פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > בין עצמיות לחקיינות

בין עצמיות לחקיינות

את מצוות הדלקת המנורה המופיעה בפרשתנו ובפרשת בהעלותך מכנה התורה בלשון העלאה ולא הדלקה” כנאמר – “להעלות נר תמיד”” “בהעלותך את הנרות”. ודייקו מכך חז”ל בגמרא (שבת כא) שעל הכהן המדליק את המנורה” להדליק “עד שתהא שלהבת עולה מאליה”” היינו” המדליק צריך להדליק עד שהנר דולק מעצמו ללא תלות במדליק.
בעלי המחשבה והמוסר למדו מכאן יסוד גדול. תפקיד המדליק – ההורים” המחנכים והרבנים” אינו מסתכם רק בללמד תורה” לתת ולהעניק ללא גבולות” אלא בעיקר להביא את המתחנך לעמוד על רגליו הוא. וכהדרכתם של אנשי הכנסת הגדולה בתחילת מסכת אבות – “העמידו תלמידים הרבה” ולא רק תלמדו אותם. וכלשונו של הרש”ר הירש בפרשתנו: “תפקיד מלמד התורה לעשות את עצמו מיותר” אל יעמיד ‘הכהן’ את ‘ההדיוט’ במצב של תלות תמידית ממנו”. מובן הדבר שהתהליך שאמור המתחנך לעבור עד שיגיע לעמוד לבד על רגליו הוא ארוך ומייגע” וודאי שהוא זקוק לתמיכות מבחוץ. אך המטרה הראשית היא שתהא השלהבת עולה מאליה” ללא עזרה חיצונית.
כמו כן” מובן עוד שאין הדרכה זו פותרת כלל את הכרחיות הקשר הקבוע” העמוק והפנימי שבין הורים לילדים ורבנים לתלמידים” כל הזמן” כל החיים” לא רק באופן רעיוני אלא באופן מעשי בקבלת פסיקה” הדרכה” עצה וכד’. אך היסוד צריך להיות עצמאות וביטחון הנובעים מהכרת האדם בערך עצמו” ומתוך כך הוא גדל באמת.
ומה חשובים ונפלאים הדברים המובאים בשמו של הרב קוק ובנו הרצי”ה” בספר ‘שיחת אבות’ (על מסכת אבות” עמ’ כב): “אמר לשון ‘העמידו’ שיהיו עומדים בפני עצמם” כגדולים שאינם סמוכים על שולחן אחרים… אלא שעוד נדרשים התלמידים להיות נאמנים לטבעם העצמי” ולא לחקות את רבותם כמעשה קוף” בהנהגות שאינן מתאימות אליהם… וכך הדריך בנו ממשיך דרכו” מרן הרצי”ה” את תלמידיו” שאסור לתלמיד להיות חקיין המחקה את רבו. אלא להיות אישיות תורנית המגלה את עצמיותו שלו. ופעם אמר לתלמיד חקיין שכזה אתה צריך ללמוד ממה שאני אומר ולא ממה שאני עושה”…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן