פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > משבר הצניעות. כמה נקודות למחשבה.

משבר הצניעות. כמה נקודות למחשבה.

הקדמה. אני ממעט בפרסום מאמרים הנוגעים לצניעות הנשים מתוך רגישות לטענה” המושמעת מפי נשים” שצניעות האישה היא נושא נשי וראוי שנשים תטפלנה בו (זוהי הזדמנות לקרוא לנשים חכמות להיכנס לעובי הנושא. במיוחד אלו שמשמיעות את קולן רק כנגד העיסוק הגברי בנושא הצניעות” ואינן תורמות מאומה לחינוך לצניעות). במאמר זה” אני חורג ממנהגי. אתייחס לשני נושאים:
1. משבר הצניעות. בשנים האחרונות חל כרסום משמעותי בהקפדה על לבוש צנוע בקרב בנותינו. הבגדים הלכו והתקצרו” למטה ולמעלה ומן הצדדים. לעיתים” נדמה שקיימת תחרות בין נערות מי תפרוץ יותר את נורמות הצניעות” מי תעיז להתלבש בצורה בוטה יותר. תופעה זו מדאיגה ומעלה מיד את השאלה: מהי התגובה הראויה ומהו המענה החינוכי הנכון? אלא שהתשובה לשאלה זו תלויה במענה לשאלה אחרת: מה גרם לתפנית חמורה זו? מהו שורש התופעה? שמעתי הסברים שונים (חלקם מפי מחנכות):
א. כניעה לצו האופנה. האופנה בחברה הכללית היא חושפנית יותר ויותר” ובנותינו הולכות בעקבותיה” נגררות אחריה.
ב. השפעה מצטברת של החשיפה לתרבות הפנאי באינטרנט ובטלוויזיה. בתוכניות הריאליטי ובסדרות הפופולריות” הזוכות להד תקשורתי ולהתעניינות רבה של בני הנוער” מופיעות דמויות בלתי צנועות” על פי כל קנה מידה. הן מהוות דגם לחיקוי עבור בני נוער רבים.
ג. זלזול בהקפדה ההלכתית. פחתה המחויבות להלכה” ועל כן שיקולים אחרים גוברים על הדקדוק במצוות.
ד. ריאקציה ללחץ לא מוצלח או מוגזם על הבנות בנושא הצניעות.
ה. בלבול רוחני כתוצאה מהקולות הרבים הנשמעים בציונות הדתית ומהמחלוקות המכוערות בנושאי הלכה והנהגה. הבלבול בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בצורה חיצונית.
עיקר הוויכוח נסוב סביב השאלה האם תופעה זו עומדת בפני עצמה” האם היא מוגבלת להופעה החיצונית ולסוגיות נוספות הקשורות לצניעות בלבד – או שמא היא סימפטום לפיחות כללי בנאמנות להלכה או לבלבול רוחני. יש לכך השלכות גדולות על טיב המענה הדרוש למשבר הנוכחי.
2. צניעות בתנועת הנוער. נשאלתי על ידי קומונריות ובוגרי תנועות נוער (המלווים סניפים)” כיצד להתמודד ברמה החינוכית עם ההופעה הבלתי צנועה של מדריכות. המדריכות הן דגם לחיקוי בעיני החניכות” החניכות מחקות את הופעתן החיצונית. אם מדריכה מופיעה בלבוש בלתי צנוע לסניף” זה מחלחל לחניכות שלה. יש מדריכות המתגוננות בטענה הנדושה שהחיצוניות היא טפלה” והפנימיות היא עיקר. זה נכון” אבל ההשפעה מתחילה דווקא מהחיצוניות” כיון שהיא בולטת וקל יותר לחקות אותה. את הפנימיות קשה לבטא וקשה לחקות. לכן” חניכים נוטים לחקות את סגנון הדיבור” הלבוש וההליכה של מדריכיהם. יתרה מזו – החניכים והחניכות אינם עיוורים ואינם טיפשים. הם מבינים היטב מה משדר סגנון הלבוש של מדריכיהם. לדוגמה: סיפרה לי קומונרית אחת שמדריכה באה להתייעץ איתה מה לענות לחניך שדחה את דרישתה להיכנס לתפילה הסניפית בטיעון הבא: “תראי איך את נראית. קודם תקפידי על ההלכה ותתלבשי בצניעות” ואחר כך תבקשי מאיתנו להיכנס לתפילה”. לשאלת הקומונרית” מדוע היא בוחרת להתלבש כך” ענתה לה המדריכה: זה מתאים לי יותר” אני מרגישה יותר טוב בלבוש זה.
בתשובתי לקומונריות עניתי שכידוע ההדרכה היא תפקיד יוקרתי נחשק. כל חניך וחניכה חולמים להיכנס להדרכה” הן בגלל המעמד והן בגלל מה שזה עשוי לתרום לפיתוח אישיותם. אבל ההדרכה לא נועדה לטפח את המדריך בלבד אלא גם ובעיקר לתרום לחניכיו. הדרכה היא לקיחת אחריות חינוכית על החניכים. למרות שצוות ההדרכה מורכב מנערות ונערים צעירים” יש לו השפעה גדולה על החניכים” לטוב ולמוטב. לכן” השיקול המרכזי בבחירת מדריך/ה הוא טובת החניכים. מי שנכנס להדרכה צריך להיות דמות חינוכית” לא רק בפנימיותו אלא גם בהופעתו החיצונית מפני שהשפעת ההופעה החיצונית מהירה יותר מהשפעת פנימיות הנפש ולעיתים אף גוברת עליה. מדריך שבא לסניף בלי ציצית ולפעמים מסתובב ברחוב ללא כיפה או מדריכה שאיננה לבושה בצניעות מועלים בתפקידם. הם מבקשים ליהנות מתפקיד ההדרכה בלא שמוכנים לשלם עבורו מחיר. הדרכה איננה מתנת חינם” יש לה מחיר!! רק מי שמוכנה לשלם עבורה מחיר מלא” לוותר על הנוחיות שלה גם בתחום ההופעה החיצונית” מתאימה להדרכה. את המסר הזה ראוי להשמיע למדריכות לפני כניסתן להדרכה: ההדרכה היא זכות גדולה הכרוכה בחובות.
לתגובות: aviner@neto.net.il. לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן