אם הוא יקצין בהתנהגותו העקשנית. זהו צומת משמעותי ומכריע. תגובות בכעס ועונשים מחריפים את ההתנהגות ויוצרים מאבקי כוח” החיים בבית הופכים לסיוט. כמו כן בגיל הזה” כינויים בשמות וסטיגמות “ילד עקשן כמו פרד”” “אלים” ודומיהם” פוגעים בדימוי ובביטחון העצמי של הילד.
הורים שמדכאים את רצונות הילד וכופים עליו לציית בכוח” גורמים לכך שהילד יאבד את תחושת הכוח שלו והתנהגותו תהיה דווקאית. ילד כזה “ננעל” על עצמו וזה יהיה דפוס ההתנהגות שלו בחיים.
הדברים נעשים קשים ביותר כאשר הורה רואה בהתנהגות הילד כוחניות ועקשנות כאילו מכוונים דווקא נגדו” הוא ‘מכריז’ בזה מלחמה שאין בה מנצחים אלא מושפלים וחסרי אונים. כשהורים כופים את החלטותיהם בצורה מוגזמת על כל דבר בלי לתת שום מרחב לילד הם מנציחים מערכת יחסים הגוררת מאבקים ויחסים של שליטה וכניעה. ולפעמים גם ההורים בצד של הכניעה וחוסר אונים.
לעומת זאת” ילדים שחווים יחס של כבוד לרצונותיהם מגיל צעיר” גם אם רצונם מנוגד לרצון ההורים” ירגישו בטחון בעצמם ויתנגדו פחות. חינוך לעצמאות צריך להיות מתוך כבוד” תוך שמירה על גבולות ברורים ומוגדרים” כדי שהוא לא יצטרך להילחם כל הזמן על זכותו. אחד הסימפטומים המוכרים של עקשנות הוא כאשר ילדים מתרגלים לנהל משא ומתן מפרך עם ההורים” וכחנות מתישה” כדי להשיג את מבוקשם” ובמצבים קיצוניים ילדים מאיימים על הוריהם. בד”כ זה קורה כאשר הגבולות והכללים בבית לא ברורים או לא קבועים. הורים צריכים לעצור את ההתנהגות הזאת ולמנוע אותה” לקחת החלטה נחושה חד משמעית ללא צעקות ואיומים אלא מתוך עצמה הורית” התמדה ועקביות.
בשבוע הבא עוד על הכלים ליציאה מהעקשנות hadasagehali@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן